מה זה שביל ישראל? כל מה שצריך לדעת לפני שיוצאים לדרך

שביל ישראל

שביל ישראל הוא שביל לאורך מדינת ישראל באורך 1,050 ק”מ. השביל מתחיל בקיבוץ דן שבצפון ומסתיים מסתיים בבית ספר שדה אילת, על חוף מפרץ אילת. שביל ישראל עובר בתוך תחומי הקו הירוק וכולל אתרים היסטורים ותופעות טבע מיוחדות. הוא גולת הכותרת ברשת סימון השבילים הארצית שיזמה ויצרה החברה להגנת הטבע, המסמנת וממפה את כל מסלולי הטיול בארץ.

רקע

הרעיון ליצור מסלול טיולים לאורך מדינת ישראל נולד לפני שנים במוחו של אברהם תמיר ז”ל, עיתונאי ואיש טבע. הוא העביר את הרעיון לאורי דביר, יו”ר הוועדה לשבילי ישראל של החברה להגנת הטבע, והתוכנית יצאה לדרך. הוועדה לשבילי ישראל החלה את עבודות התיכנון של התוואי וסימונו בתחילת שנות השמונים, והוא נחנך רשמית ב-1995. במהלך השנים בוצעו מספר שינויים בתוואי השביל (קטעים מאזור השרון הוחלפו בקטעי חוף וכמו כן שונו מספר קטעים בנגב ובחיבור לתוואי שביל ירושלים).

סימון שביל ישראל

סימון שביל ישראל
סימון השביל

השביל מסומן בסימון בצבעים לבן-כחול-כתום. הסימון יופיע לרוב בצורה מדורגת כאשר הצבע העליון מצביע על כיוון ההליכה: לבן צפונה וכתום דרומה, כאשר הלבן מייצג את החרמון בצפון והכתום את המדבר בדרום.

מבנה שביל ישראל

השביל הינו רציף אך לצורך נוחיות המטיילים נהוג לחלקו לקטעים. פה באתר נצמדנו לחלוקת השביל למקטעים בהתאם לספרות הנפוצה ואתרים דומים, אך כמובן שניתן לבצעו בכל חלוקה אחרת. עוד פרטים ניתן למצוא בעמוד מקטעי שביל ישראל.

מי הם מלאכי השביל?

עם עליית הפופלריות של שביל ישראל מתגבשות סביבו פעילויות רבות של קבוצות מטיילים ושל גופים ציבוריים המעוניינים לתרום לשדרוגו של השביל ולחזק את מעמדו כטרק הלאומי של ישראל. יש גם כאלה שדואגים לשלומם של הצועדים בשביל ומסייעים להם. הם זכו לכינוי “מלאכי השביל”, תופעה שכנראה ייחודית ומיוחדת למסלולי הטיול בישראל, בטח שהיקפים הללו. מלאכי השביל פועלים בהתנדבות. הם מסייעים בחילוץ, בהטמנת מים באזורים בעייתיים, מארחים על כוס קפה, מסייעים בהעברת ציוד ואף מציעים מיטה חמה ומקלחת, או פיסת דשא להקמת אוהל.

ניתן למצוא את רשימת המלאכים באתר החברה להגנת הטבע. בנוסף, ברשימת המקטעים באתרנו דאגנו להוסיף את מלאכי השביל הרלוונטיים בכל קטע, ואנו מעדכנים את הרשימה באופן שוטף.

תדרוך מטיילים

הוועדה לשבילי ישראל מקיימת תדרוכים למטיילים המבקשים לצאת ולטייל לאורך השביל. בתדרוכים אלו ניתן לקבל עדכונים על שינויים בתוואי השביל, עצות והדרכה בנושא “עשה ואל תעשה” לאורך השביל, כיצד להתכונן למסע, מה לקחת ומה לא לקחת ועוד.

התדרוכים מתקיימים בבניין החברה להגנת הטבע (רח’ הנגב 2 בתל-אביב) ועולים 25 ש”ח למשתתף. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר החברה להגנת הטבע.

לקריאה נוספת: ציוד לשביל ישראל – מה לקחת ועל מה לוותר.

ספריית השביל

ספריית השביל הוא מיזם קריאה של רשות הטבע והגנים שהחל לפעול בשנת 2015. המיזם נועד להעשיר את חוויית ההליכה ולתרום ערך מוסף למטיילים באמצעות דרך נעימה להחלפת ספרי קריאה במהלך ההליכה בשביל. הספרים מאוחסנים בארגזים הצבועים בצבעי סימון השביל, מפוזרים ב-16 נקודות לאורכו. והמטיילים נוטלים ומחזירים ספרים מהארגזים השונים לאורך התקדמותם בשביל.

ספריית שביל
ספריית שביל ישראל

שביל ישראל – שאלות נפוצות

מהי התקופה המומלצת לטייל בשביל ישראל?

התקופה המומלצת לטיול בשביל היא בין אוקטובר לנובמבר או בין פברואר עד אמצע מאי. חודשי האביב (פברואר-מאי) מתאפיינים בפריחה, נופים ירוקים וזרימת רבה יותר של הנחלים, בעיקר בצפון הארץ.
חודשי הקיץ (אמצע מאי עד סוף אוגוסט) חמים מאד ולכן לא מומלץ לטייל במהלכם, בטח שלא ברצף. מנגד, חודשי החורף (סוף דצמבר-ינואר) בדרך כלל גשומים וקרים מדי לחלק מן ההולכים. עדיין ניתן לטייל, אבל יש לקחת זאת בחשבון.

איפה ניתן לחדש אספקה במהלך השביל?

כמעט כל מקטע של השביל עובר בנקודות מאוכלסות בהן ניתן להצטייד – בעמוד הספציפי של כל מקטע באתר זה דאגנו לפרט במיוחד את כל נקודות ההצטיידות הזמינות במהלכו.

האם סימון השביל ברור?

סימון השביל ברור מאד כמעט בכל חלקי השביל. בכל מקרה, ההליכה לאורכו של השביל קלה, ואין צורך לדעת לנווט.

האם מסוכן לטייל בקטעים מסוימים של השביל?

שביל ישראל לא עובר ביהודה ושומרון, והוא קרוב לשטחים רק באיזור ערד וגם שם מדובר על איזור הליכה בטוח מאד. עד כה, לא היו מקרים בהם מטיילים בשביל נפגעו – ולהפך, רוב המטיילים מדווחים על הכנסת אורחים נפלאה בכל חלקי המסלול.

האם מומלץ להתחיל מהצפון או מהדרום?

למטיילים מתחילים, מומלץ להתחיל מהצפון, מכמה סיבות: המסלולים בצפון קלים יותר להליכה, בצפון נקודות הצטיידות ועצירה רבות יותר, וכמובן – סיום באילת הוא התגמול האולטימטיבי.
המקטעים בדרום ארוכים יותר, מדבריים יותר ועם פחות נקודות עצירה – ולכן מומלץ להגיע אליהם אחרי “השתפשפות” קלה.

עוד שאלות? מוזמנים לכתוב לנו בתגובות או בקבוצת הפייסבוק שלנו!