עין גדעון: מעיין בעמק יזרעאל

עין גדעון

בכפר הפסטורלי גדעון, השוכן בלב עמק יזרעאל בין עפולה לנצרת, נמצא מעיין קטן ומקסים בשם עין גדעון. נווה המדבר הטבעי הזה שנקרא על שם הדמות המקראית גדעון בן יואש, מציע למבקרים בריחה קטנה אל נפלאות הטבע. בפוסט של היום נסביר איך להגיע לפנינה הנסתרת הזו ונספק פרטים חיוניים כדי להפוך את הביקור שלכם למוצלח ביותר.

הגעה לעין גדעון

כדי להגיע לעין גדעון מומלץ לנסוע בכביש 60 מעפולה לנצרת. אם אתם מגיעים מצומת מגידו, המשיכו על כביש 65 עד סופו, ולאחר מכן פנו שמאלה לכביש 60.

בכניסה לכפר גדעון, תמצאו אותו משתרע משני צידי הכביש שמתמשך בין בלפוריה למזרע. לבאים מעפולה יש לפנות ימינה ולעבור מתחת לכביש, אם מגיעים מנצרת, פנו שמאלה.

בכניסה לכפר נראה את בית הכנסת הישן ובית הספר, ומפה נתחיל למדוד מרחק. נמשיך ברחוב הראשי כ-300 מטרים עד שהוא הופך לשביל עפר שלצידו שדות (אנו נראה בוסתן מימין ושדה פתוח משמאל). במהלך חודשי החורף, היזהרו מתנאי בוץ שעלולים להפוך את השביל לבלתי עביר עבור כלי רכב. לאחר כקילומטר, נחצה מעל תעלת מים. נפנה שמאלה לאחר חציית התעלה ונמשיך לנסוע לצדה, מלווים בקני סוף מצויים, עד שנגיע למבנה ממול.

המעיין שוכן מימין לבניין, מחכה בקוצר רוח לקבל את פני המבקרים.

כפר גדעון

כפר גדעון הוא יישוב בעל היסטוריה עשירה, הנקרא על שמו של השופט גדעון בן יואש, שנלחם נגד המדיינים באזור הזה בדיוק. הכפר חווה תמורות שונות במהלך השנים, בהן הוא נתפתח ממושב דתי לקהילה חרדית יותר.

כשנכנסים לכפר, תבחינו משמאל בבית כנסת נטוש ומאפיית מצות. אמנם הם עומדים כעדות להיסטוריה של הכפר, אך הם אינם מאושרים לכניסה בשל מגבלות בטיחות.

עין גדעון שופץ באהבה על ידי חבריו של אליהו אשרי הי”ד, שנחטף ונרצח ביוני 2006 ליד רמאללה.

המעיין

עין גדעון יוצא מבריכה שלווה ועגולה ברוחב של כחמישה מטרים ובעומק של כשמונה מטרים. המים טריים אך נושאים מליחות עדינה, מה שמוסיף לקסם שלהם.

בתוך המבנה שבמקום תמצאו בריכה נוספת, רדודה, אם כי המים בה בדרך כלל מעט בוציים.

מאחורי המבנה נמצא שובך שמיועד לתנשמות. במקום הזה מרבים את התנשמות, הטורפות את הנברנים שמזיקים לחקלאות, ובכך במצעים הדברה ביולוגית.

ביקור בעין גדעון היא הזדמנות להתחבר לטבע באווירה שלווה. אבל – חשוב לשים לב שהמים במעיין עמוקים! מומלץ להיזהר בכניסה ולבוא עם נעליים מתאימות לסביבה רטובה.

מעיינות ומסלולים נוספים באזור: