שביל ישראל קטע 16: מג’יסר א-זרקא לתחנת הרכבת בחדרה

קיסריה

שביל ישראל קטע 16 הוא מסלול מגוון הכולל בעיקר הליכה לאורך מישור החוף המצוקי דרך כמה מהחופים היפים בארץ.

נקודת מוצא:
שפך נחל תנינים, ממערב לג’סר א-זרקא.

נקודת סיום:
תחנת הרכבת חדרה מערב, כקילומטר מדרום-מזרח למחלף אולגה.

אורך המסלול:
כ-15 ק”מ.

תחבורה ציבורית:

לג’יסר א-זרקא לא מגיעים אוטובוסים, על מנת להגיע לנקודת המוצא יש לנסוע בקו 921 (חיפה-ת”א) עד בית חנניה ולהמשיך משם ברגל או בטרמפים.
בנקודת הסיום ניתן לעלות על רכבת, או להמשיך לתחנת האוטובוס ברחוב אהרונסון. בכל רבע שעה עוצרים שם קווים מספר 852 (ת”א – פרדס חנה) ו-872 (ת”א – זכרון יעקב).

מים במהלך המסלול:
חוף הקשתות בקיסריה.
בכניסה לקיבוץ שדות ים.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
תחנת דלק ליד תחנת הכוח בחדרה.

מלאכי שביל באזור:
קיבוץ שדות ים – לינה ומקלחת, עד 2 אנשים, בתיאום מראש.
עופר ואפרת מרבך – 052-8795083

חדרה (שכונת נווה חיים) – לינה, מקלחת, ארוחות
בתיאום מראש בלבד.
בר ומתנה מסיקה – 050-5265400, 050-5974092, 04-6338795

חוף חדרה (גבעת אולגה) – בעונת הקיץ בלבד – שירותים ומקלחת, דשא שעליו ניתן להעמיד אוהל, עזרה במידת הצורך, בתיאום מראש.
דוד וסמדר בניהו – 050-8333851

חדרה – אירוח אצל משפחה דתית – האורחים יתבקשו לכבד את אורח החיים של המשפחה (כשרות ושבת).
אילה – 052-2547458. רצוי לתאם מראש.

חדרה – אירוח בבית טבעוני (תינתן כניסה לאוכל טבעוני בלבד)
יעל – 050-2568988, yaelsha11@gmail.com

שביל ישראל קטע 16 – תיאור המסלול

נתחיל את קטע 16 של שביל מנקודת הסיום של הקטע הקודם, הלא היא הכפר ג’סר א-זרקא. נחצה את הכפר דרך הכביש הראשי שלו, עד שנגיע לכפר הדייגים: פנינה חבויה שלא הרבה מכירים. מדובר על נמל דייגים קטן שנראה כאילו הזמן שכח אותו. סירות עץ מתנדנדות על המים, מגדלור מחליד, בקתות רעועות, דייגים שמחלצים דגים מהרשת ושחפים שחגים מעל וצווחים, מחכים לשאריות דגים. פשטות אותנטית.

חוף הדייגים
חוף הדייגים בג’סר א-זרקא

קצת לפני החוף, השביל ממשיך לאורך הגדה הדרומית של שפך נחל תנינים ועולה לתצפית יפה מתל תנינים. בשפך הנחל ניתן לראות שריד של גשר שנבנה לכבוד מסעו של הקיסר הגרמני במקום. נחל תנינים נקרא בערבית ואדי א-זרקא, “הנחל הכחול”, והוא שנתן ליישוב את שמו. לפני כמאה שנים עדיין חיו בו תנינים, כיום אין ממש לחשוש – למרות שמימיו של הנחל נקיים, התנינים כבר מזמן לא שם.

מכאן השביל ממשיך לאורך כ-2.5 ק”מ לאורך החוף עד שמגיע לאקוודוקט של קיסריה. נמשיך במקביל אליו – לקראת סופו מומלץ לעבור את הדיונות המכסות את האמה המערבית הגבוהה וללכת לראות את הקצה הדרומי של אמת “הצינור” המזרחית, בה ניתן ללכת כמעט בקומה זקופה.

אמת המים קיסריה
אמת המים בקיסריה

השביל ממשיך לאורך אמת המים, עובר ממזרח את הגן הלאומי קיסריה ודרך העיר הצלבנית עם החפיר המרשים ובהמשך מגיע לעיר הרומית והתיאטרון. לאחר שחצינו את קיסריה העתיקה, נמשיך עם השביל לאורך החוף, נעקוף ממזרח את קיבוץ שדות ים ואת תחנת הכח “אורות רבין” של חברת חשמל, ונרד אל נחל חדרה. אחרי חציית הנחל (יש מעבר מסודר ללא הצורך להירטב) נמשיך מערבה לכיוון החוף. הסימון הרשמי של השביל מסומן לצד הכביש לכיוון דרום (הממשיך אל גבעת אולגה), אך יש הממליצים להמשיך ללכת עד לשפך הנחל ולאורך החוף הסלעי לכיוון “כפר הים”, בדרך יפה יותר שכמעט ולא מאריכה את הדרך.

מכפר הים השביל ממשיך מזרחה לאורך הכביש לכיוון מחלף אולגה, עובר בגשר מעל כביש החוף וממשיך עד תחנת רכבת חדרה מערב, נקודת הסיום של הקטע.