שביל ישראל קטע 14: ממערת אצבע להר חורשן

קטע 14 שביל ישראל

שביל ישראל קטע 14 ממשיך ולוקח אותנו למערב הכרמל – ממערת אצבע דרך שמורת נחל מערות ועד צומת שפייה – במסלול שמציע לא מעט תצפיות נהדרות אל הים התיכון ומישור החוף.

נקודת מוצא:
חניון אורן, על כביש 721, כחצי ק”מ ממזרח לצומת אורן.

נקודת סיום:
צומת שפיה, על כביש 70, בין צומת פוריידיס ובת שלמה.

אורך המסלול:
כ-20 ק”מ.

תחבורה ציבורית:
בצומת אורן, כחצי ק”מ ממערב לנק’ המוצא, עוצרים קווים 202 (חיפה – זכרון יעקב), 921 (חיפה – תל אביב), 121 ו-122 (חיפה – עתלית).
בנקודת הסיום עוצר קו 826 (תל אביב – נצרת עילית).

מים במהלך המסלול:
עין הוד – מים ברחבה המרכזית.
עין כרמל – תחנת דלק.
משרד קק”ל בנחל מערות.
עופר – ברזייה בחניון.
כרם מהר”ל (סטיה של כ-1 ק”מ מהשביל).
כפר הנוער מאיר שפיה (סטיה של כ-1 ק”מ מהשביל).

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
עין כרמל – אלונית בתחנת הדלק.

מלאכי שביל באזור:
ניר עציון –  לינה ומקלחת (לא בשבת).
עדה ונחמיה רסל – 050-5738324, 050-6765841

עין הוד – מאהל, שירותים, מקלחת, מטבחון.
שמואלי הדר ובת אל – 050-5252778,  04-9842339

כרם מהר”ל – לינה, מקלחת ועזרה לוגיסטית.
אייל – 050-8688348

זכרון יעקב – לינה, מקלחת, אפשרות הקפצה מהשביל, עד 6 מטיילים, אפשרות לינה בחוץ ובפנים. בתיאום מראש.
מיכאל וציפורת בן צבי-קורן – 054-4689427

שביל ישראל קטע 14 – תיאור המסלול

מחניון נחל אורן בו סיימנו את קטע 13 נמשיך ונעלה עם השביל דרומה במדרגות אל רכס אצבע. כבר לאחר כמאה מטר של עלייה נגיע למבנה קטן עם היסטוריה גדולה – זהו חלק מביצורי תכנית “מצדה בכרמל“, תכנית החירום להכנה לפלישה הנאצית ממצרים במלחמת העולם ה-2.

בונקר על הכרמל
בונקר על הר הכרמל, שעל פי הסברה היה אמור להיות מפקדתו של יצחק שדה במסגרת תוכנית “מצדה על הכרמל”

מכאן נמשיך בעלייה של כ-150 מדרגות נוספות אל מערת אצבע, הנקראת על שם הפתח הייחודי שלה ש… ובכן… מזכיר אצבע. מערה זו היא מערה קארסטית, כלומר היא נוצרה על ידי המסת הסלע על ידי חומצה פחמתית. המערה עצמה גדולה ומרשימה במיוחד, ומכילה שלושה חללים מרכזיים אליהם כדאי להגיע עם פנסים על מנת לראות את יופיים. בתקופות שונות מערה זו נוצלה על ידי האדם הקדמון, וזאת אנו יודעים על בסיס כלי אבן שונים וחלקי עצמות מהתקופה הפרהיסטורית שנמצאו במקום.

מהמערה השביל מתפתל דרומה בין סלעי גיר ועולה מעט אל משטח סלע ממנו תצפית נהדרת לחוף הכרמל. מכאן נמשיך ונפנה מזרחה דרך עלייה מתונה אל ראש הרכס. מאז השריפה הגדולה איזור זה אינו מוצל לאור הדלדלות הצמחיה.

