שביל ישו קטע 1: מנצרת לכפר כנא דרך ציפורי

שביל ישו קטע 1

אנו מתחילים את שביל ישו בקטע מס’ 1, ליד כנסיית הבשורה בנמצאת במרכז נצרת, ומשם ממשיכים דרך העיר העתיקה ושדות חקלאיים לאתר ציפורי‏. משם, נחצה את הכפרים משהד וכפר כנא ונגיע לכנסיית החתונה – שבה, לפי המתואר בברית החדשה, ישו הפך מים ליין.

שביל ישו הוא מסלול הליכה באורך של כ-65 ק”מ אשר מתחיל בנצרת ומסתיים בכפר נחום ובדרך חולף באתרים הקשורים למסורת הנוצרית ולחייו של ישו. בחלקו, השביל חופף לקטעים משביל ישראל ולשבילי הליכה אחרים. השביל הוא יוזמה של מעוז ינון, שהקים בתי הארחה בנצרת, ודייוויד לנדיס, תרמילאי אמריקאי, והכשרתו החלה בשנת 2007. סימונו הושלם בשנת 2009 לקראת ביקור האפיפיור בנדיקטוס השישה עשר בישראל.

נקודת מוצא:
העיר העתיקה בנצרת (מחוץ לאכסניית “פאוזי עזאר”).

נקודת סיום:
כנסיית החתונה בכפר כנא.

אורך המסלול:
כ-16 ק”מ.

דרגת קושי:
דרגת קושי קלה, למעט תחילת המסלול שכולל טיפוס יחסית תלול ממרכז נצרת לעבר הטיילת.

מים במהלך המסלול:
נצרת, משהד, כפר כנא.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
נצרת, משהד, כפר כנא.

היכנסו לקרוא מידע כללי על שביל ישו ושאר קטעי המסלול

שביל ישו קטע 1 – תיאור המסלול

היום הראשון מתחיל בלב העיר העתיקה בנצרת. לפי התיעוד של הועדה לסימון שבילים השביל מתחיל בטיילת העיר נצרת, אך במקורות אחרים מצוין שהוא מתחיל דווקא מהעיר העתיקה. מכיוון שאחד המייסדים של השביל הוא הבעלים של אכסניית “פאוזי עזאר” הידועה, אנחנו נפרגן לו ונתחיל את המסלול שלנו ממש לידה. בסופו של דבר זה לא כל כך משנה לנו – מה שחשוב זה שאנחנו בנצרת, שהיא כידוע משכנה של כנסיית הבשורה, השוכנת ממש במרכזה של העיר.

הכנסייה הוקמה על אתר שבו, על פי המסורת הנוצרית קתולית, ניצב ביתה של מרים הבתולה, ואשר בו בישר לה המלאך גבריאל את הבשורה כי היא צפויה להרות ולשאת ברחמה את ישו, בן האלוהים. מסיבה זו נמנית כנסיית הבשורה, ואף העיר נצרת, עם המקומות המקודשים ביותר בעולם הנוצרי.

הכנסייה ניכרת בכיפת חרוט אפורה וגדולה, שבראשה מנורה הנדמית למגדלור, והיא המבנה הבולט בעיר וסימן ההיכר הידוע ביותר שלה. במתחם שוכנים גם המנזר הפרנציסקני וכנסיית יוסף הקדוש.

כנסיית הבשורה שביל ישו

כמו שכבר ציינו, השביל מתחיל וישר יוצא מהעיר נצרת, כך שמומלץ להגיע אליה יום קודם על מנת להספיק ולחוות את כל האתרים שהעיר מציעה. לצד כנסיית הבשורה מומלץ לבקר בשוק העתיק ושלל הכנסיות והמנזרים הקיימים בעיר, ואף בהר הקפיצה, השוכן בדרומה של העיר ומשקיף דרומה אל עמק יזרעאל ומזרחה אל הר תבור, הכנרת ורמת הגולן. הר הקפיצה קיבל את שמו עקב מסורת המייחסת לישו קפיצה מההר אל העמק בעת שנמלט ממבקשי נפשו – לאחר שעורר את זעמם בכך שטען שהוא המשיח.

בנוסף לכך, חשוב לציין שנצרת היא עיר תיירות מפותחת, ולא יהיה לכם קשה למצוא בה אוכל גלילי נפלא, כנאפה, שווארמה מהטובות בארץ ומגוון אטרקציות נוספות. בקיצור – שווה להגיע וליהנות קצת מהעיר לפני היציאה לשביל.

