שביל ישראל קטע 12: מצומת יפתחאל לקיבוץ יגור

שביל ישראל קטע 12

שביל ישראל קטע 12 עובר בגבעות הגליל התחתון, דרך נחל ציפורי שבו מעיין יפה לשכשוך וזרימת מים בחורף ובאביב, פריחה צבעונית עשירה בחורף ותחילת האביב ויער יפה של אלוני תבור.

נקודת מוצא:
צומת יפתחאל (מפגש של כביש 79 עם כביש 784).

נקודת סיום:
קיבוץ יגור, כ-300 מ’ ממערב לכביש 70.

אורך המסלול:
כ-21 ק”מ.

תחבורה ציבורית:
לצומת המוביל, מדרום לנקודת המוצא, מגיעים הקווים 845 (תל אביב – ק. שמונה), 846 (תל אביב – צפת), 848 (תל אביב – כרמיאל), 836 (תל אביב – טבריה), 430 (חיפה – טבריה) ו-342 מחיפה.
בצומת יגור, מצפון לנקודת הסיום, עוצרים קווים 181, 184, 188 (חיפה – יוקנעם), 431 (טבריה – חיפה), 301 (עפולה – חיפה), 332 (מגדל העמק – חיפה), 338 (נצרת – חיפה), 75 (קרית טבעון – חיפה) ו-909 (תל אביב – חיפה).

מים במהלך המסלול:
אלון הגליל – תחנת דלק בשירות עצמי.
טחנת הנזירים – ברז סמוך לגשר הדרומי – מערבי.
בכניסה לישוב כפר חסידים.
יגור – חדר שביל.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
צרכניה בישוב אלון הגליל.
מכולת בכעביה.

מלאכי שביל באזור:
אלון הגליל – מרכז שטח מחוץ לישוב אלון הגליל נמצא ממש על השביל – לינה ומקלחת, מיידע ועזרה לוגיסטית במידת הצורך.
שלמה רוזן, דרור בר – 9200444 – 050

קיבוץ יגור: “שלום לכל המטיילות והמטיילים! צרו איתי קשר מראש לפני שאתם מגיעים לקיבוץ. אם אני לא זמין, בבקשה השאירו הודעה פרטית או שילחו מסרון”. יהל בוצר, המלאך בקיבוץ יגור: 054-6618694

הושעיה – קבלת שבת בישוב בתשלום סמלי של 15 ש”ח (לינה תתאפשר ב”כפר קדם” בישוב, בתיאום מראש) – barelke55@gmail.com

כפר חסידים – שטח מגודר ומואר הכולל מטבחון, מבנה מוצל, פינת מדורה וכו’.
שלומי 050-5829122

כפר חסידים – אירוח של עד 4 אנשים, משפחה שומרת שבת אז בבקשה לא להתקשר בשבת ובחג.
 יעל, 054-6984921

שביל ישראל קטע 12 – תיאור המסלול

קטע 12 של שביל ישראל מתחיל מצומת הפנייה לאלון הגליל, כאשר השביל כמעט ומקביל לכביש הגישה לישוב. כעבור כ-1 ק”מ הוא חוצה אותו, עובר ליד יקב יפתחאל וממשיך מערבה ועובר סמוך לבוסתן רימונים גדול.

לאחר כ-3.5 ק”מ מהכביש לאלון הגליל השביל חוצה דרך נוף המסומנת עם סימון שבילים ירוק וממשיך לכיוון דרום מערב. כ-2 ק”מ לאחר מכן, השביל מתחבר לכביש הגישה לכפר כעביה, בו יש ללכת מעט בעליה צפונה ולהגיע אל מכולת ומאפיה. השביל ממשיך מצידו המערבי של הכפר, ולאחר הליכה של כ-1 ק”מ לכיוון דרום-מערב נגיע אל הפנינה של המסלול – עין יבקע (מעיין הסוסים בפי המקומיים), שם נמצאת בריכה רדודה ומזמינה, בה ניתן להשתכשך (או לפחות לעצור לקפה).

כעביה
כעביה

נמשיך עם השביל עוד 3 ק”מ מערבה לאורך נחל ציפורי, בו ניתן לראות זרימה מכובדת בחודשי החורף. שביל ישראל עצמו עובר מעט צפונית לערוץ הנחל, אבל מי שמעונין ללכת צמוד לזרימת המים (ואולי גם לחצות אותה מספר פעמים) יכול ללכת במסלול המסומן בכחול, המקביל לשביל.

השביל ממשיך לטיילת חדשה ויפה ובה פינת חמד נוספת – טחנת הנזירים – מבנה אבן גדול ומרשים שנבנה ע”י הנזירים הכרמליתים במתחם בו עבדה טחנת קמח גדולה. שער המבנה בדרך כלל סגור, אבל ניתן לנוח על הדשא לידו, לצד בריכה קטנה של מים צלולים. בסמוך לטחנה עושה הנחל סיבוב מיוחד במינו ומקיף מצפון את הגבעה עליה יושב הכפר ראס עלי.

טחנת הנזירים
טחנת הנזירים

בכפוף לשיקולי זמן (ואנרגיה), מול כביש הכניסה לכפר ניתן לקחת סטייה קלה משביל ישראל אל שביל סובב נופית (שביל אוהד), המוסיף כחצי שעה הליכה אך מפצה עם נוף מהמם. למי שמוותר, יש להמשיך מכביש הכניסה לכפר כחצי ק”מ ולפנות דרומה, בסמוך לשרידי טחנת קמח נוספת. מכאן ההליכה כולה על דרך ג’יפים בין הגבעה של נופית לרכס שממערב לישוב.

לאחר כ-4.5 ק”מ השביל חוצה את הכביש שבין קרית טבעון לצומת חסידים, וממשיך דרומה ומערבה לעבר הישובים רכסים וכפר חסידים. ניתן לסיים את המסלול בכפר חסידים, שם ישנם מספר מלאכי שביל נחמדים מאד, או להמשיך מהפינה המערבית של הכפר בכביש פנימי מערבה כקילומטר נוסף, לעבור מתחת לגשר של כביש 70 ולהגיע ליגור.

גשר יגור כביש 70
מעבר כביש 70 המוביל ליגור