שביל ישראל קטע 43: מקניון שחורת לעין נטפים

קניון שחורת

שביל ישראל קטע 43 לוקח אותנו למסלול מדברי עם מספר עליות מאתגרות ומעיין מושלם אחד: עין נטפים

נקודת מוצא:
קניון שחורת, ליד דרך מסומנת ירוק המובילה לכביש 90.

נקודת סיום:
כביש 12, ליד כביש הגישה לתצפית הר יואש.

אורך המסלול:
11 ק”מ נטו (בנוסף לשישה ק”מ הליכה מהכביש לנקודת המוצא).

תחבורה ציבורית:

אין תחבורה ציבורית לנקודת המוצא.
במעבר הגבול נטפים, כ-1.5 ק”מ מצפון-מערב לנקודת הסיום, עוצר קו 392 (אילת-ב”ש).

מים במהלך המסלול:
חניון שחורת – במקום ארגז של החברה להגנת הטבע, מומלץ להטמנות מים.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:

מלאכי שביל באזור:

שביל ישראל קטע 43 – תיאור המסלול

מנקודת הסיום של הקטע הקודם בקניון שחורת נתקדם עם סימון שביל ישראל ונגיע לירידה יחסית קשה של כקילומטר, מהר שחורת לאורך האוכף, בסופה נגיע לפיצול שבילים. מכאן מומלץ לסטות מתוואי השביל וללכת כ-400 מטר ימינה בעליה קלה על מנת לראות את “הגיא האבוד”.

הגיא האבוד הוא נקיק קצר ומרהיב המתחתר באבן-חול אדומה. אורכו כ-500 מטר לכל כיוון:

במידה ונבחר להמשיך עם תוואי שביל ישראל, נמשיך מהפיצול עוד 1.2 ק”מ בתוואי נחל רודד, עד שנגיע לפיצול שבילים נוסף. בפיצול, ניתן לסטות שוב מתוואי השביל ולעלות ימינה (עם השביל המסומן כחול) כ-400 מטרים על מנת להגיע לחורבת בודדה – חורבה גדולה מהתקופה הביזנטית. מי שמחליט לוותר על התענוג, ימשיך עוד כ-2 ק”מ במגמת ירידה קלה לאורך נחל נטפים.

בסוף הירידה נגיע לעליה קשה של כ-400 מטר אשר תוציא אותנו מתוואי הנחל. נמשיך במגמת עלייה קלה יותר לאורך כ-900 מטרים עד שנגיע לפיצול שבילים נוסף. נמשיך עם המסלול המסומן בירוק בהליכה (שוב) דרך תוואי הנחל למשך כ-1.5 ק”מ, ונגיע לעין נטפים.

עין נטפים
עין נטפים

עין נטפים הוא מעיין ייחודי – לא רק שהוא מקור מים המספק מי שתייה לבעלי החיים בסביבה, הוא גם המעיין הטבעי היחיד בהרי אילת הנובע למשך כל השנה. בזכות מיקומו וייחודו המעיין שימש בעבר כנקודת ציון לקביעת הגבול בין האימפריה הבריטית לאימפריה העות’מאנית, שעליו מתבסס הגבול של היום בין ישראל למצרים. במקום ישנה שוקת שנבנתה על ידי הבריטים בשנות השלושים, ושוחזרה על ידי מדריכי בית הספר שדה אילת בשנות השישים.

לאור כמות החיות המגיעות לשתות מן המעיין, בעיקר בשעות הלילה, יש איסור לשתות את מי המעיין או להקים מחנה במקום.

שוקת עין נטפים
השוקת

מעין נטפים נמשיך בעלייה קצרה של כ-150 מטרים בה נעבור במעבר צר בין הסלעים בעזרת יתדות ברזל החצובות בסלע. בסוף העליה נמשיך כקילומטר נוסף עד שנגיע לשלט המכווין אל עין נטפים וכביש 12. עם ההגעה לכביש, נפנה שמאלה ונמשיך לאורכו כמאה מטרים, עד שנגיע לשלט הסבר על שביל ישראל אשר יימצא בצידו הדרומי. זוהי נקודת הסיום של הקטע.

מפה, ניתן להמשיך כ-500 מטרים לכיוון מזרח לאורך הכביש על מנת להגיע לחניון הלילה הר יהורם.