מטעמי בטיחות: נקודת ההתחלה של שביל ישראל תשונה

שביל ישראל נקודת התחלה

עדכון חשוב למטיילים: החל מתאריך פתיחת עונת הטיולים ב-1 לספטמבר 2021 החליטה החברה להגנת הטבע לבטל את המקטע הראשון של שביל ישראל – מקיבוץ דן ועד תל חי – שאורכו כ-13.5 ק”מ. למה הם עשו את זה, מהי נקודת ההתחלה החדשה של שביל ישראל וכל שאר הפרטים בהמשך הפוסט.

כן חברים, השבוע התעוררנו לחדשות קצת מבאסות.

לאור העובדה שמדובר על קטע ברמת סיכון גבוהה שכולל צעידה לצד כבישים שהולכים ונהיים סואנים (במיוחד בחודשי הקיץ), ולאחר שנעשו ניסיונות רבים למצוא תוואי חלופי ללא הצלחה – החברה להגנת הטבע החליטה, מתוך דאגה לבטיחות המטיילים, פשוט לבטל את המקטע כולו ולהזיז את נקודת ההתחלה של שביל ישראל טיפה דרומה.

מדובר על הקטע הראשון של שביל ישראל אשר מתחיל במוזיאון בית אוסישקין של החברה להגנת הטבע בקיבוץ דן, חוצה את עמק החולה ומקורות הירדן בין שדות, מטעים וישובים, ומסתיים בפסל האריה השואג בתל חי. וכמו שאמרנו, המסלול לא משתנה או מוזז, אלא לגמרי מבוטל.

איציק בן דב, רכז סימון השבילים של החברה להגנת הטבע, הסביר את השיקולים לשינוי בתוואי המסלול לריאיון לאתר מקור ראשון: “הוועדה לסימון שבילים שליד החברה להגנת הטבע עוסקת לאורך השנים במציאת פתרונות לסוגיות בטיחותיות בתוואי שביל ישראל ובשינוי התוואי, היכן שזה נדרש. שביל ישראל סומן לפני כ-30 שנה, כאשר נפח המטיילים והתנועה היו נמוכים. במקרה של הקטע הזה, כבר כמה שנים שנעשים ניסיונות למצוא חלופה בטיחותית לתוואי הנוכחי, בין כפר גלעדי לגשר החצבני, קטע שבו השביל עובר לאורך כבישים ללא שוליים. לצערנו, על אף המאמצים, לא נמצא תוואי חלופי בטוח מספיק, עבור המטיילים וההולכים בשביל”.

בן דב המשיך והסביר כי החברה להגנת הטבע מתכננת להציב בשטח שילוט ייעודי המודיע על השינוי ולמחוק את סימון השביל בתוואי הקטע שיבוטל. למרות שאנחנו מאד מאוכזבים מהשינוי – כי לדעתנו מדובר על קטע מהמם, ששימש כנקודת התחלה אגדית ומפורסמת לשביל ישראל מאז הקמתו לפני כ-25 שנים – אנחנו בהחלט מפצירים בכל המטיילים לקיים את ההנחיות ולוותר על הקטע.

כמו שבן דב סיכם את זה: “למען הבטיחות שלכם, אל תלכו יותר בקטע שבין בית אוסישקין לתל חי, תתחילו את הטיול בשביל ישראל בתל חי, באופן בטוח, רגוע ושקט. בטיחות הטיול היא תמיד במקום הראשון”.

אז מאיפה מתחילים עכשיו?

נקודת ההתחלה החדשה היא פשוט נקודת תחילתו של קטע 2 של שביל ישראל, פסל “האריה השואג” בכניסה לקיבוץ כפר גלעדי.

הפסל, שנוצר על ידי הפסל אברהם מלניקוב והוצב במקום כאנדרטה לזכר שמונת ההרוגים בקרב תל חי (1920), מפוסל בסגנון פיגורטיבי עתיק בהשראת תבליטים אשוריים. פניו של הפסל פונות למזרח וראשו מורם בשאגה, כאשר האופן בו שואג האריה, כשראשו כלפי מעלה, אינו מיועד לסמל כוח או ניצחון אלא דווקא להביע כאב. מתחת לפסל מצבת אבן עליה חקוקה הסיסמה “טוב למות בעד ארצנו”, ומתחתיה חקוקים שמותיהם של שמונת החברים שנהרגו בקרב.

בנימה אישית – אם כבר חייבים לבטל קטע כלשהו, לדעתנו הפסל המרשים הזה מהווה אחלה נקודת התחלה (או סיום) חלופית.

שביל ישראל התחלה חדשה
פסל האריה השואג – נקודת ההתחלה החדשה של שביל ישראל

קטעי השביל

כמו שאתם בטח יודעים, שביל ישראל הינו שביל רציף ובהתאם ניתן לחלק אותו לאינספור מקטעים שונים, בהם ניתן לטייל ברצף – כטרק ארוך אחד – או לחלק ולבצע בכל פעם מקטע אחר, או חלקים ממנו. למידע נוסף על קטעי שביל ישראל והדרך לטייל בו, מוזמנים לקרוא את מקורות המידע הבאים:

רוצים פירוט נוסף על כל קטע, כולל מפה טופוגרפית, סיפור דרך, מידע היסטורי וגיאוגרפי?
תעיפו מבט במדריך שביל ישראל– 
וכעת ב-10% אחוזי הנחה, בלעדית לאתר “שביליסט”.