שביל ישראל קטע 17: מחדרה דרך נתניה לחוף הירוק

חוף פולג

שביל ישראל קטע 17 לוקח אותנו דרך מסלול מגוון מאד הכולל הליכה לאורך מצוקים מעל החוף, בחופים מהיפים בארץ, טבע עירוני, רכס כורכר מכוסה צמחיה ודיונה מרשימה בחוף הירוק.

נקודת מוצא:
תחנת הרכבת חדרה מערב, כקילומטר מדרום-מזרח למחלף אולגה.

נקודת סיום:
החוף הירוק, מעט מצפון לשפך נהר פולג.

אורך המסלול:
כ-22 ק”מ.

תחבורה ציבורית:

ניתן להגיע לנקודת המוצא ברכבת, או באוטובוס בקווים מספר 852 (ת”א – פרדס חנה) ו-872 (ת”א – זכרון יעקב).
לרמת פולג, הסמוכה לנקודת הסיום, מגיעים קווי האוטובוס 48 ו-601 מהתחנה המרכזית נתניה.

מים במהלך המסלול:
ברזיות במרבית החופים מבית ינאי ועד החוף הירוק.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
נחל אלכסנדר – קניון M הדרך, יש לעלות על הגשר ולעבור לצד השני של כביש החוף.

מלאכי שביל באזור:
געש – דשא להקמת אוהל, מכונת כביסה, מילוי מים מקלחת ומטבח.
ליאן רזניק פירקה – 050-6400480

שביל ישראל קטע 17 – תיאור המסלול

את הקטע הזה נתחיל בנקודה הסיום של קטע 16 בתחנת הרכבת בחדרה. אנו נצא מהעיר ונחזור לכיוון הטבע, לפארק שהוא אחד היפים בארץ, במיוחד לקראת סוף החורף ותחילת האביב- פארק השרון. בפארק הפתוח נראה עצי אלון תבור גדולים, דיונות נמוכות, שפע צמחיה ובריכת חורף גדולה, והוא נמצא בין הגבעות לכביש 4.

מבריכת החורף שבפארק השביל ממשיך לכיוון דרום דרך אזור התעשייה של עמק חפר עד שהוא נפגש עם נחל אלכסנדר בגשר הצבים – הקרוי על שם עשרות הצבים החיים במי הנחל, וזו נקודת תצפית מקסימה בה ניתן לראות אותם. הקטע האחרון, הממשיך מערבה לאורכו של נחל אלכסנדר, יפה ונוח. קצת לפני כביש 2 ניתן לעלות מעט צפונה אל נקודת התצפית של חורבת סמארה. השביל ממשיך וחוצה מתחת לגשר הגדול של כביש 2, וממשיך עד שפך הנחל. הליכה קצרה של כקילומטר לכיוון דרום תביא אותנו עד חוף הרחצה של בית ינאי.

גשר הצבים
גשר הצבים על נחל אלכסנדר

בצדו הדרומי של חוף בית ינאי מומלץ לעלות כ-50 מ’ אל המצוק, שם נמצאת פינת ישיבה הנקראת “מצפה ההעפלה” ומציעה נוף פתוח ונפלא. משם נחזור אל החוף ונמשיך דרומה בהליכה מתחת למצוק. בהמשך נעבור את שמורת הטבע החופית “חבצלת השרון” ואת חופי הרחצה של צפון נתניה. כשנגיע למרכז נתניה, השביל יעבור אל הטיילת שנמצאת על המצוק מעל החוף. מומלץ מאד לגשת ולראות מקרוב את הפסל באנדרטת הניצחון המציינת את ניצחון הצבא האדום על הצבא הנאצי. זוג “כנפיים” ענקיות מסמלות את ניקה, אלת הניצחון היוונית.

להרחבה נוספת ופירוט על מסלול השביל בתוך העיר עצמה, מומלץ לקרוא את הפוסט המיוחד שכתבנו – שביל ישראל בנתניה: בית יד לבנים, שמורת האירוסים ושלולית החורף.

אנדרטת הניצחון
אנדרטת הניצחון

בדרום העיר השביל מתרחק מהחוף כ-400 מ’ ומגיע לשמורה היפה ביותר באזור בסוף החורף – שמורת אירוס הארגמן. מעט לפניה מומלץ לרדת מהשביל מזרחה, לחצות את הכביש ולראות את שמורת שלולית החורף דורה.

משמורת האירוסים השביל חוזר אל חוף פולג, חוף מסודר עם מים, שירותים ומזנון, אשר לידו נמצא חניון לילה לשביליסטים. זוהי נקודת הסיום של הקטע.