על שביל ישראל באופניים

שביל ישראל באופניים

שביל ישראל תוכנן למעבר הולכי רגל, ורק חלקים ממנו עבירים לרוכבי אופניים. בשנת 2006, אחרי שרוכבי אופניים רבים אילתרו לעצמם נתיבי רכיבה לאורך השביל, החלה הוועדה לסימון שבילים לתכנן את שביל ישראל לאופניים. הקטע הראשון, המשתרע לאורך של כ-85 ק”מ, סומן ונפתח בשנת 2011, מאילת לשחרות.

אורך השביל הכולל הוא כ-1,200 ק”מ, ובניגוד לשביל ישראל לצועדים, הוא מתחיל ברמת הגולן, עובר דרך הירדן ההררי, השרון המזרחי וירושלים.

יום רכיבה לאורך השביל אמור להיות בן 35-40 ק”מ – מרחק סביר לרוכב שטח ממוצע. בדומה לשביל ישראל לצועדים, רוכבים מוזמנים לגמוא את השביל במספר שבועות או לחילופין, ניתן לעשותו בחלוקה למקטעים.

ייחודיותו של השביל נעוצה עקב העובדה שהוא אחד השבילים המוסדרים הארוכים בעולם, שתוכנן והותאם במיוחד לרוכבי אופני הרים. זהו שביל שעובר בין אתרי המורשת הקדומים ביותר בישראל ובהם האתרים הקדושים ליהדות, נצרות והאסלאם. המסלול ממשיך לאורכו של תוואי שיירות עתיקות ובימי רכיבה בודדים בלבד אפשר לעבור בו מהשלג בהר החרמון למדבריות בדרום, דרך אלפי שנות היסטוריה ומאות מליוני שנות גיאולוגיה.

מסלול שביל ישראל באופניים

שביל ישראל באופניים תוכנן אך טרם סומן במלואו. מקטעי השביל נבנו כך שהרכיבה בכל אחד מהם תהיה חד-יומית (בין 6-8 שעות) ותסתיים במקום שבו שירותי לינה ומים. נכון ליולי 2020, הוכשרו כ-400 ק”מ מתוך תוואי מתוכנן של 1,200 ק”מ והם מחברים את ערד אל מישור עמיעז ואת מדרשת שדה בוקר אל אילת. את כלל המסלול ניתן לרכב בכ-8 ימים רצופים.

פירוט של מסלול הרכיבה ומפה אינטרקטיבית ניתן למצוא באתר הפרויקט. מצד שני, לאור הסטטוס הלא-סופי של המסלול, לא קיים מקור מידע מלא כגון ספר או מפה אחת אשר מרכזים את כל המידע. הדבר הכי קרוב שמצאנו הוא:

המדריך האדום לשבילים בישראל

המדריך האדום לשבילים ארוכים בישראל הינו המדריך המוביל מסוגו בישראל. אלפי מטיילים נעזרו במהדורה הראשונה של המדריך בטיוליהם ברחבי הארץ. הכותבים טיילו לאורכם של כ-560 ק”מ על מנת להעביר את החוויה המיוחדת של כל שביל: מהחרמון ועד תאופיק וחוף האון. השבילים מתאימים להולכי רגל ורוכבי אופניים כאחד. עבור הרוכבים הותאמו מעקפים קצרים במקומות שבהם העבירות קשה. למשפחות בוצעה חלוקה לקטעים קצרים המתאימים לכל גיל.

במדריך מידע רב על אתרים, היסטוריה, מורשת, גיאוגרפיה, גיאולוגיה ועולם החי והצומח. לכל המסלולים יש תיאורי דרך מפורטים ופרופיל גובה / מרחק שימושי. המפות במדריך נותנות מענה מלא ומדויק לכל צורכי הניווט בשבילים. בנוסף, מצורף מידע חיוני למטייל על מקומות לינה בשטח, אכסניות, מלאכי שביל, שעות פתיחה של צרכניות ואתרים מומלצים לביקור לאורך הדרך.

לקריאה נוספת: על מדריך “שבילים ארוכים בישראל

ועכשיו – הנחה בלעדית של 10% על מדריך “שבילים ארוכים בישראל”

שביל ישראל באופניים

דו”ח שביל ישראל באופניים

ככלל, כמעט ואין ספרות בעברית אודות בנייה ותחזוקה של שבילי אופניים בשטח. צוות הפרויקט הפיק את הדו”ח הראשון של השביל, אשר מהווה עד היום את מקור המידע היחידי בערך שקיים בעברית. מזהירים מראש – המידע מאד טכני – אז מומלץ רק למרחיקי לכת.

