נעליים מומלצות לשביל ישראל (וכל טרק אחר): כך תבחרו נכון

נעלי טרקים

היום אנחנו רוצים לדבר על הנושא של נעליים מומלצות לשביל ישראל. זהו נושא שקל להתעלם ממנו, או כמו שאני חטאתי -לחשוב שנעלי ספורט רגילות (ואפילו זוג ישן שלא אכפת לנו ללכלך) יעשה את העבודה – אבל האמת היא שהליכה בשביל עם נעליים לא מתאימות יכולה לפגוע בהנאה, ואפילו לגרום לפציעות.

אז אם אתם מתכננים יציאה לשביל – במיוחד לטיול ארוך במיוחד עם משקל כבד על הגב – השקעה בנעלי טיולים מתאימות היא הכרחית. המשיכו לקרוא כדי ללמוד איך בוחרים את נעלי הטיולים הנכונות, ולהכיר את כל הטריקים הקטנים שיכולים לשדרג לכם את חוויית הטיול, או לפחות להוציא אתכם טוב מול החברים.

נתחיל.

1. איך בוחרים נעליים מומלצות לשביל ישראל?

נעלי טיולים טובות הן כנראה הציוד החשוב ביותר שתקנה אי פעם – אבל בחירה נכונה תלויה בשאלה מה אתה מחפש.

נעליים קלות משקל ונמוכות הן אידיאליות לפעילויות רבות, כגון רכיבה, טיולי הליכה מהירים וטיולי יום קלים. עם זאת, כאשר נושאים משקל כבד במיוחד או הולכים בשטח קשה ולא אחיד, הגיוני לנעול משהו שמציע יותר תמיכה, כגון מגף בגזרה בינונית או בגזרה גבוהה.

(זה פחות רלוונטי עבור קטעי שביל ישראל, אבל למי שמתכנן טרקים בחו”ל שכוללים טיפוס הרים או הליכה על קרקע מאתגרת במיוחד, רצוי לחפש מגפיים או נעליים שיהיו נוחות למרחקים ארוכים ושיגנו על הרגליים. הם צריכים להיות גם עמידות לאורך זמן, עמידות למים וקלות.)

באופן כללי, אנו ממליצים לבחור את הנעליים הקלות והנוחות ביותר שאתה יכול לבחור – עם התמיכה והיציבות הנדרשות לסגנון הטיול או הטרק, ותנאי השטח המתוכננים. והכי חשוב מכל, לא משנה באיזו אפשרות תבחרו, הנעליים שלכם צריכות להתאים לרגל בצורה מושלמת.

עוד נסביר על כך בפירוט בהמשך.

2. למה נעלי טיולים זה חשוב?


כשאתם באים לבחור נעליים, קחו בחשבון את רמת הכושר הגופני שלכם ואת הניסיון שלכם בטיולים. נסו להבין עד כמה חזקים הקרסוליים וכפות הרגליים שלכם.

האם חשובה לכם יציבות הקרסול ותמיכה של הנעל בכף הרגל? האם אתם מודאגים מפיתול הקרסול, או מפציעה קודמת? אם כן, נחפש נעל יציבה ותומכת יותר. נעלי טרקים מספקות הגנה טובה יותר לכף הרגל והקרסול בשבילים מחוספסים וסלעיים. הם נוטות להגיע בגזרה בינונית או גבוהה ולעתים קרובות יש להן מדרסים קשיחים יותר. החלק העליון הגבוה גם עוזר לשמור על כפות הרגליים יבשות בבוץ או במים, ולרוב יש להן סוליות עבות ומוגנות יותר שמונעות ממך להרגיש את מגע האבנים הקטנות מתחת לרגליים.

וכאמור – משקל גדול יותר על הגב גורר עמו צורך בנעליים תומכות יותר.

3. האם אתם מעדיפים יותר תמיכה או יותר גמישות?

