שביל ישראל קטע 7: מנחל עמוד תחתון לטבריה עילית

נחל עמוד

שביל ישראל קטע 7 הוא קטע יפה במיוחד בחורף ובתחילת האביב, עם פריחה צבעונית, נופי מצוקים ולעתים גם מים זורמים, וסלע העמוד המפורסם שנתן לנחל עמוד את שמו.

נקודת מוצא:
כביש 8077, כשני ק”מ ממזרח לקיבוץ חוקוק.

נקודת סיום:
כביש 77, בכניסה לטבריה עילית.

אורך המסלול:
כ-16 ק”מ.

תחבורה ציבורית:
בפניה מכביש 90 לכביש 8077, ממזרח לנקודת ההתחלה, עוצרים קווים מספר 841 (תל אביב – קרית שמונה), 963 (ירושלים – קרית שמונה) ו-52 (טבריה – חוקוק).
לנקודת הסיום מגיעים קווים 430 ו-431 מחיפה, 830 ו-835 מתל אביב ו-37 מטבריה.

מים במהלך המסלול:
נק’ מים בבית הקברות של כפר חיטים.
נק’ מים בכניסה למגדל.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
מכולת בכניסה למושבה מגדל.
מכולת ומים בתחנת דלק בצומת ליד חמאם.
בתחנת הדלק בכניסה לטבריה עילית נמצאת חנות עם מוצרי מחנאות בסיסיים (כולל בלוני גז) ומצרכים.

מלאכי שביל באזור:
מושבה מגדל – אירוח עם משפחה שומרת שבת, חדר עם מיטות, מצעים, מקלחת וארוחות (יחד עם המשפחה).
משה – 052-9277228

קדרים – אירוח של עד 3 אורחים (יש מיטות ומזרונים ואפשרות לאוהלים בחוץ). יש אפשרות להקפצה עם רכב מהשביל אל הישוב במידה ונתקעתם. המשפחה דתית, אפשר לבוא גם בשבתות וחגים אבל מבקשת להתקשר יומיים לפני.
אלדר – 050-3288770, אילת חן – 054-5951277

(חשוב לדעת – אין מכולת בישוב קדרים! לא לבנות על זה.)

שביל ישראל קטע 7: תקציר המסלול

מחניון הרכב שמצפון לכביש 85 שהוא נקודת הסיום של הקטע הקודם יורדים לכיוון צפון מערב, עוברים מתחת לגשר וממשיכים עד שמגיעים לערוץ. השביל ממשיך בירידה מתונה לכיוון דרום מזרח ובהמשך דרומה. ככל שמדרימים, המצוקים נהיים גבוהים יותר, אך ההליכה בשביל בסך הכל נוחה, מלבד בימים בהם יש זרימה חזקה.

כעבור כ-5 ק”מ של הליכה נגיע לגיחון נחל עמוד של המוביל הארצי (המכונה “סיפון עמוד”), זוהי נקודה מומלצת לעצירה קלה. כ-2 ק”מ נוספים לכיוון דרום נגיע לעמוד הסלע המיתולוגי שנתן לנחל את שמו והיה מושא לאינספור תמונות פרופיל, ואשר למרגלותיו נובע עין עמוד, שלרוב זורם בחורף ובאביב ולעיתים אף מחייב הליכה במים רדודים. בסמוך לעמוד נמצאת מערת העמוד, בה נמצאו שרידי אדם ניאנדרטלי.

גיחון נחל עמוד
גיחון נחל עמוד

פחות מ-1 ק”מ הליכה נוספת ואנו נחצה את הכביש לחוקוק. כעבור זמן קצר נראה מערות במצוק השמאלי, גם הן חלק ממחקר פרהיסטורי חשוב . לצערנו מערות אלו מלאות בעיקר בלשלשת יונים ואין טעם לחפש שם את האדם הקדמון.

השביל ממשיך בדרך רחבה בהליכה מהירה בין מטעי בננות ושדות, כ-4 ק”מ מכביש חוקוק עד עין נון. זו נקודה מושלמת לעצירה נעימה, או אפילו לסיום המסלול – הכל בהתאם למסגרת הזמן.

נחל עמוד