המונה ליזה של הגליל באתר ציפורי

המונה ליזה של הגליל

כשהיא נמצאת במרכז הנופים הציוריים של אזור הגליל התחתון, ציפורי עומדת כעדות שובת לב להיסטוריה העשירה של האזור ולמורשת התרבותית. העיר העתיקה הזו, עם השרידים הארכיאולוגיים שהשתמרו היטב, כוללת את מה שזכה לכינוי בתור “המונה ליזה של הגליל” – ומציעה למבקרים מסע מרתק אחורה בזמן, תוך חשיפת הסיפורים שעיצבו את המקום יוצא הדופן הזה.

ההיסטוריה של ציפורי

ההיסטוריה של ציפורי מתחילה לפני למעלה מ-2,000 שנה, בעוד העיר הייתה עדה לעלייתן ונפילתן של ציוויליזציות שונות. מיקומה האסטרטגי של העיר הפך אותה למוקד חשוב למסחר, מה שהוביל למרכזיות שלה במהלך השלטון הרומי והביזנטי. קרנה של העיר גדל ודעך במהלך מאות השנים, כאשר קהילות יהודיות, נוצריות ומוסלמיות השאירו את חותם בל יימחה על הנוף שלה.

בתקופת הרומאים פרחה ציפורי והפכה למרכז תרבותי משמעותי. באמצע המאה הראשונה לפני הספירה, היא קיבלה חשיבות רבה עוד יותר כאשר המושל הרומי גביניוס הכריז עליה כבירה המנהלית של הגליל. מעניין שבתקופה הסוערת של המרד היהודי ברומא בשנת 66 לספירה, בחרה ציפורי בדרך אחרת – במקום להצטרף למרד, העיר פתחה את שעריה בפני הלגיונות של הקיסר הרומי, ובסופו של דבר הבטיחה כך את הישרדותה.

ככל שהזמן התקדם, פרחה ציפורי כמוקד החיים הדתיים והרוחניים היהודיים בארץ ישראל עד המאה השנייה. המקום הפך לביתו של הגוף היהודי הדתי והמשפטי העליון, הסנהדרין, בתחילת המאה השלישית. באותה תקופה הקהילה היהודית היוותה את רוב אוכלוסיית העיירה. למרות שהסנהדרין עברה בסופו של דבר לטבריה, משמעותה של ציפורי לא דעכה. היא המשיכה לשגשג כמרכז של לימוד תנ”ך וכמקום שבו יהודים ואוכלוסיית הגויים הרומאים חיו יחד בהרמוניה.

התיאטרון הרומי המרשים של העיר, עם מושבי האבן המגולפים היטב, מציג את הברק הארכיטקטוני של אותה תקופה. הווילה הרומית העתיקה, המעוטרת בפסיפסים מעודנים, נותנת למבקרים הצצה לאורח החיים המפואר של האליטה הרומית.

גם התקופה הצלבנית הותירה את חותמה על ציפורי, עם בנייתה של המצודה הצלבנית המרשימה שבמקום. הצלבנים הכירו בחשיבותה האסטרטגית של העיר וביקשו לבצר אותה, והותירו מאחוריהם מבנה העומד עד היום כתזכורת לנוכחותם.

ציפורי
ציפורי מהאוויר

המונה ליזה של הגליל

אחת האטרקציות המדהימות ביותר של ציפורי היא בית הפסיפסים, הידוע גם בשם בית דיוניסוס. זוהי וילה מפוארת המעוטרת בפסיפסים מדהימים המתארים סצנות מיתולוגיות שונות בסגנון אומנות מדהים של אומנים עתיקים. אחד הפסיפסים היותר מפורסמים בבית דיוניסוס נודע בשם “המונה ליזה של הגליל” (התמונה בהמשך).

שמה של הוילה הוא על שם רצפת הפסיפס שנמצאה במקום בטרקלין המרכזי של המבנה ומתארת את פולחנו וחייו של אל היין דיוניסוס. בית זה נבנה בראשית המאה ה-3, השערת החוקרים היא שהמבנה נחרב כנראה ברעש האדמה של שנת 363.

הווילה הרומית המפוארת זו מהמאה השלישית נחשפה בצד המערבי של האקרופוליס של ציפורי. בית המגורים בן שתי הקומות הכיל חדרים רבים, חלקם מרוצפים בפסיפסים צבעוניים, המקיפים חצר מרכזית מסוג אטריום, עם עמודים אשר תמכו באכסדרות המכוסות שלו.

החצר חוברה בדלתות לטרקלין, החדר הגדול ביותר במבנה, המרוצף ברצפת פסיפס מפוארת. החלק המעוטר של הרצפה יצר את צורת האות T, שאפשרה לאורחים, השוכבים על ספות משלושת צידי החדר, ליהנות מהציורים הרבים שעל הרצפה. הם מתארים, בלמעלה מעשרים גוונים של אבנים צבעוניות, את חייו של דיוניסוס, אל היין היווני, וסצנות מחיי היומיום הקשורות לטקסים של הפולחן שלו.

