שביל ישראל קטע 39: מספיר דרך ברק וורדית לשיזפון

קטע 39

שביל ישראל קטע 39 הוא אחד הקטעים הארוכים והקשים במסלול. ניפרד מהציוויליזציה לטובת טיול ארוך ויבש מאוד, הנפרש על כמה ימי הליכה נפרדים בערבה ובמישורי פארן.

נקודת מוצא:
מרכז ספיר.

נקודת סיום:
צומת שיזפון.

אורך המסלול:
כ-83 ק”מ.

תחבורה ציבורית:

בנקודת המוצא בכניסה לספיר עוצרים אוטובוסים מספר 394 (ב”ש – אילת) ו-397 (ת”א – אילת).
בנקודת הסיום עוצר קו 392 (ת”א – אילת).

מים במהלך המסלול:
צופר.
חניון נחל ברק – במקום ארגז עם בקבוקי מים המתוחזק ע”י מלאכים.
פארן – ביישוב (סטייה של כ-2 ק”מ מהשביל).
שיטים – אשראם במדבר.
נאות סמדר – מים ומסעדה.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
מכולת בצופר.
מכולת בפארן – סטייה של כ-2 ק”מ מהשביל.

מלאכי שביל באזור:
שיטים – לינה בקמפינג + א. ערב ובוקר – 25 ₪. לינה בחדרים משותפים + א. ערב ובוקר – 75 ש”ח.
אשראם במדבר – 08-6326508, 052-3824617

שביל ישראל קטע 39 – תיאור המסלול

נתחיל את שביל ישראל קטע 39 בישוב ספיר, נקודת הסיום של הקטע הקודם. נתחיל ללכת עם השביל כ-3 ק”מ עד שנגיע ללולים הנטושים של המושב צופר. עם ההגעה אל הלולים פונים שמאלה ומיד מתחברים לשביל אותו עזבנו אתמול בסימון אדום. בשביל האדום פונים שמאלה וממשכים את ההליכה בתוואי שביל ישראל בסימון האדום כ-3.5 קילומטרים על דרך ג’יפים עד שנגיע לחניון יום, לשלט הסבר על שביל ישראל לאופניים ולחורבת “מואה” אשר נמצאת מימין.

חורבת מואה היא שריד של העיר הנבטית מואה אשר פעלה כתחנת מעבר בדרך הבשמים בממלכת הנבטים בתקופה הרומית. בשנת 2005 הכריז אונסק”ו על המקום כאתר מורשת עולמי.

חרבת מואה
חרבת מאה

לאחר החניון נגיע לפיצול שבילים – אדום ושחור. נמשיך ימינה עם השביל השחור על ציר המעיינות ודרך הבשמים העתיקה. לאחר כ-400 מטר נגיע לפיצול נוסף ולתצפית על חורבת מואה לכיוון צפון. ניקח שמאלה ונמשיך עם דרך הג’יפים המסומנת אדום כ-4 ק”מ במגמת ירידה קלה בערוץ נחל עשוש.

נמשיך כ-4 ק”מ נוספים עד שנגיע לנחל צופר, בו נלך עוד כ-8 ק”מ, בהתחלה בדרך צרה ולאחר מכן בדרך ג’יפים. בדרך נחלוף על פני עץ שיטה גדול שנראה מרחוק – זו הנקודה המומלצת לעצירה בקטע הארוך הזה. נמשיך עם השביל עוד כ-2 ק”מ נוספים, עד שנגיע לחניון הלילה נחל ברק. זוהי נקודה מומלצת לחניית לילה.

את המסלול מחניון הלילה נתחיל על דרך ג’יפים, עליה נתקדם בכיוון מערב כ-10 ק”מ עד שנגיע לקניון נחל ברק. במקום גם חניון יום לרכבים.

נחל ברק היא פינת חמד אמיתית. במקום חמישה מפלים, הגבוה שבהם בגובה עשרה מטרים, ושתי בריכות גדולות ועמוקות שבעונת השיטפונות מתמלאות מים ומאפשרות מעבר רק בשחייה. מכיווון שכך, ישנם בקניון סולמות ברזל שמסייעים במעבר בו. תוואי שביל ישראל עובר בתוך הנחל, אך בחירה במסלול הירוק ולא בכחול תוביל למעקף שלו.

בתוך הקניון, נלך כ-750 מטר במגמת עלייה בינונית עד קשה. בדרך נעבור שני סולמות ברזל, בריכות מים, חבלים ויתדות מברזל החצובים בסלע ועוזרים בטיפוס. נמשיך במגמת עליה כ-300 מטר נוספים עד שנצא מקניון נחל ברק לתצפית יפה.

מפה נמשיך כ-6 ק”מ נוספים עד שנגיע לנקודה הראויה לציון הבאה – קניון נחל ורדית. בקניון סדרה של שישה מפלים, הגבוה מביניהם מתנשא לגובה של כ-15 מטר. ישנן יתדות ברזל לאורך כל הקניון, ובעונת החורף יכול להיות שיהיה צורך לעבור דרך מים.

קניון נחל ורדית
קניון נחל ורדית. תמונה מתוך כתבה בוואלה

נמשיך כקילומטר לתוך הקניון, בדרך ניעזר ביתדות ברזל החצובות בסלע, ונעבור בסולמות חבלים. לאחר כ-800 מטר נוספים נגיע לחניון היום לרכבים. נמשיך עוד כ-600 מטרים עד לנחל פארן. נמשיך בהליכה ל-3.5 ק”מ נוספים עד שנגיע לחניון הלילה פארן / ציחור.

מחניון הלילה ממשיכים ללכת בסימון הכחול ונכנסים להליכה בתוואי נחל ציחור. לאחר כ-4.8 קילומטרים, כשבדרך בתוך תוואי הנחל עוברים עצי שיטה רבים למנוחה מגיעים לכביש 40. את כביש 40 חוצים בזהירות ומיד לאחר החצייה מתחברים לסימון שביל ישראל ליד עץ שיטה נחמד ושלט הסבר על שביל ישראל.

מפה נמשיך עוד כ-7 ק”מ דרך גבעות צחיחה, כאשר כביש 40 משמאלנו וקו מתח גבוה מימיננו. בשלב מסוים תוואי השביל יתחיל להתרחק מכביש 40, וממשיך כ-8 ק”מ נוספים בדרך ג’יפים, עד שנגיע לדרך הגישה לבסיס שיזפון הידוע.

לאחר מעבר הכביש נמשיך בהליכה לכיוון דרום בדרך ג’יפים בסימון שביל ישראל ולאחר כ-5.6 קילומטרים נגיע לערוץ נחל שיזפון ולעלייה לצד כביש 40. עולים את העלייה הקלה כ-500 מטר ומזהים מקדימה את צומת שיזפון ופונדק נאות סמדר. זוהי נקודת הסיום של הקטע.