שביל ישראל קטע 42: מנחל רחם לקניון שחורת

רחם

שביל ישראל קטע 42 הוא מסלול מיוחד בהרי אילת בו ניחשף לתופעות גיאולוגיות ייחודיות, מעיינות, קניונים ונווה מדבר מפתיע אחד.

נקודת מוצא:
שני ק”מ מצפון-מערב לבאר אורה, במפגש של שביל ישראל עם שביל מסומן שחור ההולך מזרחה אל כביש הגישה לבאר אורה.

נקודת סיום:
קניון שחורת, ליד דרך מסומנת ירוק המובילה לכביש 90.

אורך המסלול:
כ-16 ק”מ נטו (ללא הקפצות לנקודת המוצא יש להוסיף 4 ק”מ נוספים, ועוד 6 ק”מ מנקודת הסיום).

תחבורה ציבורית:

אוטובוס מספר 394 (תל אביב – אילת) עוצר בהסתעפות מכביש 90 לבאר אורה.
אין תחבורה ציבורית לנקודת הסיום.

מים במהלך המסלול:
חניון לילה רחם – במקום ארגז של החברה להגנת הטבע, מומלץ להטמנות מים.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:

מלאכי שביל באזור:

שביל ישראל קטע 42 – תיאור המסלול

שביל ישראל קטע 42 מתחיל בנקודת הסיום של הקטע הקודם, ליד השביל המוביל לבאר אורה. אם עצרתם בלילה הקודם בבאר אורה – יש להתחבר לתוואי שביל ישראל ולהמשיך בכיוון דרום על דרך ג’יפים המסומנת בסימון שבילים ירוק בתוך נחל רחם.

לאחר כ-3 ק”מ נגיע לחניון הלילה רחם. מי שהעביר את הלילה שם יתחבר אלינו בנקודה זו. נמשיך עם המסלול המסומן ירוק עוד כ-3.5 ק”מ עד שנגיע לפיצול שבילים. נמשיך עם השביל הירוק לעוד כשני ק”מ, עד פיצול השבילים הבא בו נמשיך עם השביל השחור לעלייה של כ-800 מטר שתוביל אותנו לגבי רחם.

גבי רחם הם סדרה של גבים בתוך נחל רחם. הם מתמלאים במים במהלך החורף, אבל רוב הזמן הם יבשים וקלים למעקף. הירידה מהגבים לערוץ הנחל מחייבת טיפוס והחלקה בין סלעים שניתקו ממקומם.

נמשיך בהליכה לאורך 500 מטר נוספים עד שנגיע לדקלי רחם.

דקלי רחם הם שני דקלים צמודים היוצרים פינה נעימה בה ניתן ומומלץ לעצור. במקום תופעה אשר נקראת ת’מילה: מי התהום קרובים לפני הקרקע (עד כחצי מטר) ולכן ניתן להרגיש את הלחות והרטיבות הרבה על פני הקרקע – זה מסביר למה הדקלים בחרו דווקא את הנקודה הזו, ומי אנחנו שנתווכח עם חוכמתם. זהו נווה מדבר אמיתי, שמומלץ לעצור בו למנוחה.

דקלי רחם
דקלי רחם

לאחר העצירה בדקלי רחם נמשיך עוד כקילומטר עם עלייה לאורך האוכף, מה שיאפשר לנו ליהנות מתצפית יפה על העיר אילת, ים סוף ובקעת עמרם – בקעה הדומה בצורתה למכתש, ומכילה נוף בראשיתי מדהים ותופעות גאולוגיות מעניינות.

מנקודת התצפית נמשיך במגמת ירידה תלולה של כ-2 ק”מ. בדרך נחצה פיצול שבילים: פנייה שמאלה (עם השביל הכחול) תיקח אותנו לעמודי עמרם – עמודים העשויים אבן חול נובית רכה וצבעונית בגוון ורוד, ושוכנים על מצוק בתחילת נחל עמרם, במקום בו הוא מתחיל את נתיבו לכיוון הערבה. פניה ימינה (עם השביל המסומן בשחור) תיקח אותנו עם המשך שביל ישראל והמשך הירידה לעוד כ-750 מטרים.

עמודי עמרם
עמודי עמרם

מסיום הירידה לערוץ נחל עמרם נמשיך ללכת עם השביל המסומן בשחור במגמת ירידה קלה למשך כ-2.5 קילומטרים לעומק בקעת עמרם, עד שנגיע לנחל שחורת. נמשיך שמאלה עם השביל המסומן בסימון שבילים ירוק ונתקדם כ-600 מטר עד שנגיע לחניון הלילה שחורת, נקודת הסיום של הקטע.