נעלי טרקים מודרניות הן רחוקות שנות אור מאותן “נעלי הרים”, המגפיים הישנות והכבדות שננעלו על ידי דורות קודמים של מטיילים. הן מציעות רמות דומות של הגנה ויציבות, אבל עם התאמה מדויקת ונוחה יותר, ויותר גמישות – והכל במשקל נמוך בהרבה. רבות מנעלי הטרקים בגזרה הגבוהה יותר כוללות צווארון גמיש שמגדיל את טווח התנועה והנוחות של הקרסול ומציע תמיכה נוספת במהלך הירידות.

נעליים מומלצות לשביל ישראל

4. המרכיבים השונים של נעלי טיולים

כדי להבין את ההבדלים בין דגמי הנעליים השונים, חשוב לדעת קצת על הרכיבים המשמשים לייצורן.

Upper: זהו החלק של הנעל המכסה את הצדדים והמשטח העליון של כף הרגל, כולל אצבעות כף הרגל והעקב.

חיזוק: חומר נוסף שנמצא בחלק העליון כדי לעזור לו לעמוד בלחץ במהלך השימוש ולשמור על ההתאמה.

Rand: הראנד הוא רצועה של עור מצופה גומי או PU המגנה על החלק התחתון של החלק העליון מסלעים ושפשופים.

Last: כל נעל טיולים איכותית תהיה בנויה סביב “לאסט” – שהוא מעין דגם של כף הרגל. לאחר מכן הנעל נוצרת ונבנית סביבה (מפה מקור השם: הנעל “Lasted” על המבנה הזה). זה מה שנותן למגף או לנעל את ההתאמה והמאפיינים הייחודיים שלה. לאסטים שונים מיועדים לפעילויות ספציפיות, ושונים בין נעלי גברים ונשים.

מדרסים (Insole): המדרס הוא שכבה נסתרת בתוך הנעל, מעל סוליית האמצע ויחידת הסוליה. זוהי אבן היסוד של הנעל והוא באותו גודל וצורה כמו החלק התחתון של ה-Last שמעליו.

סוליית ביניים (Midsole): סוליית הביניים היא המרכיב של יחידת הסוליה בין הסוליה החיצונית לחלק העליון. היא מספקת את הריפוד ובלימת הזעזועים. יחד עם המדרס היא גם קובעת את הקשיחות של הנעל. נעליים נוקשות אולי נשמעות כמו משהו רע, אבל הן מספקות נוחות ויציבות רבה יותר במהלך טיולים ארוכים בשטח סלעי ולא אחיד, ודיוק טוב יותר בטיפוס.

סוליות הביניים עשויות מניילון או EVA (אתילן ויניל אצטט). ניילון בדרך כלל מוצק ועמיד יותר ולכן הוא אידיאלי לשימוש הררי ממושך. EVA קל מעט יותר ומציע ריפוד רב יותר.

סוליה חיצונית (Outsole): זהו החלק החיצוני של יחידת הסוליה שבא במגע עם הקרקע. הוא מוצמד לתחתית הנעל. העיצוב על הסוליה (דוגמת הדריכה) משחק תפקיד מכריע. בנעליים איכותיות, עיצובי הדריכה יכללו חריצים, זיזים ובליטות שנועדו כדי לספק אחיזה טובה בסלע ובמשטח, ומשיכה אופטימלית בבוץ ודשא.

הערה: באחיזה, אנו מתכוונים ל”חיכוך”, כלומר ליכולת להיצמד למשטח, בעוד ב”משיכה” אנו מדברים על היכולת להיצמד לשטח רך יותר כדי למנוע החלקה.

זיזים: סידור הזיזים משפיע גם הוא על ביצועי הנעל. זיזים נמוכים ורחבים נוטים לעבוד טוב יותר על שטח חלק, כמו לוחות אבן או גרניט, הודות לשטח הפנים המוגדל בין הסוליה לסלע. זיזים גבוהים יותר, במיוחד אם הם משוננים, “נוגסים” יותר בקרקע ונותנים אחיזה טובה יותר בתנאים קשים, כגון חול ובוץ, ושטח רך יותר או אפילו שלג.