אבל יאללה, מספיק הקדמות – הגיע הזמן לצאת לדרך.

נמשיך עם סימון השביל הלבן-כתום-לבן שיוביל אותנו דרך מדרגות תלולות אל הרכס שמשקיף על העיר. לאחר שניהנה מהנוף המרשים, נמשיך ונעבור דרך שכונותיה הצפוניות של העיר נצרת, בעיקר שכונת ריינה המנומנמת, ונצא מהעיר. מפה, שביל ישו ממשיך כ-7 קילומטרים על דרכי עפר שלא תמיד מסומנות בצורה ברורה, אבל מה שחשוב הוא להמשיך בכיוון הכללי עד חציית כביש מס’ 79 ולאחריו ההגעה לרכס ציפורי ולכניסה לעיר העתיקה ציפורי.

השביל יוביל אותנו ממש אל החורשה הסמוכה לכניסה לגן הלאומי ציפורי. בחורשה נמצאים שרידי סוללת אבן עליה עמדה אמת המים שהשתרעה מעין משהד לציפורי העתיקה. בשביל לראות את החלק המרשים באמת מעתיקות ציפורי – מאגר המים התת-קרקעי הענק – תצטרכו להיכנס (בתשלום) לתחומי הגן הלאומי. אם הזמן מאפשר, זה בהחלט מומלץ.

ציפורי העתיקה, מסלול שביל ישו
ציפורי העתיקה

מפה, שביל ישו ממשיך במקביל למסלול קטע 11 של שביל ישראל, מציפורי למשהד.

משהד הוא כפר קטן המונה כעשרת אלפים תושבים. הפירוש של המילה הערבית “משהד” הוא סצנה או תצפית, והוא קיבל את שמו מכיוון שלפי המסורת זו הנקודה ממנה צפה סלאח א-דין בקרב קרני חיטין המפורסם, בו הביסו כוחותיו המוסלמים את צבא הצלבנים, וסימנו את תחילת שקיעתה של האימפריה הצלבנית בישראל.

האווירה בכפר לרוב נעימה וחביבה, ויש בו מספר מסעדות וחנויות בהם ניתן להצטייד על הדרך. בעתות בהם יש מתיחות ביטחונית מסוימת מומלץ ללכת בקבוצות, או להתייעץ עם משטרת ישראל אם יש ספק, אך לרוב המטיילים צפויות חוויות נעימות בלבד.

עוד קצת הליכה ונגיע לכפר כנא, החשובה לנצרות בעיקר בגלל כנסיית החתונה המנציחה את נס החתונה בקנה שעשה ישו, עת הפך מים ליין. על פי האמונה הנוצרית, ישו השתתף בחתונה רבת משתתפים ביישוב קנה שבגליל, שהוא, כפי הנראה, כפר כנא של ימינו. בחתונה ביצע ישו את הנס הראשון שלו.

האירוע מתרחש לאחר טבילת ישו בידי יוחנן המטביל, גיוס כמה מתלמידיו של ישו ופגישתו עם נתנאל (המשוער להיות ברתולומאוס הקדוש), בה הוא מבטיח לו כי הוא עתיד לחזות בנסים גדולים. על פי המתואר בפרק השני של הבשורה על-פי יוחנן, מרים, ישו ותלמידיו משתתפים בחתונה רבת משתתפים. לאחר שהיין בכדים אוזל, מבקש ישו כי יביאו לפניו שישה כדי מים, אותם הוא הופך באופן פלאי לכדי יין משובח. רב המסיבה מתרשם מאיכותו הגבוהה של היין ומשבח את בעל השמחה על כך שהגיש בסופה של מסיבת החתונה יין משובח עוד יותר מזה אשר הוגש בהתחלה.

כנסיית החתונה כפר כנא
כנסיית החתונה בכפר כנא

מקום התרחשותו של הנס מונצח בשתי כנסיות סמוכות – כנסיית החתונה הפרנציסקנית וכנסייה יוונית אורתודוקסית. מומלץ לבקר בכנסייה, וניתן למלא בה מים ולהשתמש בשירותים.

זוהי נקודת הסיום של הקטע הנוכחי – קטע 1 של שביל ישו. מי שמעוניין להמשיך, במידה והזמן מאפשר זאת, יכול להתקדם ולבצע את הקטע הבא עד ליישוב אילניה (הידועה גם כסג’רה) הנמצאת סמוך לצומת גולני – וממנה ניתן לתפוס קווים רבים של תחבורה ציבורית.