מפלי פרוד ונחל צלמון: מסלול משפחתי באווירה אירופאית

נחל צלמון

מפלי פרוד ממוקמים למרגלות הרי מירון, בנחל צלמון עליון. בחורף, המקום יספק לנו מראה מופלא של זרימה בתוך היער, ובקיץ יציע מסלול טיול מוצל ונעים. לא משנה מה העונה – אם אתם בסביבה זהו מקום שלא תרצו לפספס.

זה לא סוד שאנחנו מאוהבים באזור הגליל בתקופת החורף. זרימת המפלים (שנמצאים ממש בצד הדרכים), האפשרות לעצור למגוון פינוקים קולינריים בדרך (מי אמר פיתה עם לבנה ולא קיבל?), והגוון הכתום-צהוב של עלי השלכת בכל מקום.

מפלי פרוד המרשימים נופלים ברעש חזק ומהווים נוף מושלם כחלק מהחוויה האלפינית של האזור. המסלול למפלים כולל הליכה נעימה לאורך הנחל שמתאימה גם לילדים קטנים, מבוגרים, כלבים וכל מי שתרצו – ומומלץ לבוא מוכנים עם סלסילות פיקניק ולנוח בכיף באחד משולחנות קק”ל שנמצאים בשמורה.

נחל צלמון

נחל צלמון נמנה עם הנחלים המעטים בגליל התחתון הזורמים כל ימות השנה. הגן הלאומי משתרע על 3,764 דונם והוא פסיפס של צמחייה טבעית וצמחיית מים המשתלבת בבוסתנים ובשטחי מרעה.

בעבר הגיאולוגי זרם נחל צלמון בבקעת חנניה לכיוון מערב. עם היווצרות שבר פקיעין והתרוממות החלק המזרחי של בקעת בית הכרם החל נחל צלמון לזרום דרומה לאורך קו השבר, וקטע הנחל שבתחום גן לאומי צלמון עובר בתוך השבר ממש. השבר קטע את רכס שגור לשניים – הר כמון ממערב והר חוזה ממזרח, ובקטע זה נחשפים בנחל סלעי קירטון וחוואר, שמהם בוקעים עינות צלמון.

נחל פרוד ומפלי פרוד

על אף שבפועל אנחנו נמצאים בנחל צלמון, הקטע של הנחל בין עין רמיאל (ליד מושב שפר, השם רמיאל לקוח משמו הערבי של נחל צלמון במקטע הנוכחי – ואדי רומילה) לעין פרוד מכונה לעיתים גם “נחל פרוד”. השביל, המסומן בסימון שבילים כחול ומופיע במפת סימון שבילים בישראל מס’ 2, ייקח אותנו ממגרש החניה במעלה האפיק, במקביל לסלעי הגיר ותחת חורש סבוך וירוק שמשרה אווירה רומנטית.

המסלול ישר (והלך בו הלוך וחזור), ניתן לבצע אותו משני הכיוונים והוא מתאים גם למשפחות ולמטיילים שאינם מטיבי לכת. ניתן ללכת בו כמה שרוצים עד למפלים העליונים. ניתן להיכנס למים כמובן, אבל מומלץ לעשות זאת בימים חמים ולא בשיא החורף.

תחילת המסלול היא בדרך עפר, על יד חניון פיקניק הנמצא בגדה המערבית. בהמשך המסלול נעשה מעט תלול, חוצה את ערוץ הנחל וממשיך בגדה המזרחית. לאחר כקילומטר של הליכה השביל הכחול מוביל לגדר המושב שפר, וזוהי נקודת הסיום של המסלול (כאמור ניתן להסתובב חזרה עוד לפני).

נקודת התחלה: ניסע על כביש 85 לכיוון צומת חנניה. בצומת חנניה נפנה לכיוון צפון, בעלייה מתונה, ונתחבר אל כביש 866. לאחר כ- 2.5 ק”מ נפנה ימינה לכיוון קיבוץ פרוד. לאחר הפנייה, מצד שמאל של הכביש, ישנה כניסה לחניון נחל פרוד (הנמצא בין סימני הקילומטר 34 ו-35) – פה נחנה את הרכב ונתחיל את המסלול.

נקודת סיום: בקצה הצפון מערבי של מושב שפר.

מפלי פרוד
מפלי פרוד (קרדיט תמונה: udi Steinwell דרך PikiWiki)

שימו לב שהמסלול עלול להיות חלקלק, במיוחד בתקופה החורף. מומלץ לבוא עם נעלי הליכה נוחות או כאלו שמותאמות להליכה במים (סטייל סנדלי צ’אקו).

עוד בסביבה

האזור שופע מסלולי טיול מהממים. אם אתם נמצאים בו לכמה ימים, מומלץ לשלב טיול לאחד מהם: נחל צלמון, נחל עמוד, הר מירון, מפל הרסיסים בנחל סער, ורבים נוספים.