שביל ישראל קטע 3: מנבי יושע לנחל דישון

שביל ישראל קטע 3

שביל ישראל קטע 3 מתחיל בנבי יושע ועובר למרגלות הרי נפתלי עם מבט לעמק החולה. משם השביל עולה אל קרן נפתלי לתצפית יפה על העמק. מקרן נפתלי השביל ממשיך דרומה דרך בקעת יחמור בנוף חקלאי, אל ירידה לערוץ נחל דישון. משם השביל עולה במקביל לערוץ הנחל עד למפגש עם כביש 886.

נקודת מוצא:
מצודת כ”ח.

נקודת סיום:
הגשר של כביש 899 מעל נחל דישון.

אורך המסלול:
כ-20 ק”מ.

תחבורה ציבורית:
בנקודת המוצא עובר קו 34 (רמות נפתלי – קרית שמונה).
בצומת אביבים דרום (נק’ הסיום) עובר קו 43 (צפת – אביבים).

מים במהלך המסלול:
בנחל דישון, לפני המעבר לכביש, אתר “עין אביב” של מקורות. הברז נמצא משמאל הכניסה לאתר. (שימו לב, לא זהה למעין “אין אביב” שבמפה).

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
מושב דישון (סטייה של כ-1.5 ק”מ מהשביל) – קיימת מכולת ונקודת מים.

מלאכי שביל באזור:
מושב דישון – משק מס 59 (ממוקם ליד המעיין הנסתר) – אלישבע וולסטר- 053-2488217

שביל ישראל קטע 3: תקציר המסלול

מרחבת החניה בכניסה למצודת כח נרד לכביש 899, נחצה את הכביש (בזהירות) ולאחר הליכה קצרה נגיע לקבר נבי יושע, מבנה בעל כמה כיפות שנשאר שריד לכפר שיעי שהיה כאן עד 1948.

השביל ממשיך בתוואי מתון בין עצי יער נטוע וחורש טבעי, ולפעמים נגלה אלינו מראה עמק החולה הנפלא. לאחר כשעה של הליכה נעבור משביל לדרך המתאימה לרכבים – נלך עליה קטע קצר עד שנגיע למרגלות קרן נפתלי – הר שצורתו כיפה ופסגתו מכוסה בעצי אורן. העליה לפיסגה קצרה. כשנגיע אליה, נראה כי השביל עובר דרך אתר ארכיאולוגי – מוצב צבאי קדום שלידו מתחם אנטנות. מכאן מתחילה הירידה. לפני שנתחיל אותה, מומלץ לפנות לצידה המזרחי של הפיסגה אל מצפור עם תצפית יפה לעמק החולה.

עם סיום הירידה נעבור דרך אזור חקלאי ונעבור דרך שטחי מרעה, כרמי ענבים, חוות לולים ומטעים שונים. לאורך האזור החקלאי תוואי השביל מתון ונוח להליכה. לאחר שנגיע למעבר להולכי רגל דרך גדר בקר ונעבור שלט כניסה לשמורת טבע בצבע ירוק נתחיל את הירידה לערוץ נחל דישון ומעבר לנוף טבעי.

הירידה קצרה אך מעט תלולה. במעלה הנחל נלך על דרך ג’יפים נוחה, לצד חורש טבעי יפה המייצר צל לאורך השביל, עד שנגיע לנקודת הסיום של קטע מס’ 3 בגשר של כביש 886.

נבי יושע
נבי יושע

נקודות עניין במהלך המסלול

קרן נפתלי

קרן נפתלי היא גבעה בגובה של כ-510 מטר. על פסגתה נמצאו ממצאים ארכיאולוגים מהתקופה הרומית בארץ, שמעידים כי שימשה כנראה כנקודת הגנה אזורית. בשל אופיה האסטרטגי, היא שימשה גם את ארגון “ההגנה” בהגנה על קיבוץ רמות נפתלי.

נחל דישון

נחל דישון הוא הגדול שבנחלי הגליל העליון המזרחי. ראשיתו במורדות המזרחיים של הר מירון, אורכו כ־26 ק”מ, ובסיומו הוא נשפך לנהר הירדן.

חלקים מהנחל הם שמורת טבע (שמורת נחל דישון ושמורת יער ברעם), וחלקים אחרים משמשים למרעה. חלק משטח הניקוז של הנחל (נחל קציון ונחל מרות) הוא שטח אש, שגבולותיו מגיעים עד לאפיק הנחל בחלקו התחתון.

נחל דישון