5. האם נעליים מומלצות לשביל ישראל צריכות להיות עמידות בפני מים?

זוהי שאלה חשובה: באיזה מזג אוויר אתם מתכננים להשתמש בנעליים שלכם?

נעלי הליכה ונעליים רבות מגיעות בגרסת גורטקס. הממברנה העמידה למים והנושמת הממוקמת בין הבד העליון והבטנה הפנימית מציעה הגנה אמינה השומרת על כפות הרגליים יבשות. ממברנות GORE-TEX גם מתייבשות במהירות, מה שהופך אותן לבחירה האידיאלית לטיולים ארוכים בחורף (או בסביבת מים) של מספר ימים – במיוחד במקרים בהם אין הזדמנות לייבש את הנעליים בן לילה. ממברנות נושמות עמידות למים גם מגבירות את החימום של המוצר בתנאי קור.

מנגד, בטנות עור מביאות עמן את היתרון שהן מסתגלות טוב יותר לצורת כף הרגל שלך, ולרוב יותר נעים לנעול אותן. עם זאת, נעלי עור ללא ממברנה אינן אטומות לחלוטין למים, אפילו עם הטיפול והתחזוקה הטובים ביותר. עור הוא אופציה טובה לתנאים יבשים יותר או כאשר אתה יודע שלנעליים שלך תהיה הזדמנות להתייבש בן לילה.

לכן, כשאנחנו באים לבחור נעליים מומלצות לשביל ישראל, היינו שמים את הדגש על אוורור ונוחות במזג אוויר חם – כמו שצפוי בישראל – ופחות על תנאי מים.

נעליים לשביל ישראל

6. התאמת הנעליים

נעלי טרקים וטיולים צריכות להתאים היטב, אך ללא יצירה של שפשוף עם הרגל. נחפש נעל עם מידה נכונה של מגע עם הקרקע, בתוספת גמישות ונוחות מירבית.

בדוק את העקב כדי לוודא שהחלק האחורי של כף הרגל שלך יושב היטב. כדי לראות אם העקב מתאים כראוי, נסה את הנעל עם השרוכים משוחררים תחילה. אם הערב שלך מרגיש משוחרר בצדדים, העקב של הנעל רחב מדי. באופן כללי, אתה צריך גם להיות מסוגל להכניס את האצבע המורה שלך בין עקב כף הרגל שלך לחלק האחורי של הנעל.

האם יש מספיק מקום לאצבעות? צריך להיות רווח ברוחב של אצבע בין אצבעות הרגליים לקצה הנעל כדי שתוכל להתפתל בחופשיות. זה חשוב בירידות, אחרת האצבעות שלך יתנגשו בקדמת הנעל.

גם אם נעל מרגישה נוח כשאתם מנסים אותה, נסו תמיד את חצי המידה הבאה כדי להשוות, ליתר ביטחון. אם אתם לא בטוחים מה לבחור או מרגישים שאתם אולי נמצאים בין שני גדלים, לכו על הגדול יותר. זכרו: ככל הנראה כפות הרגליים שלכם יתנפחו במידה מסוימת במהלך יום טיול ארוך.

מומלץ לנעול נעליים חדשות קצת כדי “לשפשף” אותן לפני היציאה לשביל.

6.1. איך ומתי לנסות נעלי טיולים?

קחו את הזמן שלכם כאשר אתם מנסים נעלי הליכה חדשות. אחר הצהריים הוא הזמן הטוב ביותר, מכיוון שכפות הרגליים שלנו בדרך כלל מתנפחות מעט במהלך היום. הביאו את גרבי הטיולים שאתם מתכננים ללבוש באותן הנעליים. שימוש בגרביים משלכם גם יעזור לכם להעריך את הגודל, ההתאמה והתחושה של נעל חדשה מהר יותר.

אם יש לכם מדרסים אורטופדיים, הביאו גם אותם. נסו לבלות כמה שיותר זמן עם הנעליים בחנות: הסתובבו, נסו אותם למעלה ולמטה. בדקו אותם במדרון, אם יש כזה. נסו לדמות כיצד תשתמשו בהן בהרים.

