שביל ישראל קטע 15: מהר חורשן לג’יסר א-זרקא

ג'סר א-זרקא

שביל ישראל קטע 15 ממשיך ולוקח אותנו לאורכו של דרום הכרמל עד “החוטם” – הפינה הדרומית ביותר של הכרמל, ממנה נרד אל מישור חוף הכרמל.

נקודת מוצא:
צומת שפיה, על כביש 70, בין צומת פוריידיס ובת שלמה.

נקודת סיום:
חוף הים בג’יסר א-זרקא, ליד שפך נחל תנינים.

אורך המסלול:
כ-16 ק”מ.

תחבורה ציבורית:
בנקודת המוצא עוצר קו 826 (תל אביב – נצרת עילית).
לג’יסר א-זרקא לא מגיעים אוטובוסים, יש לחזור לכביש 4 ולחכות ליד מושב בית חנניה לקו 921.

מים במהלך המסלול:
משרדי “רמת הנדיב” – זכרון יעקב.
פארק שוני – ברזייה בחורשה הצפונית.
חוף הים של ג’יסר א-זרקא ומעגן מיכאל.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
בית חנניה – מכולת.

מלאכי שביל באזור:
ג’יסר א-זרקא – כפר הדייגים – אירוח,שרותים, מקלחת, מים, ניתן להזמין ארוחות (עדיף בתיאום מראש).
מוסה – 052-6360082, אורנה- 054-4442164

קיסריה – לינה, מקלחת, ארוחה טובה, כביסה במידת הצורך – עד 6 אנשים.
גיל יפה – 050-8455220

זכרון יעקב – כ-700 מ’ מהשביל, בתוך שמורת הנדיב. שומרי שבת, מארחים בעיקר בשבת ובחגים. עד 3 שביליסטים. כביסה, הקפצה, אינטרנט.
עדינה – 054-6442207

מעגן מיכאל – אירוח בחדר הכולל מזרונים, מטבח, מקלחת, מכונת כביסה ואינטרנט אלחוטי.
חן – 054-8038979

גבעת עדה – עד 3 מטיילים בתיאום מראש. מקלחת, כביסה, אוכל, אינטרנט וארוחה חמה.
נועם / נועה: 053-2217149, 052-3796636

גבעת נילי – אירוח של עד 2 אנשים, אפשרות גם לשים אוהל בחוץ. ישי צארום – 052-5411414

שביל ישראל קטע 15 – תיאור המסלול

שביל ישראל קטע 15 מתחיל בכניסה לכפר הנוער מאיר שפיה, נקודת הסיום של הקטע הקודם, כאשר מדרום משקיפים עלינו השכונות הצפוניות של זכרון יעקב. מפה השביל ממשיך על שולי כביש הכניסה לכפר, חוצה את צומת שפיה ופונה שמאלה אל דרך סלולה הממשיכה לתוך האזור החקלאי. לאחר הליכה קצרה על המסלול, המקביל לכביש 70, נרד מהדרך הסלולה, נמשיך (עדיין למרגלות הכביש) אל תעלת הזרימה של נחל דליה, ממנה נתחבר לכביש ישן שיוביל אותנו שמאלה אל מעבר מתחת לכביש שמחבר את זכרון יעקב לכביש 70.

לאחר שנחצה את הכביש נחזור סוף סוף אל השטח הפתוח. השביל ימשיך דרך הגבעות שממזרח לזכרון יעקב בתוך החורש על דרכי עפר. נחלוף על פני מחצבה קדומה משמאלנו ונגיע לאזור חקלאי. לאחר שנמשיך קטע קצר על דרך סלולה, נפנה שמאלה ונחצה את הכביש שמחבר בן בנימינה לזכרון יעקב (באופק נוכל לראות את מכליו הגדולים של מפעל הבטון). לאחר חציית הכביש השביל ממשיך ליעדו הבא, עין צור – מעיין נקבה יפה הזורם כל השנה, ולצידו ווילה ובית מרחץ עתיקים. המעיין, הנמצא בתחומי רמת הנדיב, נגיש בהליכה קצרה ומהווה נקודת חמד לביקור ולפיקניק.

כדי להגיע למעיין, יש להקיף משמאל מתחם של בית ספר גדול. בגבו של בית הספר נוכל לראות קבוצת שיחי פטל, כידוע צמח הדורש כמות גדולה יחסית של מים ומבשר לנו שאנו מתקרבים אל המעיין. במתחם שולחנות ופינות פיקניק יפות המזמינות אותנו לקחת הפסקה בה נוכל להציץ לנקבת המעיין ולבקר במבנה הארכיאולוגי שבמרכזו.

עין צור
עין צור

מפה נמשיך עם השביל דרך חורש טבעי נמוך וחורשות נטועות ונעבור בסמוך לפארק רמת הנדיב המקסים. נמשיך מערבה אל שולי הרמה ואל עוד אתר ארכיאולוגי – חרבת אל עקב – שרידיה של ווילה כפרית מהתקופה הביזנטית אשר נבנתה כבית אחוזה יהודי בתקופת בית שני. האחוזה צופה אל הכרמל, לרכס הר אמיר, צפון השרון ולחוף הים התיכון. חפירות נרחבות נעשו במקום וחלקים משמעותיים מהמתחם המקורי שוחזרו. גפנים ועצי זית ניטעו בסמוך והם משחזרים את החקלאות הקדומה ששגשגה לפני אלפי שנים במקום.

רמת הנדיב
התצפית מהמקום. תמונה מתוך אתר רמת הנדיב

השביל פונה דרומה ועושה דרכו על שולי המצוק של “חוטם הכרמל”. בנקודה מסוימת השביל מנצל פירצה במצוק כדי לרדת אל מרגלותיו, שם הוא פוגש את מסילת הברזל והולך לצידה לצידה של המושבה בנימינה. נמשיך מזרחה אל מנהרה המאפשרת לחצות את מסילת הברזל בצורה בטוחה (כאמור מדובר על מנהרה העוברת מתחת למסילה, כך שבימי חורף יש לקחת בחשבון שאולי היא תכיל מים רדודים).

לאחר מעבר המסילה, נתקדם לצידו של נחל תנינים לכיוון מערב. שדרת ברושים תסמן לנו את הנקודה בה עלינו לפנות שמאלה לכיוון בית חנניה ואל מנהרת מעבר נוספת שתאפשר לנו לחצות מתחת לכביש 4. במעבר מתחת לכביש ניתן להבחין בשרידי אמת מים קדומה – חלק ממפעל המים האדיר של הרומאים! אמות המים הקדומות הללו הולכות ללוות את השביל עד קיסריה.

קטע יפה במיוחד של אמת המים נמצא בצמוד וממערב לשער הכניסה למושב. כ-100 מ’ מערבה מהשער היא מתפצלת לשתי אמות – הקטע הממשיך ישר נבנה ראשון, אך לאחר שהחל לשקוע באדמה הביצתית, נבנה הקטע הדרומי יותר. נמשיך עם השביל לאורך הקטע הדרומי עד שנגיע לכביש 2, שם נעבור במעבר תת קרקעי נוסף אל ג’סר א-זרקא, נקודת הסיום של הקטע הזה.

אמת מים שביל ישראל קטע 15
אמת המים. ברגע: ג’סר א זרקא