עין ג’ונס (עין א-ריח): מעיין חם המוקף בחמאם תורכי עתיק

עין ג'ונס

עין ג’ונס (או בשמו השני, “עין א-ריח”), הוא מעיין חם המוקף במבנה חמאם תורכי עתיק שגגו קרס (ויש האומרים שהופל על ידי צה”ל, לאור העובדה ששימש קצינים סורים לאורך השנים) – דבר הנותן לו ווייב היסטורי ואווירה מיוחדת. הוא שוכן ממש על הגבול, בנקודה בה נפגשים הרי הגולן הישראלי והסורי עם רכס הגלעד הירדני, בסמוך לאתר “חמת גדר”.

האתר, הממוקם בעמק הירמוך (למרגלות דרום רמת הגולן), נוצר בעקבות השבר הסורי- אפריקאי ומפורסם בזכות המעיינות החמים הטבעיים שלו, הנובעים מבטן האדמה וידועים בסגולות מרפא מיוחדות. אחד מהם, ואולי האחרון שנשאר פתוח וחינמי – וגם זה תחת סימן שאלה, נסביר בהמשך – הוא עין ג’ונס.

במקום בריכת בטון גדולה ומלבנית בגודל של כ-32 מ”ר (4X8), שלתוכה נובעים מים חמים וצלולים המועשרים במינרלים בגופרית ומגנזיום (והריח בהתאם, קחו בחשבון). עומקה של הבריכה הוא קצת יותר ממטר, ובמקום יש מדרגות המאפשרות ישיבה נעימה ונינוחה. היא מוקפת בגרפיטי, והיא המרכזית שבמקום ואליה רוב המטיילים מגיעים.

עין ג'ונס
הבריכה שבמקום

במקום עוד כמה בריכות קטנות ומבנים נטושים, ולא רחוק משם, אתר מרחצאות רומיים נפלא שנבנה במאה השלישית לספירה. אתר המרחצאות ההיסטורי היה מרוכז מסביב ל-“עין אל מקלה”, מעיין הנובע אל בריכה עליונה וממנה ממשיך לסדרה של שבע בריכות שונות, כל אחת ממקומת באולם משלה, במסלול הנמשך לאורך כ-15 מטר.

אולי יום יבוא ונכתוב פוסט ארוך גם עליו – ובכל מקרה, אם כבר הגעתם לעין ג’ונס, מומלץ לשלב ולהציץ באתר ההיסטורי המרשים הזה.

איך מגיעים לעין ג’ונס

מצומת צמח נוסעים מזרחה, חולפים על פני צומת מעגן וממשיכים על כביש 98 עד שמגיעים אל הפניה לאתר חמת גדר (“צומת חמת גדר”). ממשיכים עם הפניה ימינה ונוסעים כקילומטר נוסף עד שהכביש מתעקל ימינה לכיוון אתר חמת גדר. כאן סוטים מהכביש וממשיכים עם שמאלה בכביש משובש כקילומטר וחצי עד שמגיעים למוצב הצבאי שבמקום – עין ג’ונס יימצא במבנה בטון כ-50 מטר ליד.

כמו שכבר רמזנו, בשנים האחרונות מתקיים ויכוח בין הציבור והרשויות לגבי השימוש במקום. האתר נסגר מכוח צו אלוף ומשיקולים “בטחוניים” מפעם לפעם, ובשנים האחרונות כביש הגישה היחיד למעיין, שהוא גם שביל טשטוש צה”לי, נחסם על ידי שני שערים חשמליים.

זה קמת מוזר לאור העובדה שמדובר על מקום הצמוד לאתר תיירותי נוסף – חמת גדר – שאינו נסגר לאור שיקול בטחוני אף פעם…

אבל זה לא עוצר את המטיילים, ואין מניעה מכניסה לאיזור ברגל (למעט בזמנים בהם הוא סגור על ידי צו). ניתן לחנות ליד השער ולהמשיך ברגל לאורך הכביש עד הגעה למעין (הליכה של כ-15 דקות). מנגד, ניתן לחנות בצד הדרומי של החניון של חמת גדר, ומשם לחפש נקודה המתחברת אל כביש הגישה למעין (בנקודה הקרובה לו יותר).

חשוב להבהיר – לפי הודעת דובר צה”ל, הדרך אל המעיין (שהיא גם כביש המערכת), נסגרה לתנועת רכבים על מנת לצמצם את התנועה במקום, אבל אין מניעה ממטיילים להגיע לאזור המעיין באופן רגלי, ואין בעיה בטחונית להגיע לאיזור.