בראש הרכס השביל פונה דרומה, בעוד הסימון השחור ממשיך מזרחה (ובעצם סוגר את המעגל של המסלול השחור, מסלול מעגלי באורך של כ-3 ק”מ היוצא ונגמר במערת אצבע). נמשיך עוד כקילומטר של הליכה אל כביש הגישה לכפר האמנים עין הוד. בכפר יש מכולת, וזוהי נקודה טובה לעצור להפסקת הצטיידות קלה, ובהתאם למגבלות הזמן גם להסתובב בין הגלריות ויצירות האמנות הציבוריות הרבות.

עין הוד
כפר האומנים עין הוד

השביל ממשיך אל חאן יותם, ומשם דרומה כ-4 ק”מ נוספים בין מורדות הכרמל דרך שטחים חקלאיים חשופים עם נקודות צל בודדות בהן ניתן לעשות הפסקות. מומלץ למשוך עד לנקודה היפה הבאה, בה השביל יורד אל הערוץ ועולה ממנו דרומה עד שמגיע אל מצוקי נחל מערות. במצוק יש מערות הנותנות צל נעים ותצפית יפה, וזוהי נקודה מומלצת לעצירת קפה קלילה. בירידה לנחל ניתן לראות ממול את מערות האדם הקדמון המפורסמות, בהן התגלו ממצאים בעלי חשיבות עולמית במחקר הפרהיסטורי. ובלי קשר לשביל ישראל, מומלץ לבקר בשמורת נחל מערות.

לאחר העלייה מהנחל לכיוון דרום ניתן לראות מערה עם חריתות מסתוריות על הסלע ובהמשך מערות נוספות, שרידי עתיקות וקבר שייח. לאחר כ-2 ק”מ נגיע ליער עופר, אזור נטוע רחב ידיים המכיל אורנים וברושים ובו דרכי רכב רחבות. בחלקו הדרומי מערבי קיים מתקן דק גדול ולידו מגדל תצפית של קק”ל ומתחם הרפתקאות “ים-כרמל” הפתוח בעיקר בחגים. זוהי נקודה למילוי מים ובהתאם לתקופה יש סיכוי שגם חדרי השירותים הציבוריים יהיו פתוחים.

מגדל התצפית ביער עופר
מגדל התצפית ביער עופר

מהמגדל ממשיכים כ-1.5 ק”מ נוספים לכיוון מזרח במקביל לכביש הגישה אליו, ולאחר עיקול לכיוון דרום ממשיכים כ-1.5 ק”מ נוספים עד שמגיעים לכביש שבין צומת עופר לכרם מהר”ל. מדרום לכביש נמצא חניון לילה.

מכביש הכניסה למושב כרם מהר”ל נמשיך על דרך עפר שיוצאת דרומה אל מתחם משרדי קק”ל, נעבור על פני המשרדים ונמשיך דרומה על הדרך עד כניסתו של השביל ימינה אל ערוץ הנחל ואל תוך החורש, קטע הליכה קצר בשביל מטיילים מוצל ויפה. ביציאה מהחורש השביל חוזר לדרך עפר שמובילה אל כביש הכניסה למושב עופר. נמשיך עמה עד לנקודת המפגש של שביל ישראל עם “שביל רמות מנשה” – שביל אזורי המסומן באדום עם נקודה כתומה.

שביל ישראל קטע 14 ממשיך דרומה על דרך עפר לאורכו של קו מתח גבוה, עד שמגיע לגבעת טלימון, נקודה גבוהה בה נמצאת “חורבת טלימון” המאפשרת תצפית נחמדה לסביבת המסלול.

נרד מהגבעה בצידה הדרומי אל דרך עפר לבנה (זוהי דרך כניסה למחצבות הסמוכות, יש להיזהר מתנועת משאיות בשעות הפעילות). לאחר התקדמות בדרך הראשית, נפנה ימינה אל דרך עפר העוברת בצידו של עמק מעובד עם שדות וכרמים, ונמשיך עד לכביש הגישה לכפר הנוער מאיר שפייה, נקודת הסיום של הקטע.

כפר הנוער ע"ש מאיר שפיה
כפר הנוער ע”ש מאיר שפיה