טיפים לרכיבה בשטח

להלן מספר טיפים למתכננים טיול רכיבה בשביל ישראל באופניים:

תכנון המסלול:
תכנון המסלול הינו החלק החשוב ביותר מהלך המסע. בזמן התכנון יש לקחת בחשבון את הכושר הגופני של הרוכבים ולתכנן הפוגות, מקומות חניה ולכלול במסלול נקודות הצטיידות ומילוי מים. כמו כן יש לקחת בחשבון את תוואי השטח (ירידות / עליות), שטחי אש, כבישים סואנים ושמורות טבע.
מומלץ לבצע את המסע בליווי מפה טופוגרפית של החברה להגנת הטבע הכוללת את כל הפרטים הרלוונטיים. לא מזמן עלתה לאתרנו מפת שביל ישראל אינטרנטית, על גבי מערכת Google Maps. זהו כלי מאד שימושי במהלך תכנון המסלול.

כושר גופני:
גם רוכבים מאוד מיומנים, אשר רוכבים עשרות קילומטרים באופן רצוף, לא בהכרח רגילים לרכיבה של כמה ימים רצופים למשך שעות ארוכות בכל יום, ועל כן יש להתאמן ככל האפשר לפני היציאה למסע, ולהקפיד להתחיל כל יום רכיבה בעצימות נמוכה והילוכים נמוכים.
כאשר מסיימים יום רכיבה, לא להתעצל ולהקפיד לעשות מתיחות ושחרור למניעת כאבי שרירים. כאמור, מומלץ תמיד להיות עם גישה לערכת עזרה ראשונה המכילה לפחות את האמצעים הבסיסיים לטיפול עצמי במקרה של פציעה.

תזונה ומים:
במהלך התכנון הראשוני של המסלול יש לקחת בחשבון נקודות מילוי מים והצטיידות. כמו כן, מומלץ לסחוב פריטים קלים אך מזינים – לדוגמאות מומלץ להיכנס לעמוד אוכל ובישול באתר “שביליסט”.
יש להקפיד לאכול באופן מסודר ולא לוותר על ארוחות לאור האנרגיה הרבה המושקעת ברכיבה.

ציוד:
נושא הציוד הינו רחב מאוד והוא תלוי סיטואציה: האם מטיילים לבד, בקבוצה, יחד עם רכב מלווה, קטע בודד או כלל המסלול ברצף. ציוד חובה לכל טיול בשטח הינו ציוד עזרה ראשונה, מפות, ציוד טכני לאופניים, מים ומזון. ציוד שינה הכולל אוהל ושק”ש הכרחי רק במידה ואתם מתכננים לישון בשטח (ולא אצל מלאכי שביל).

מומלץ לקחת ציוד בשימוש תכוף בתיק גב קטן (עד 5 ק”ג), ואת שאר הציוד (ביגוד, ציוד בישול, שינה וכד’) יש לקחת במנשא על האופניים. מומלץ לוודא מראש כי זיווד הציוד על האופניים מתבצע בצורה טובה, ואף לבצע נסיעת מבחן לבחינת הנוחות ומשקל הציוד.

היבטים טכניים:
מומלץ לקחת את כל הציוד הטכני הדרוש לתיקון כלל התקלות האפשריות באופניים, כגון: מפתחות אלן, מפתח שרשרת, שרשרת חלופית, מספר שפיצים להחלפה, פנימיות ספייר, משאבה, כבל הילוכים ספייר (לקחת את הארוך יותר, ואם נקרע הקידמי אז מקצרים), ערכה לתיקון פנצ’רים. המלצה אישית שלנו היא לקחת פנס ראש, שישאיר לכם שתי ידיים פנויות בזמן התיקון.

סיפורי גולשים

לקריאה נוספת, הנה כמה סיפורים וחוויות של מטיילים ורוכבים לאורך שביל ישראל לאופניים שאנחנו אהבנו:

סיפור רכיבה – של אלון אבנד שרכב לאורך ישראל ב-14 יום.

3bikes – בלוג של שלושה חברים הרוכבים לאורך ישראל והגולן.

לדווש את שביל ישראל – כתבה מאתר ynet.

רוכבים במדבר – כתבה על הקמת השביל ב-YNET.

מנוף התיירות החדש של הנגב – כתבה באתר גלובס.

רוצים להוסיף את הסיפור שלכם? פנו אלינו ונשמח לשמוע!