שביל ישראל קטע 13: מקיבוץ יגור לצומת אורן

שביל ישראל קטע 13

שביל ישראל קטע 13 עובר כולו על ההר הירוק כל ימות השנה”, הלא הוא הר הכרמל הנפלא, אליו נטפס ממורדות עמק יזרעאל וממנו נרד אל חופי הים התיכון, מוקפים בנוף מהמם.

נקודת מוצא:
קיבוץ יגור, כ-300 מ’ ממערב לכביש 70.

נקודת סיום:
חניון אורן, כחצי ק”מ ממזרח לצומת אורן (כביש 4).

אורך המסלול:
כ-16 ק”מ.

תחבורה ציבורית:
בצומת יגור, מצפון לנקודת המוצא, עוצרים קווים 181, 184, 188 (חיפה – יוקנעם), 431 (טבריה – חיפה), 301 (עפולה – חיפה), 332 (מגדל העמק – חיפה), 338 (נצרת – חיפה), 75 (קרית טבעון – חיפה) ו-909 (תל אביב – חיפה).
בצומת אורן, כחצי ק”מ ממערב לנק’ הסיום, עוצרים קווים 202 (חיפה – זכרון יעקב), 921 (חיפה – תל אביב), 121 ו-122 (חיפה – עתלית).

מים במהלך המסלול:
עוספיא – בכניסה לנחל חיק.
גן לאומי עתלית (ליד צומת אורן).

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
מכולת בעוספיא.

מלאכי שביל באזור:

חיפה – הקפצות, מים, חילוץ בעת הצורך.
גיא גרברסקי – 050-5575756, 052-2575756.

חיפה – לינה, מקלחת, ארוחה, אינטרנט – 10 דקות ברכב מהשביל הקפצות מהשביל ואליו חזרה –  עד 6 אנשים בהודעה מראש של יום לפחות.
גבריאל שגיא – 052-6904058

שביל ישראל קטע 13 – תיאור המסלול

נצא לדרך מנקודת הסיום של הקטע הקודם בכניסה אל קיבוץ יגור, נקודה הנמצאת ממש על קו התפר שבין הר הכרמל לעמק יזרעאל. נמשיך דרומה עם הדרך המקיפה את הקיבוץ עד לפניה ימינה שתסמל את תחילת העליה על הר הכרמל. את העליה במעלה ההר נעשה דרך שביל צר ומתפתל בין עצי החורש, שהוא במפתיע פחות קשה להליכה מהצפוי.

קטע השביל הזה שבין יגור לעוספיא נקרא “שביל המעפילים”, מכיוון שזהו אותו התוואי בו ירדו מהכרמל המעפילים שברחו ממחנה המעצר בעתלית לקיבוץ יגור ב-1945. השביל חוצה דרך עפר לרכבים (“דרך נוף כרמל”) – מיד לאחר נקודת החצייה ישנו חניון מטיילים, וזוהי נקודה מומלצת לעצירה קצרה ומנוחה מהטיפוס.

לאחר עוד הליכה קצרה המביל ממשיך על דרכי עפר עד הכניסה לכפר עוספיא. מעט לפני הכניסה לכפר נעבור ליד אתר הנצחה על שם דוד איזן מחיפה, קצין תותחנים שנפל במלחמת ההתשה וגדל באיזור. האתר, שהוקם להנצחתו יחד עם שבעה מחבריו, מציע נוף מקסים ופתוח.

מצפור דוד איזן
המצפור

את קטע העליה האחרון נעשה בין בתי הכפר עוספיא. ברגע שנחצה את הכביש של הכפר, בעצם נעבור את נקודת שיא הגובה של המסלול (כ-520 מ’ מעל פני הים), ומכאן נתחיל את הירידה לצידו השני של הכרמל, לכיוון החוף. נרד באמצעות דרך עפר המקבילה לערוץ נחל חיק. זהו האיזור שנפגע בשריפה הגדולה של 2010, וניתן לראות את מאמצי השיקום – וההתאוששות – של החורש בסביבה.

בקטע האחרון של נחל חיק אנו נלך ממש בערוץ הנחל. זהו קטע יפה של הנחל הנקוב בסלע גיר קשה ויוצר קניון קצר (הירידה קצת תלולה, אבל מעקה ברזל הותקן במקומות הנדרשים ולא מדובר על קטע מסובך).

נחל חיק
הירידה לנחל חיק

היציאה מהערוץ אל דרך עפר מסמנת את ההגעה שלנו אל בקעת אלון, שבמרכזה עובר ערוצו של נחל אורן. השביל המסומן בשחור חוצה את נחל אורן ומטפס אל הר שוקף בתוך ערוץ שמנקז את מורדות הר שוקף אל נחל אורן. מעט לאחר שהשביל יוצא מהערוץ ומתחבר אל דרך עפר, השביל השחור מתחבר עם שביל מסומן אדום שיוביל אותנו לפסגת הר שוקף. בשנים האחרונות ניתן לראות מנקודה זו נוף יפהפה הנשקף ממנה, עקב אותה שריפה שכילתה את העצים על פסגת ההר שהסתירו את התצפית.

מכאן נרד מערבה לכיוון חירבית רקית וחניון רקית שלידה – זוהי עוד נקודה נוחה להפסקה ומנוחה לפני הירידה הסופית. בהמשך נחצה את כביש הגישה למלון יערות הכרמל ונמשיך מערבה אל חניון נחל אורן. רוב הדרך השביל יהיה בירידה מתונה, ורק בחלקו האחרון הוא הופך תלול טיפה יותר עם מעבר קצר בין גושי סלע גדולים וירידה אל החניון – וזוהי נקודת הסיום של שביל ישראל קטע 13.