6.2. התאמת הנעליים

כדאי להתנסות כדי לכוונן את ההתאמה של נעלי הטיולים שלכם. אל תפחדו לערבב ולהתאים לנעל גרביים ומדרסים שונים, במיוחד אם יש לכם כפות רגליים צרות. נסו את זה גם עם הגרביים – יש אנשים שמעדיפים ללבוש גרב נעימה בתוך גרב צמר עבה יותר כדי לסייע במניעת שלפוחיות. אחרים מעדיפים גרביים דקות יותר, כי זה פחות חם. נסו גרביים שונות כדי לראות מה עובד הכי טוב בשבילכם.

6.3. “שפשוף” נעליים חדשות

נעלי טרקים, טיפוס הרים וטיולים מיוצרות בדרך כלל עם סוליה עליונה עבה ומוצקה יותר מהנעלה ברמה נמוכה או נעלי ריצה. “שפשפו” את הנעליים החדשות לפני שתצאו איתן לשטח. תלבשו אותן כמה שאתם יכולים – על ידי הליכה איתם לעבודה, למשל.

6.4. איך לשרוך נעלי טיולים

הצורה בה אתם שורכים את שרוכי נעלי הטיולים שלכם יכולה לעשות הבדל גדול. לעתים קרובות זה הגיוני לשנות את מתח השרוכים עבור עליות וירידות. לעליות, נסו להדק את השרוך בקדמת כף הרגל כך שהעקב יושב בצורה בטוחה יותר, תוך השארת השרוך באמצע כף הרגל מעט יותר רופף. עבור יותר אבטחה בירידות, שרכו את שני האזורים בחוזקה כדי למנוע החלקה של הרגל בתוך הנעל.

7. עוד עצות לגבי נעליים מומלצות לשביל ישראל

7.1. טיפול בנעליים לאורך זמן

אתם יכולים להאריך את חיי הנעליים שלכם שלך על ידי ניקוי תכוף שלהן והגנה עליהן. ניקוי של הנעליים עם מברשת רכה ומים חמים זו השיטה המומלצת. למתקדמים, יש מגוון רחב של מוצרי טיפוח לחלק החיצוני של הנעל, בהתאם לחומר ממנו הן עשויות.

נעליים רטובות רצוי לייבש לאט ככל הניתן, ולהרחיק אותן מאור שמש ישיר אם אפשר. אם הן ממש רטובות, מלאו אותן בנייר, אבל אל תשכחו להחליף אותו מספר פעמים. לעולם אל תשאירו נעליים רטובות במקום סגור ולח כמו שקית ניילון, תא מטען או מרתף. וזכרו: נעליים לא מעריכות חום קיצוני, אז אל תייבשו נעליים ליד תנור או מדורה, מכיוון שהחלק העליון של העור מתייבש מהר מדי והופך לקשה ושברירי.

7.2. שימוש בחורף

פה זו הנקודה שההתאמה הנכונה של הנעלייםעושה את ההבדל. התאמה נינוחה, עם מקום לגרב עבה, בתוספת מקום לנענע את בהונות הרגליים, ישמרו על כפות הרגליים שלך הרבה יותר חמות מאשר התאמה של חצי מידה נמוכה יותר.

7.3. לכל דבר טוב יש סוף…

זהו, אנחנו הגענו לסיום הפוסט שלנו על בחירת נעליים מומלצות לשביל ישראל – מקווים שהיינו מועילים!

אבל זכרו – לא רק לפוסט שלנו, אפילו לנעלי הטיולים הטובות ביותר יש גבולות. לאחר קילומטראז’ גדול, הסוליות עשויות להתחיל להראות סימני בלאי, גם אם החלק העליון ממשיך להיראות במצב סביר. זה הזמן להחליף.

מניסיון: דחייה של הקץ תגרור פציעות וכאבי ברכיים. חבל.

לקריאה נוספת: ציוד לשביל ישראל: מה לקחת, על מה לוותר וכל מה שחשוב לדעת