שביל ישראל קטע 6: נחל עמוד

נחל עמוד

שביל ישראל קטע 6 הוא אחד המקטעים היפים והמהנים ביותר של השביל! כולו נעשה בנחל עמוד, עם מים זורמים, אפשרויות רחצה רבות והעצים הגבוהים המספקים סביבה נעימה.

נקודת מוצא:
חניון הר מירון.

נקודת סיום:
כביש 8077, כשני ק”מ ממזרח לקיבוץ חוקוק.

אורך המסלול:
כ-19 ק”מ.

תחבורה ציבורית:
בצומת מירון, מצפון לנק’ המוצא, עוצר קו 361 (חיפה – צפת).
בפניה מכביש 90 לכביש 8077, ממזרח לנקודת הסיום, עוצרים קווים מספר 841 (תל אביב – קרית שמונה), 963 (ירושלים – קרית שמונה) ו-52 (טבריה – חוקוק).

מים במהלך המסלול:
נחל עמוד הינו מסלול ארוך וקשה ללא מקורות מים, יש להצטייד בהתאם.
מים ושירותים בבית הקברות של צפת – סטיה של כ-3 ק”מ מהשביל.
מושב קדרים – סטייה של 2.5 ק”מ מהשביל.
חוקוק – סטיה של 2 ק”מ מהשביל.
ליבנים – סטיה של 2 ק”מ מהשביל.
מפגש נחל עמוד עם כביש קדרים (85) – נק’ מים במתקן מקורות. קיים שילוט לברז.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:

מלאכי שביל באזור:
צפת – לינה, מקלחת, ארוחה , הקפצות מהשביל ואליו לשמורת מירון – עד 4 אנשים, בתיאום מראש. לא להתקשר בשבת
ניצן ואביגיל גרזי – 052-6384145, 052-8669319

שביל ישראל קטע 6: תקציר המסלול

את הקטע אנחנו מתחילים בחניון מירון ממנו יש מעבר מתחת לכביש אל נחל מירון תחתון, בו ההליכה נוחה ברובה, עם נקודות עצירה בצל ואפשרות לזרימה קלה בחורף ובאביב.

לאחר כ-4 ק”מ של הליכה נגיע לנקודת התרעננות ראשונה – בריכה קטנה ליד מבנה הבטון הבריטי של תחנת השאיבה הישנה בעין יקים (ידוע גם כעין תינה) – מנקודה זו המסלול מתפצל למספר שבילים שונים, אך שביל ישראל ממשיך למטה במורד הנחל, במסלול העובר בין עצי דולב גבוהים, עצי פרי מתוקים ולא מעט בריכות שכוי עם מים צלולים וקרירים אליהן ניתן (ומומלץ) להיכנס.

אורכו של הקטע הזורם ביותר הוא 1 ק”מ, אך הבילוי בו עשוי לארוך זמן רב מהמתוכנן לאור האטרקציות השונות בדרך. בקטע זה מומלץ להציץ לטחנות קמח ישנות ולמבטשה, שפעלה בדומה לטחנת קמח אך שימשה לריכוך ועיבוד צמר הכבשים בתקופת “תור הזהב” של יהודי צפת.

מפה ניתן לצאת ישירות לכביש לצפת, עם עליה מאומצת של כ- 2 ק”מ. בהמשך המסלול המים מתמעטים עד שנעלמים, וכעבור כ-2.5 ק”מ יש נקודת יציאה נוספת- שביל כחול קצר ותלול אל שייח כוואס (עין כובס במפה).

עוד 2 ק”מ של הליכה לאורך הנחל ונגיע לעין סתר, שכשמו כן הוא – קצת נסתר – ועל מנת למצוא אותו יש לעלות טיפה במעלה הערוץ אל פינה מוצלת לאחר עליה מהשביל ימינה מהערוץ וחזרה.

הוא עלול להיות יבש לגמרי ועשוי להיות מלא אחרי חורף גשום. ביום חם מומלץ לעשות כאן עצירת קפה עד שהשמש תרד. המשך המסלול, שרובו חסר עצים, חשוף לשמש ולכן מומלץ לחכות לשעות הפחות חמות על מנת להמשיך עד לנקודת הסיום של הקטע: חניון הרכבים שמצפון לכביש.

עין תינה
עין תינה
קבר שייח כוואס
קבר שייח כוואס
טחנה לאורך נחל עמוד
טחנה לאורך נחל עמוד