שביל ישראל קטע 5: מהר מירון לנחל מירון

שביל ישראל קטע 5

שביל ישראל קטע 5 הינו הקטע הגבוה ביותר של שביל ישראל ושיאו בפסגת הר מירון, והוא אחד מהקטעים היפים ביותר מבחינת תצפיות הנוף.

נקודת מוצא:
חניון הפסגה בהר מירון.

נקודת סיום:
חניון הר מירון

אורך המסלול:
כ-8 ק”מ.

תחבורה ציבורית:
לבית ספר שדה הר מירון (כשלושה ק”מ מנקודת הסיום) מגיע קו 522 (סאסא – כרמיאל) וקו 367 (צפת – נהריה).
מצפון לנקודת הסיום עוצר קו 361 (חיפה – צפת).

מים במהלך המסלול:
חניון מירון (קבר הרשב”י).
תחנת דלק בצומת מירון (סטייה של כ-500 מ’ מהשביל).

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:

מלאכי שביל באזור:
מושב מירון (ישוב דתי) – אירוח מטיילים בימות השבוע ובשבתות  – לינה (ניתן להקים אוהל), מקלחת ארוחות ואוירה טובה –  עד 4 אנשים. לא להתקשר בשבת.
חן ורונן – 04-6990277

חניון נחל עמוד עילי – חניון פתוח, ברזיה, שירותים אקולוגיים, תאורה ומידע. עלות סמלית של 10 ₪ לאדם.

שביל ישראל קטע 5: תקציר המסלול

שביל ישראל קטע 5 מתחיל עם עלייה בת כ-4 ק”מ בין עצי החורש המספקים צל רב, דרך הר נרייה ועד המפגש עם שביל הפסגה, בו שביל ישראל ממשיך שמאלה ומקיף את הבסיס מצפון. גובה פסגת ההר הוא 1,208 מטרים מעל פני הים, אך השביל הולך מעט נמוך יותר (בגלל הבסיס). 

בהמשך מגיע השביל אל גת עתיקה, שמספקת נקודת תצפית טובה לכיוון לבנון. בנקודה זו של המסלול יש סיכוי לא רע לראות את החלמוניות הראשונות בארץ, החל מאמצע אוקטובר. בהמשכו של המסלול תצפית יפה מזרחה לכיוון צפת, וממנה ירידה קצרה אל חניון הפסגה.

מנקודה זו ניתן לצאת למספר שבילים. המסלול עם הסימון השחור יורד בכיוון דרום מזרח בשביל המנדטורי אל מושב מירון. שביל ישראל, מנגד, יוצא לכיוון דרום מערב, ואחרי חצי ק”מ ממשיך דרומה (שמאלה) בדרך עפר. שלושה ק”מ לאחר מכן נגיע לפינה היפה עין זבד, מקום נפלא לקפה (לעתים יש מים במעיין).

מכאן השביל יורד בצורה צרה ותלולה יותר לכיוון מזרח, ואחרי כק”מ יש להמשיך במזלג השבילים ימינה. ירידה של 1.5 ק”מ מובילה אל מבנה מסתורי מאבני ענק, “כסא אליהו”, שלפי ההערכות הוא סוג של קבר קדום. סמוך אליו יוצא ימינה שביל קצר אל חורבת שמע, אליה מומלץ לקפוץ במידה ויש לכם את הזמן על מנת לראות את שרידי בית הכנסת העתיק.

ירידה נוספת של חצי ק”מ תביא אותנו אל חניון מירון, וזוהי נקודת הסיום של הקטע.

אם יש זמן- מומלץ לעלות צפונה למתחם קבר רשב”י במושב מירון, שם יש שירותים מסודרים. הנקודה היפה היותר במושב היא בית הכנסת העתיק, כ- 3 דקות הליכה מחניית הרשב”י.

כסא אליהו הר מירון
כסא אליהו

נקודות עניין במהלך המסלול

חורבת שמע

חורבת שמע הוא אתר ארכאולוגי הנמצא בקרבת קטע 5 של שביל ישראל ובו שרידי עיר תלמודית הכוללת שרידים של מאוזוליאום, ושרידי בית-הכנסת, שמקובל לשייכם בתור ההתיישבות ההיסטורית “תקוע הגלילית”.

בחזית בית הכנסת מבנה בן שתי קומות שאורכו כארבעה מטרים. זהו מבנה קבורה, שבקומתו הראשונה מצויות גומחות למתים וכריות אבן למראשותיהם. שנים רבות הייתה מקובלת הסברה שזה הוא קברו של שמאי הזקן ושל אשתו.

בית הכנסת העתיק
בית הכנסת העתיק