המונה ליזה של הגליל
הפסיפס שזה לכינוי המונה ליזה של הגליל

ציפורי של ימינו

כיום, ציפורי היא פלא ארכיאולוגי שמחכה לביקור. כשאתה משוטט ברחובותיה העתיקים של העיר ומתפעל מהחורבות, אתה כמעט יכול לשמוע את הדי העבר. הפארק הלאומי של ציפורי מציע סיורים מודרכים ותערוכות אינפורמטיביות השופכות אור על ההיסטוריה והמשמעות התרבותית של העיר.

ציפורי מתהדרת במגוון שובה לב של אתרים היסטוריים המציעים הצצה לעבר העשיר של העיר. בין האטרקציות הבולטות הללו:

התיאטרון: התיאטרון הרומי המדהים הזה הוא שריד משוחזר ומהווה נקודת ציון ייחודית בארץ. התיאטרון המכיל 4,500 מושבים, החצוב במדרון הסלעי, מתוארך לסוף המאה הראשונה לספירה. מנקודת תצפית זו יכולים המבקרים להתפעל מהנופים עוצרי הנשימה של בקעת בית נטופה והרי הגליל העליון. התיאטרון מארח מדי פעם הופעות מוזיקליות וקוליות, מה שמוסיף לקסם שלו.

הרובע היהודי: חלק מרתק מציפורי, הרובע היהודי מכיל שרידי אזור מגורים מתקופת המשנה והתלמוד. כל מה שנשאר הוא לשוטט בסמטאות העתיקות ולחקור את המבנים המשוחזרים.

הטירה הצלבנית: אנו עדים לפיסת היסטוריה מהתקופה הצלבנית על גבי שרידי מבנה קודם. הטירה הזו מילאה תפקיד מרכזי כנקודת המוצא של הכוח הצלבני לקראת הקרב המשמעותי בקרני חיטין בשנת 1187. בפנים, תערוכה מציגה ממצאים ולוחות המספרים את ההיסטוריה והחפירות של העיר. אל תפספסו את ההזדמנות ליהנות מהנוף הפנורמי מהתצפית המודרכת על הגג.

בית דיוניסוס: היכנסו לתוך וילה רומית המציגה רצפת פסיפס מפוארת המתארת סצנות מחייו של דיוניסוס, אל היין במיתולוגיה היוונית. החלק המרכזי הוא דימוי קסום של אישה, המכונה בחיבה “המונה ליזה של הגליל”. מומחים משבחים את הפסיפס הזה בתור שיאה של אמנות הפסיפס בארץ, פלא אמיתי למראה.

בית חג הנילוס: חזרו בזמן לעידן הביזנטי בזמן שאתם חוקרים את החלק הזה המעוטר ב-11 רצפות פסיפס המתארות חגיגות שמחה שנערכו לכבוד עלייתו של הנילוס לרמה הגבוהה ביותר שלו.

מאגר המים העתיק: היכנסו לתוך מתקן מים תת קרקעי מהפנט המשתרע לאורך 260 מטרים. הוא היה פעיל מהתקופה הרומית ועד המאה ה-7. הליכה בתוך המאגר, עמוק מתחת לפני השטח, היא חוויה שאין שני לה. סמוך למאגר נמצאת מנהרת ששת הפירים.

בית הכנסת: גלו מבנה צר וארוך דמוי בזיליקה שראשיתו בסוף התקופה הביזנטית. האתר המסקרן הזה כולל רצפת פסיפס מרשימה המחולקת לארבעה חלקים: עקדת יצחק, גלגל מזלות, תיאור המשכן במדבר וארון הקודש בבית המקדש בירושלים.

מערך רחובות: חיזרו אחורה בזמן והתהלכו בצומת של הקארדו והדקומנוס, המתגלים דרך שרידים שמורים היטב. אבני הריצוף של הקארדו נושאות את החריצים שנוצרו מגלגלי העגלות שחצו את הרחובות הללו בימי שוק שוקקים. הצצה זו לחיי העיר העתיקה היא חוויה שובת לב לחובבי היסטוריה.

ציפורי

ביקור בציפורי

שעות פתיחה

הכניסה לפארק נסגרת שעה לפני שעת הסגירה המצוינת.

שעות קיץ:
ראשון-חמישי ושבת: 17:00 – 08:00
שישי וערבי חג: 16:00 – 08:00

שעות החורף:
ראשון-חמישי ושבת: 16:00 – 08:00
שישי וערבי חג: 15:00 – 08:00
ערבי חג: 13:00 – 08:00
ערב יום כיפור: 13:00 – 08:00

עלות כניסה

מבוגר: 27 שקל
ילד: 14 שקל
אזרח ותיק ישראלי: 50% הנחה

הגעה

גן לאומי ציפורי ממוקם ליד כביש 79, בין נצרת לצומת המוביל, 5 דקות מנצרת, 45 דקות מחיפה ו-90 דקות מתל אביב.

סיכום: המונה ליזה של הגליל

ציפורי היא הרבה יותר מסתם אתר ארכיאולוגי; זוהי עדות חיה לחוסן של הציוויליזציה האנושית ולרוח המתמשכת של ארץ שהייתה ביתם של תרבויות מגוונות במשך אלפי שנים. בין אם אתם חובבי היסטוריה, חוקרי תרבות או פשוט מחפשים קצת שקט ושלווה, ציפורי מזמינה אתכם לפענח את המסתורין שלה ולהישבות בפיתוי של פנינה עתיקה שנמצאת ממש בלב הגליל.