פויקה עם אורז: כך תכינו אורז בפויקה בלי להרוס הכל

פויקה

אם אתם עוקבים קצת אחרי מדור “בישול שטח” שלנו, כנראה שכבר ראיתם (ואולי אפילו טעמתם) את המתכונים שלנו לפויקה עוף או פויקה צמחוני. אבל זה המקום להודות בפספוס שלנו ולתקן טעות: בשני המתכונים הללו הזנחנו את אחד המרכיבים הפשוטים, המזינים והטעימים ביותר – במיוחד כשמדובר בבישול שטח – ולכן הגיע הזמן שנדבר על פויקה עם אורז!

למזלנו, אחד מהגולשים שאל אותנו בדיוק את השאלה הזו. ובזכותו, יצאנו לענות על השאלה: איך מכינים פויקה עם אורז – בדגש על מתי מכניסים לסיר, איך שומרים שלא יהפוך לעיסה, ומה הסוד לאורז הכי טעים.

אבל לפני שנתחיל – תזכורת קטנה.

את הסדרה פתחנו עם הפוסט שמסביר איך מכינים פויקה. אם עוד לא יצא לכם לקרוא אותו, אנחנו ממליצים להציץ בו לפני שאתם ממשיכים למתכון – הוא ממש מכסה את כל השאלות החשובות והדברים שאתם צריכים לדעתם על מנת להכין פויקה מושלם.

קראתם כבר? יופי, אז אתם כנראה כבר מכירים את היתרון המשמעותי של סירי הפויקה – שהברזל היצוק ממנו הם מיוצרים והצורה הקמורה שלהם מאפשרים להם לפזר את החום בצורה אחידה בכל נקודה ונקודה בתוך הסיר, וזאת בניגוד לסירים רגילים בהם החום מרוכז אל התבשיל ממקור החום בלבד (במילים אחרות, התחתית).

זה הופך את סיר הפויקה למושלם עבור בישול ארוך על מקור אש חשוף, כמו מדורה או גחלים לוחשות – וזו הדרך שבה כדאי להכין את כל המתכונים שבאתר.

אבל כשבאים לדבר על אורז, השיטה היא קצת שונה.

איך מכינים אורז בפויקה?

מכיוון שהאורז נהיה מוכן תוך 15-20 דקות, וכל זמן נוסף בסיר רק הופך אותו לעיסתי יותר ופחות טעים, שם המשחק בכל מה שנוגע לפויקה עם אורז הוא תזמון נכון. שני דברים שחשוב לזכור:

  • מומלץ להכניס את האורז לסיר הפויקה משהו כמו 15-20 דקות לפני סיום הבישול – ולבדוק את המוכנות שלו לאחר כ-10 דקות שהוא בסיר וקדימה. ברגע שהאורז מוכן, יש להוריד את הסיר מהאש ולהתחיל לאכול – כל זמן המתנה נוסף יהפוך את האורז לעיסתי יותר.
  • כשמכניסים את האורז לסיר, מומלץ להוסיף מים “חדשים”, באותה הכמות שהיינו מכניסים אם היינו מכינים את האורז לבדו (למשל יחס של כוס מים לכל כוס אורז). זה ישמור על רמת הנוזלים בסיר ויעזור לאורז להתבשל כהלכה.
פויקה עם אורז

פויקה עם אורז – מתכון מומלץ

מצרכים:

כל הכמויות במתכון הזה מתייחסות לסיר פויקה מס’ 4 (בגודל של 10 ליטר) – מה שהופך אותו מתאים לכ-8 סועדים. כמובן שאתם יכולים להכין פויקה עוף בכל סיר אחר, רק התאימו את הכמויות ביחס המתאים למספר הסועדים.

