שביל ישראל קטע 33: ממצד תמר למכתש הגדול

המכתש הקטן

שביל ישראל קטע 33 לוקח אותנו  ליום הסובב את המכתש הקטן: מעלה חצרה ומעלה עלי, כל אחד מספק זווית שונה ומיוחדת על המכתש, חולות צבעוניים והליכה מדהימה בתוך פלא טבעי.

נקודת מוצא:
מצד תמר, סמוך לק”מ ה-118 בכביש 25.

נקודת סיום:
חניון חולות צבעוניים בפתח מכתש חתרה (המכתש הגדול).

אורך המסלול:
כ-30 ק”מ.

תחבורה ציבורית:

בצומת הערבה, כ-6 ק”מ ממזרח לנקודת המןצא, עוצרים אוטובוסים 394 (ת”א – אילת) ו-397 (ב”ש – אילת).
אין תחבורה ציבורית לנקודת הסיום.

מים במהלך המסלול:


נק’ הצטיידות במהלך המסלול:

מלאכי שביל באזור:

שביל ישראל קטע 33 – תיאור המסלול

שביל ישראל קטע 33 מתחיל בנקודת הסיום של הקטע הקודם, בחניון הלילה מצד תמר. נתחבר לסימון שביל ישראל העובר ליד המצודה ועולה לכיוון כביש 25, ולאחר עליה קצרה נגיע לתצפית על מצד תמר והכביש. מנקודה זו נמשיך בירידה של כ-2.5 ק”מ, עד שנגיע לפיצול שבילים – שביל ישראל ממשיך בעליה המסומנת בסימון כחול, אך מומלץ לבצע סטיה קלה של כ-300 מטרים עם השביל השחור על מנת להגיע לעין צפית – מעיין הנובע אל תוך בריכה גדולה לאורך כל השנה. איכות המים משתנה בהתאם לעונה, אך קחו בחשבון שאם לא ירדו גשמים בזמן האחרון, המים לא יהיו נקיים מספיק לרחצה.

הליכה נוספת של כ-3 ק”מ תוביל אותנו לכיוון המכתש הקטן – זהו המכתב השלישי בגודלו בעולם, אורכו המרבי מגיע לכ-8 ק”מ, רוחבו לכ-6 ק”מ ועומקו לכ-400 מטרים. שני שבילים עיקריים יורדים אל המכתש: הראשון הוא “מעלה עלי” בפינתו הדרום-מערבית של המכתש, המגיע ממעלה עקרבים, והשני הוא “מעלה חצרה” המהווה חלק משביל קדום שעלה מנחל צין למצד תמר, ויורד בצידו הצפון-מזרחי של המכתש.

המכתש הקטן
תמונה פנורמית של המכתש הקטן

ירידה תלולה של כ-3 קילומטר נוספים תובילו אותנו אל החולות הצבעוניים המיוחדים, המקבלים את צבעם כתוצאה מסוג האדמה במקום ומהמינרלים שמהם הם מורכבים: הצבע האדום מגיע מתרכובת ברזל, הירוק מתרכובת של נחושת, הכתום נוצר מתרכובת גופרית והצבע הצהוב נוצר מתרכובות מנגן. שילובי הצבעים השונים יוצרים מגוון רחב של גוונים.

נמשיך במגמת ירידה קלה כ-3 ק”מ עד לפתח היציאה של נחל חצרה מהמכתש הקטן, בו פיצול שבילים. בפיצול נמשיך עם הסימון האדום ונלך בתוך נחל חצרה בין עצי שיטה מעטים, ולאחר כ-5 קילומטרים נגיע לתחילת העלייה של מעלה עלי התלול.

מעלה עלי נקרא על שמו של עלי בן-צבי, בנו של נשיא המדינה השני, יצחק בן-צבי. עלי טייל באזור, חש ברע, וחולץ מהמכתש על ידי חבריו דרך אותו מעלה. מעלה עלי הוא עליה תלולה וקשה האורכת כשעה, אבל בסופה נגיע לתצפית מדהימה על המכתש הקטן (שער השטן) שלגמרי מצדיקה את המאמץ.

המכתש הקטן
אבן החול הצבעונית במכתש

מהתצפית בראש מעלה עלי נמשיך בירידה של כקילומטר, ולאחר קילומטר וחצי נוספים במישור נגיע אל חניון הלילה המכתש הקטן, נקודה בה מומלץ לחנות למי שמפצל את הקטע לשני ימים נפרדים.

לאחר שנמשיך עם סימון השביל כקילומטר נגיע אל מעלה עקרבים. אבל אין מה לפחד, למרות שמו של המעלה הוא אינו קשור לחיה העוקצנית אלא כנראה מגיע מהמילה הערבית “עקארב”, שמשמעותה פיתולים. ואכן, הדרך מפותלת מאוד. הליכה של כ-4 ק”מ תוביל למצד צפיר ולתצפית מדהימה לכיוון מזרח.

מעלה עקרבים
מעלה עקרבים – צילום אוויר

שביל ישראל ממשיך ישר בסימון האדום, לפי השילוט הנמצא במקום, לכיוון מצד צפיר. המצד נבנה בתקופה הרומית במטרה להגן על על שיירות במעלה העקרבים הרומי מפני התקפות נוודים, ומספק תצפית נפלאה לכל האיזור.