שביל ישראל קטע 19: מתל אביב למקורות הירקון

שביל ישראל קטע 19

שביל ישראל קטע 19 לוקח אותנו להליכה נעימה לאורכו של נחל הירקון, החל משפכו לים בנמל תל אביב ועד מקורות הירקון – מעיינות ראש העין ותל אפק.

נקודת מוצא:
גן הבנים, פינת הרחובות רוקח-אבן גבירול בתל אביב.

נקודת סיום:
תל אפק (אנטיפטריס), קרוב לכביש 483.

אורך המסלול:
כ-26 ק”מ.

תחבורה ציבורית:

לגן הבנים, ליד נקודת המוצא, מגיע קו 26 מהתחנה המרכזית בת”א.
בכניסה לפארק אפק עוצרים הקווים 186 ו-250 מתל אביב.

מים במהלך המסלול:
קיימים מקורות מים לאורך גני יהושע (פארק הירקון), ובנקודת הסיום בתל אפק.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
במקומות רבים לאורך המסלול (אזור עירוני).

מלאכי שביל באזור:
כפר סירקין – עזרה בהקפצות באזור המרכז מנקודת התחלה של קטע לסיומו ולהפך, מים, מקלחת ולינה במקום.
טלי וניר מורג – 054-3355871

קרוב ל”שבע תחנות ” בירקון – חדר, מקלחת, אוכל במידה ויש.
אילנה – 054-3977360

כפר סירקין – לינה בחוץ או בפנים, ארוחה, מקלחת, הצטיידות (מכולת בישוב) – עד 6 מטיילים. בהודעה מראש.
תמר ויאיר קורן – 03-9327631, 052-8776814

שביל ישראל קטע 19 – תיאור המסלול

שביל ישראל קטע 19 מתחיל בשפך הירקון – זוהי נקודת המפגש של הנהר והים, בשוליו הצפוניים של מתחם נמל תל אביב – ממנה נתחיל את המסלול לכיוון מזרח במעלה הירקון, נגד כיוון הזרימה.

למרות שנקודת הסיום הרשמית של הקטע הקודם של המסלול היא על הגדה הדרומית של הירקון, בשביל להתחיל את המסלול נצטרך לעבור באמצעות הדשר אל הגדה הצפונית, ממנה נתקדם לעבר מרחבי פארק הירקון המקסים. בדרכנו נעבור לא מעט מדשאות, מתקני ספורט ופנאי, וגם את האתרים שבע טחנות (ששוחזר ב-2019) ועשר טחנות – שרידים לימים בהם נחל הירקון שימש כמקור אנרגיה להפעלת טחנות קמח.

שבע תחנות
הבריכה באתר שבע תחנות

בית החולים אסותא שנמצא בסמוך לשביל מסמן את היציאה שלנו מהאזור העירוני. נמשיך מזרחה על דרכי עפר המוקפות בקני סוף, וגם פרדסים לאחר חציית כביש 4, עם מסלולו המתפתל של הנחל. בדרכנו נחצה כמה יובלים שנשפכים לירקון מצפון, הראשון שבהם הוא נחל הדרים, אשר ממש לאחריו שביל ישראל “חותך” מתוואי הנחל (וחוזר אליו) על מנת לקצר לנו את הדרך.

נמשיך עם השביל עד שנחצה את כביש מס’ 5 ונעבור מעל הנחלים פרדס והדר. מהמפגש של נחל הדר עם הירקון יוצא שביל השרון – שביל באורך 60 ק”מ המסומן בכתום וחוצה את השרון, דרך בית ברל, תל מונד ונחל אלכסנדר עד שמגיע למכמורת. אגב, מכיוון שהשביל הזה מתחיל ומסתיים לצד קטעי שביל ישראל, יש שמציעים אותו כחלופה למי שאינו מעוניין ללכת את קטע 17 וקטע 18 לאורך החוף.

הליכה קצרה צפונה על שביל השרון תביא אותנו לפארק הוד השרון – אתר נופש ופנאי עם אגם במרכזו. מי האגם הם מי שופכין מטוהרים מערי הסביבה. מטיילי שביל ישראל מוזמנים לחנות וללון על המדשאות בפארק.

לקריאה נוספת על שביל השרון

פארק הוד השרון
הנוף הנשקף מפארק הוד השרון

נחצה את נחל הדר ונמשיך עם השביל לאורך גדת הירקון בתוך מנהרות קנים. לאחר זמן מה נגיע לשריד נוסף מתקופת תחנות הקמח,”גשר טחנת פרוחיה” שיופיע מימין לנו. השביל עובר על גבי הגשר לגדה הדרומית של הירקון, וממשיך על דרך עפר לבנה במקביל לכביש 5. עמוד חשמל גבוה לצד השביל יסמן לנו את החזרה של השביל צפונה אל גדות הירקון. נמשיך עוד קצת ונגיע לטחנת אבו רבח –אתר עתיקות וטחנת קמח שהופעלה כטחנת מים, ונמצאת על אדמות מושב עדנים. זוהי נקודה נעימה ונחמדה לעצירה קצרה (או ארוכה, תליו בכם).

טחנת אבו רבאח
טחנת אבו רבאח

השביל ממשיך על הגדה הצפונית של הנחל עד פאתי הוד השרון. בדרך נעבור לצד מבנה נטוש. זהו בית לאה – בית פרדס היסטורי מהמאה ה-19. כאמור האתר עצמו די מוזנח (ויש שמועות שהפך למקום עשיית צרכים למטיילים), אבל עצי האקליפטוס הגדולים הופכים אותו לנקודת עצירה נחמדה.

נמשיך על הגדה הצפונית עד שנחצה מתחת לכביש 5 ומשם עד לגשר הולכי רגל שיעביר אותנו לגדה המערבית. בדרכנו נעבור בסמוך לבית הבטון – מבנה הסטורי שנקרא כך משום שהיה המבנה הראשון בארץ ישראל שנבנה מבטון (זה קרה בשנת 1912). בנקודה זו השביל מתרחק מערוץ הירקון על מנת לעקוף את כפר הבפטיסטים ואת הגן הלאומי מקורות הירקון. השביל חוצה את מסילת הברזל שמחברת בין פתח תקווה וראש העין במנהרה העוברת מתחת למסילה, וממשיך לצדה עד גשר הרכבת מעל הירקון.

נמשיך עם השביל עד שנגיע אל בריכת הנופרים – נקודה שבה גדלים נופרים, צמחי מים עם עלים הצפים על פני המים ויוצרים משטח ירוק – אותה ניתן לראות בתמונה שבהמשך. משם השביל פונה מזרחה, מתרחק מהירקון וממשיך לכיוון חורשת אקליפטוסים גדולה שנראית ממזרחונטועה למרגלות תל אפק. השביל עוקף את גן לאומי תל אפק וממשיך לאורך גדר הגן הלאומי עד לשער הכניסה אליו – וזוהי בעצם נקודת הסיום של הקטע. ברכות, הגענו. 

בריכת הנופרים
בריכת הנופרים