  • 4 בצלים חתוכים לשמיניות
  • 4 בטטות חתוכות לחצי
  • 4 תפוחי אדמה (או שקית שלמה של תפוחי אדמה גמדיים)
  • ראש שום אחד או שניים (לפי ההעדפה האישית) מפורק לשיניים מקולפות
  • 2 גזרים חתוכים גס
  • ראש כרובית מופרד לפרחים
  • חצי ראש כרוב חתוך גס
  • שקית של גרגירי חומוס קפוא או חומוס יבש שהושרה במים במהלך הלילה
  • 2 כפות מלח
  • 1 כפית פלפל שחור
  • חצי כוס שמן זית
  • 2 כוסות אורז בסמטי (שימו לב שאנחנו מעדיפים אורז בסמטי באורז שלנו!)
  • כוס רוטב טריאקי
  • חצי בקבוק יין אדום (לא חייבים להשקיע, יין זול ונחמד ייספק)

אופן ההכנה:

נמקם את הסיר על האש ונחכה כמה דקות עד שיתחמם. דרך פשוטה לבדוק זאת היא לטפטף מספר טיפות מים על הסיר ולוודא שהן מתאדות באופן מיידי. כשהסיר חם, נוסיף לו את השמן ונטגן בו את הבצל. ברגע שהבצל נעשה שקוף, נוסיף את שאר הירקות (כולל שיני השום) ונמשיך לטגן אותם קלות ל-5 דקות נוספות.

נוסיף לסיר את גרגירי החומוס ואת כל הירקות החתוכים (למעט הכרוב), נערבב אותם קלות ונוסיף את התיבול – היין האדום, הטריאקי, מלח ופלפל לפי העין ותבלינים נוספים אם בא לכם (פפריקה הולך טוב עם המתכון). אחרי שהוספנו את הנוזלים והתבלינים נערבב את התערובת קצת – גם כדי לפזר את התבלינים לכל רחבי הסיר וגם כדי למנוע מהירקות להידבק לתחתית. מנגד, הקפידו שלא לערבב את התערובת יותר מדי.

בסופו של התהליך נוסיף את הכרוב, נסגור את המכסה וניתן לתבשיל לשבת למשך כחצי שעה. לפני הסגירה לבישול הארוך, חשוב לוודא שכל הירקות מכוסים בנוזל (אם היין לא מספיק – מה שכנראה יהיה המצב – הוסיפו מים).

חשוב להקפיד על חום רציף, כך שאם אתם שמים את הסיר על גחלים, הקפידו לחדש אותם במידה ואיבדו מהחום שלהם. וכמו הרבה דברים שקשורים לאוכל, זמן בישול ארוך יותר = תוצאה טעימה יותר. התחילו עם הבישול כמה שיותר מוקדם, ותנו לסיר להתבשל לכמה שיותר זמן.

עכשיו, אחרי שהסיר על האש למשך חצי שעה עד שעה, נוודא שהבטטות ותפוחי האדמה התרככו ונמשיך לשלב האורז. בנקודה הזו התבשיל צריך להיראות מוצק יחסית, ולא כמו מרק. במידה ואתם שמים לב שהוספתם יותר מדי נוזלים, אל דאגה: זה הרגע בו ניתן לתקן – ופשוט נימנע מהוספת מים נוספים עם האורז.

מנגד, אם עשינו הכל נכון, נוסיף את האורז לסיר יחד עם יחס ישר של מים נוספים (או בהתאם להוראות ההכנה של האורז הספציפי שבחרנו). נערבב קלות, נסגור שוב את המכסה של הסיר ונמתין כ-15 עד 20 דקות.

ברגע שהאורז מרגיש מוכן, זה הזמן להוריד את הסיר מהאש ולהתחיל לבלוס. בתיאבון.

סיר פויקה

עוד כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם:

מהרגע בו סיר הפויקה שלכם על האש, רצוי לא לפתוח את המכסה ולא לערבב אותו יותר מדי, מקסימום כמה בחישות בעזרת כף עגולה וכמה שיותר קרוב לדופן הסיר. אחרת אתם מסתכנים בעיסתיות יתר של התבשיל.

כלל האצבע הוא כזה: ברגע שהמרכיבים הקשים ביותר בתבשיל נהיים רכים – במקרה שלנו תפוחי האדמה או הגזרים – זו הנקודה בה הפויקה שלנו מוכן. פה נוריד את הסיר מהאש ונתחיל לאכול. כל דקה מיותרת של בישול תכהה את צבעו של התבשיל ותהפוך אותו לקשה ועיסתי יותר. במקרה הנוכחי בו אנחנו מכינים פויקה עם אורז, ננסה להכניס אותו לסיר בשלב בו תפוחי האדמה עוד לא מוכנים לגמרי, תחת ההנחה שיש להם עוד כעשרים דקות להתבשל לצד האורז.