שביל ישראל קטע 9: מהירדן לתבור

הר תבור

שביל ישראל קטע 9 כולל הליכה קצרה לצד הירדן במוצאו מהכנרת, טיפוס אל מצפה אלות המאפשר תצפית יפה לעמק הירדן והגלעד, ומשם ירידה מתונה אל ערוץ נחל תבור, כאשר הר תבור נראה במלוא פארו לאורך כל הדרך.

קודת מוצא:
אתר ירדנית, ליד כביש 90 (כינרת – צמח).

נקודת סיום:
צומת גזית, על כביש 65, ליד כפר תבור.

אורך המסלול:
כ-28 ק”מ.

תחבורה ציבורית:
בנקודת המוצא עוצרים אוטובוסים 832, 833 ו-834 (מתל אביב לעמק הירדן) וכן 15, 18 ו-26 (מטבריה).
בנקודת הסיום עוצרים קווים 23 (עפולה – יבנאל), 25 (עפולה – גזית), 357 (נצרת – עפולה), 830, 832, 834 (תל אביב – עמק הירדן) ו-840 (תל אביב – קרית שמונה).

מים במהלך המסלול:
כפר קיש.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
מכולת בכפר קיש.

מלאכי שביל באזור:
כפר קיש – לינה, מקלחת, שירותים, אפשרות קמפינג בתשלום סמלי, עד 6 אנשים.
יובל ועינת שמש – 050-6589523

כפר קיש – שטח גדול ומשטח בטון עם אפשרות לאוהל, מקלחת, שתייה חמה – בתיאום מראש.
אביטל ודדי שחר – 054-2122977

כפר תבור – עזרה לוגיסטית, לינה, מקלחת, חצר גדולה וחדרים.
משפחת דביר (רותי) – 054-2474784

בי”ס שדה אלון התבור – 50 ש”ח לאדם.
שמוליק – 3689677- 052

יבנאל – אירוח בקומת גג עם גישה במדרגות נפרדת לבית, מקלחת, שירותים ושני חדרים. המקום מתנהל באורח דתי. ישנה מכולה שפתוחה עד חצות ביישוב.
050-4109071 אבנר סלמה

שביל ישראל קטע 9: תקציר המסלול

נתחיל את שביל ישראל קטע 9 כשנחצה דרומה את כביש 767 אל רחוב גן רחל. נרד עם הרחוב עד קצהו ונחצה את גן הראשונים הנקרא על שמם של מייסדי כנרת המושבה, נמשיך לכיוון בריכות הדגים של קבוצת כנרת – מעברו השני של הכביש נראה את בית העלמין של המושבה כנרת בו ניתן למצוא כמה דיירים מפורסמים וביניהם רחל המשוררת, ברל כצנלסון, ונעמי שמר.

השביל ממשיך ועובר בין בריכות הדגים וחורשת אקליפטוס אל כביש הכניסה לקבוצת כנרת. נחצה את הכביש ונחלוף על פני אתר ירדנית בדרכנו לגדת הירדן. לאחר שניהנה מהליכה קצרה על הגדה לצידו של הנהר, נצא אל השטח הפתוח לכיוון נחל יבנאל והעליה למצפה אלות.

בית עלמין כנרת
בית עלמין כנרת

בנחל יבנאל השביל ממשיך במקביל לערוץ על דרך עפר מסומנת ירוק, עד נקודת הפניה דרומה אל נחל אלות. נעלה לאורך הערוץ, עד שנגיע לדרך המתאימה לרכבים. כאן השביל ימשיך ויפנה שמאלה לקטע קצר, ואז דווקא יפנה ימינה אל מעלה אלות – העליה למצפה אלות. נעלה בדרך עפר קצרה עד שנראה את עצי האלה שנתנו למצפה את שמו ונקבל את שכרנו על המאמץ בעליה עם תצפית מהממת אל עמק הירדן, דרום הכנרת והגולן, הירמוך והגלעד.

משם השביל פונה מערבה וממשיך על השוליים של רמת סירין (רמה נטויה שמתנקזת לנחל תבור), בקטע זה תלווה אותנו תצפית יפה אל בקעת יבנאל, רמת פוריה והכנרת. כאשר השביל ישלים את העליה לרמה, מומלץ לסטות טיפה מזרחה על שולי הרמה (על דרך מסומנת שחור) אל ה”חללית”–מבנה מיוחד ממתכת העומד על שפת המצוק ומציע נקודת תצפית נהדרת.

שביל ישראל קטע 9 - רמת סירין
מבט על רמת סירין

מכאן השביל ימשיך לאורך הרמה במגמת ירידה מערבה אל ערוצו של נחל תבור. בדרכנו נעבור בעין אולם – מעיין קטן עם בריכה וצל – נקודה מומלצת להפסקה. נמשיך עם השביל במקביל לנחל רכש, שהוא אחד היובלים של נחל התבור, מה שיוביל אותנו אל תל רכש, גבעה בולטת מדרום לשביל.

תל רכש
תל רכש

לאחר מכן השביל יתחבר אל הערוץ המרכזי של נחל תבור וימשיך לצידו מערבה עד המפגש עם כביש הכניסה למושב כפר קיש ולנקודת הסיום בצומת גזית.