שביל ישראל קטע 41: מפארק תמנע עד באר אורה

עמודי שלמה

שביל ישראל קטע 41 לוקח אותנו ליום נפלא בפארק תמנע, במסלול הכולל תופעות אקולוגיות מרתקות, אגם תמנע המהמם, במת תמנע ועמודי שלמה המרשימים.

נקודת מוצא:
הכניסה לפארק תמנע, כשלושה ק”מ ממערב לכביש 90.

נקודת סיום:
שני ק”מ מצפון-מערב לבאר אורה, במפגש של שביל ישראל עם שביל מסומן שחור ההולך מזרחה אל כביש הגישה לבאר אורה.

אורך המסלול:
כ-13 ק”מ נטו (לא כולל כ-6 ק”מ הליכה הלוך וחזור לנקודת המוצא ומנקודת הסיום).

תחבורה ציבורית:

בצומת בקעת תמנע, כשלושה ק”מ מנקודת הסיום, עוצר קו 394 מתל-אביב לאילת. אותו האוטובוס עוצר גם בבאר אורה (קרוב לנקודת הסיום).

מים במהלך המסלול:
פארק תמנע – בברזים לאורך האגם.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
באר אורה – מכולת (״סופר אושר בבאר״).

מלאכי שביל באזור:
באר אורה – תמר במדבר בבאר אורה,מארחים משפחות וקבוצות עד 17 איש. המתחם כולל סוכות אטומות, מקלחת ושירותים, מטבחון. יש להזמין מקום מראש – 058-4470004. זהר

שביל ישראל קטע 41 – תיאור המסלול

נתחיל את היום בשער הכניסה לפארק תמנע, נקודת הסיום של הקטע הקודם.

פארק תמנע נוסד בשנת 1982. הוא שוכן בבקעה רחבת ידיים המשתרעת על שטח של כ 60,000 דונם, וצורתה מזכירה פרסה המוקפת במצוקים תלולים משלושת צדדיה. במרכז בקעת תמנע מתרומם הר תמנע לגובה 453 מטרים. הבקעה עצמה מהווה חלון גיאולוגי החושף צורות נוף שפוסלו על ידי כוחות הטבע במשך אלפי שנים, בית לתופעות טבע מיוחדות ואתרים היסטורים קדומים שאין דומים להם בישראל, לצד פעילויות מגוונות לכל המשפחה.

בפארק אפשר ליהנות גם מאגם מלאכותי, מסעדה, שלל תופעות גיאולוגיות וכמה אטרקציות מרכזיות, בהן סלע הפטרייה, עמודי שלמה, מקדשים, מכרות וציורי סלע עתיקים.

הכניסה אמורה להיות בחינם לשביליסטים. מומלץ לבדוק את שעות הפתיחה באתר הפארק.

הפטריה בפארק תמנע
הפטריה בפארק תמנע

משער הכניסה ניכנס לכיוון הפארק באמצעות הליכה על כביש האספלט עד שנגיע לשלט הסבר על שביל ישראל. בשלט נפנה שמאלה ונתחיל ללכת במגמת עלייה לכיוון במת תמנע. נמשיך כ-3 קילומטרים בתוך נחל אלכסון. בדרך נעבור ליד סלע הפטרייה המפורסם, ולקראת סוף העלייה ניעזר ביתדות ברזל בחצובות בסלע. בראש במת תמנע נזכה לתצפית יפה על כל פארק תמנע וים סוף מדרום.

מהתצפית ומראש ההר נמשיך בירידה קשה וטכנית שאורכה כקילומטר, ולאחר מכן נמשיך עוד כ-500 מטרים בירידה מתונה עד שנגיע לפיצול בין שביל ישראל ושביל לא מסומן. המעוניינים לסטות מתוואי שביל ישראל וללכת לעמודי שלמה ולמקדש חתחור צריכים לפנות ימינה ולהמשיך בשביל הלא המסומן.

עמודי שלמה
עמודי שלמה

מי שבוחר להמשיך על תוואי שביל ישראל צריך לפנות שמאלה. לאחר כ-1.1 קילומטרים במגמת ירידה קלה נגיע לכביש האספלט של הפארק כאשר משמאלנו נראה את אגם פארק תמנע (אגם נחושתן), מסעדה וחנות מזכרות.

אגם נחושתן
האגם

נחצה את הכביש ונמשיך בהליכה קלה על דרך כורכר ואפר לאורך כ-2 ק”מ עד שנגיע לתצפית נחמדה על פארק תמנע מדרום ולפיצול שבילים. בפיצול נמשיך שמאלה בהתאם לסימון שביל ישראל ,ונמשיך במגת ירידה קלה לאורך 1.5 ק”מ נוספים. בדרך נעבור מחסום מברזל למניעת מעבר רכבים ואת מטמנת נמרה, עד שנגיע לכביש האספלט ולשלט ההסבר על שביל ישראל.

נחצה את הכביש (בזהירות – יש פה תנועת משאיות) ונמשיך לאורך כ-1.2 ק”מ עד שנגיע לפיצול שבילים המסמן את נקודת הסיום של הקטע הנוכחי.

למעוניינים לישון בבאר אורה – יש לפנות בפיצול שמאלה, ולהמשיך עם השביל המסומן בירוק כ-1.6 קילומטרים בדרך ג’יפים עד הגעה לכביש סלול. בכביש יש לפנות ימינה ולהמשיך לצדו בזהירות כ-1.4 קילומטרים נוספים עד ההגעה לצומת ולכביש הגישה לישוב באר אורה.

למעוניינים לישון בחניון הלילה רחם/עתק – יש לפנות בפיצול השבילים ימינה ולהמשיך כ-1.3 קילומטרים בדרך ג’יפים עד לפיצול נוסף, בו ממשיכים ישר עם השביל המסומן ירוק כ-2 ק”מ נוספים.

זו ההדמנות להמליץ על הפוסט שכתבנו על בחירת שק שינה מומלץ. הלילות במדבר קרים.