שביל ישראל קטע 30: מכרמים להר עמשא

יער יתיר

שביל ישראל קטע 30 לוקח אותנו דרך יער יתיר, היער הנטוע הגדול בישראל, במעלה הר עמשא ועד הר חברון.

נקודת מוצא:
כביש 60 (באר שבע – חברון), כחמישה ק”מ מצפון לצומת שוקת.

נקודת סיום:
קיבוץ הר עמשא, ליד כביש 80 לצומת תל ערד.

אורך המסלול:
21 ק”מ.

תחבורה ציבורית:

לישובים מיתר וכרמים, כשני ק”מ מדרום לנקודת המוצא, מגיעים קווי אוטובוס 27 ו-28 (ב”ש-מיתר).
לקיבוץ הר עמשא מגיע קו 51 (ב”ש – קריית ארבע).

מים במהלך המסלול:
בית היערנים ביער יתיר.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:

מלאכי שביל באזור:
חוות צאן יתיר “גולדוג” – כקילומטר מהשביל, הר חירן.
שירות חילוץ, לינה, התרעננות, מקלחת, אספקת מזון ומים, עזרה לוגיסטית וטכנית.
שוש ועמוס גולד – 054-4966946/9

שביל ישראל קטע 30 – תיאור המסלול

שביל ישראל קטע 30 מתחיל מעברו המזרחי של גשר דבמבם, הלא היא נקודת הסיום של הקטע הקודם, ומתחבר אל דרך נוף המסומנת בסימון כחול וממשיכה מזרחה ליער יתיר. נמשיך ונעלה עם הדרך על השלוחה הקרובה ובשיא הגובה שלה נפנה ימינה ונמשיך בין עצי האורן עד שנתחבר לדרך רכב, ממנה “נחתוך” למרחק קצר, ואז נחזור. הליכה קצרה נוספת ונגיע לחניון יער עם שולחנות וברז מים.

בפינת החניון השביל פונה ימינה אל דרך עפר, חוצה שלוחה ויורד לערוץ רחב. מעברו השני של הערוץ, אחרי שניכנס לערוץ קטן בין עצי אורן, נמצא מולנו חניון יער נוסף עם שולחנות – ומשמאל, על סוללת עפר, שלט ‘בור פתוח’. השלט מסמן את מקומה של מאגורת מים קדומה, מומלץ להתקרב בזהירות.

כמה דקות של עליה במעלה השלוחה ונגיע למגדל יערנים נטוש. בנקודה הגבוהה, לצדו של המגדל, ישנו חניון פיקניק נוסף ולצידו אנדרטה בצורת פסנתר לזיכרו של נעם רוזנטל ז”ל, בן מיתר שנהרג במבצע צוק איתן.

אנדרטה

ירידה קצרה ופניה שמאלה על דרך עפר יובילו אותנו אל גבולו הצפוני של יער מיתר. מפה השביל ממשיך על ערוץ הממשיך בין השטח הנטוע לשטח החשוף, ועולה על שלוחה לכיוון צפון מזרח עד שמתחבר לדרך עפר לבנה המסומנת בסימון שבילים כחול. לאחר כ-20 דקות על אותה הדרך, נגיע לאוכף בו נפנה ימינה לעבר דרך עפר משנית. משמאלנו נוכל לראות את דרך הביטחון שלצד גדר ההפרדה.

דרך העפר איתה נמשיך חוצה את ערוץ נחל אשתמוע ומטפסת אל רכס הר חירן לכיוון צפון מזרח, עד שמגיעה לפסגה הגבוהה בנ”ג 599. בפסגה השביל פונה ימינה (לכיוון מזרח) וממשיך על גבול יער חירן, שלוחה צפון-מערבית של יער יתיר הגדול. מכאן ועד סוף המקטע השביל הולך דרך היער או בשוליו. לאחר כ 2 ק”מ השביל חוצה כביש צר וממשיך לנקודת תצפית יפה, ממנה נמשיך בשולי הכביש מרחק קצר. בנקודה שבה הכביש פונה בחדות ימינה, השביל פונה שמאלה ויורד בדרך עפר. משמאלנו נוכל לראות את “חורבת יתיר” – אתר הכולל שרידי מבנים שהוגדרו כ-“אולי בית כנסת“.

חורבת יתיר

השביל ממשיך בדרך המסומנת בסימון שבילים כחול למשך כ-2 ק”מ, עד שמתעקל ימינה ומקיף גבעה חשופה. לאחר הליכה קצרה נחצה ערוץ ונטפס על שלוחה שתוביל אותנו אל “בית היערן” – מיתחם של קק”ל בלב יער יתיר המשמש לאירוח קבוצות מטיילים, תלמידים וקבוצות. במקום ניתן למלא מים.

בית היערן ביער יתיר
בית היערן ביער יתיר

לאחר חציית כביש 316, השביל ממשיך מזרחה בתוך היער כ-7 ק”מ נוספים, עד שמגיע לנקודת הסיום של הקטע בגבולו המזרחי של יער יתיר, לקראת הכניסה לקיבוץ הר עמשא.