גן הפעמון בירושלים

גן הפעמון

גן הפעמון בירושלים (בשמו המלא: “גן פעמון הדרור”) הוא גן עירוני גדול אדר ממוקם בסמוך למרכז העיר, בין השכונות טלביה, המושבה הגרמנית וימין משה. ממזרח נתחם הגן בידי רחוב המלך דוד, כשמעברו השני גן בלומפילד.

הפארק עצמו נמצא קרוב מאד למתחם התחנה ברחוב עמק רפאים. הוא הגן העירוני השני בגודלו בעיר (הכי גדול הוא כמובן גן סאקר).

היסטוריה

הגן הוקם בשנת 1976 על חלק ניכר משטח שנקרא “מתחם עומריה”, לאחר שתוכנית רחבת היקף להקמת מגדלי מגורים יוקרתיים ובתי מלון במקום בוטלה עקב מחאה ציבורית, והוחלפה בתוכנית צנועה יותר שכללה גם פארקים ושטחים פתוחים. עם זאת, צפונית לגן הוקם ב-1983 מלון לרום (המלון שינה את שמו למלון ענבל) ומדרומו תוכנן לקום מלון של רשת ארבע העונות. בקרבת הגן קיימים מלונות נוספים, שהבולט ביניהם הוא מלון אוריינט מרשת ישרוטל.

בלב גן הפעמון נמצא החפץ שעל שמו הוא נקרא: שכפול מדויק של פעמון החירות (שנמצא בפילדלפיה) – הסמל האולטימטיבי של המהפכה האמריקאית. זה לא כל כך קשור לירושלים – עיר שלא ראתה מהפכה מאז מרד בר כוכבא במאה השנייה לספירה – אך זה לא עצר אותה מלהקדיש את הגן לכבוד חגיגות ה-200 שנה לעצמאות ארצות הברית, שחלו באותה שנה בה הגן נחנך.

ברחבי הפארק מספר פסלים אשר פוסלו ע”י האמנים ארל אתרוג, ישראל הדני, הנרי מור ודליה מאירי. פסל נוסף נמצא ברחבה בחלקו הצפוני של הגן – מעין דמות דרקון העשויה מבטון ה-“בוקעת” מתוך הקרקע אשר קיבלה את השם ג’רי (לפחות על פי השילוט שבמקום). מה הקשר בינו לבין עצמאות ארה”ב? שאלה טובה.

ג'רי הדרקון גן הפעמון
ג’רי הדרקון

מתקנים בגן הפעמון

ברחבי גן הפעמון ניתן למצוא אמפיתיאטרון קטן מאבן לכ-500 צופים ומתקנים שונים כגון מרכז החלקה על גלגיליות, גני שעשועים לילדים, וכן מגרשי כדורסל, קטרגל, פינג פונג, ומ-2010 גם מגרשי כדורגל חופים בהם מוקמים יציעים זמניים המכילים מאות מקומות בעת טורנירים.

בנוסף, בשטח הגן פועל “תיאטרון הקרון” שבשנת 2016 נחנך עבורו מבנה חדש וגדול יותר וגם סקייט-פארק עם יציע מוצל המתאים לשבעים צופים וכולל תאורה לילית המאפשרת לו לארח תחרויות סקייטבורד.

גן הפעמון

חשוב לדעת

בכניסה לגן הפעמון יש מתקני שירותים וברזיה הפתוחים לציבור הרחב. בפארק עצמו מספר אזורים מוצלים המתאימים למשפחות, פיקניק וילדים.

רוב החניות באיזור הן בתשלום, מומלץ לקחת בחשבון ולהגיע ברגל או בתחבורה ציבורית.

לקריאה נוספת: שביל ירושלים – על המסלול, מפה והמלצות