שביל ישראל קטע 22: מלטרון לשער הגיא

דרך בורמה

שביל ישראל קטע 22 לוקח אותנו לטיול בנוף ירוק ומיוער המחבר בין גבעות השפלה והרי יהודה.

נקודת מוצא:
כביש 3, בין מחלף לטרון וצומת חטיבה שבע.

נקודת סיום:
כביש 38, כחצי ק”מ מצפון למושב מסילת ציון.

אורך המסלול:
9 ק”מ.

תחבורה ציבורית:

למחלף לטרון מגיעים קווי האוטובוס 432 ו-433 (ירושלים – ראשון לציון), 434 ו-435 (ירושלים – רחובות) ו-439 (ירושלים – אשדוד).
בכניסה למסילת ציון, מדרום לנקודת הסיום, עוצר קו 415 (ירושלים – בית שמש) וקו 401 (ירושלים – תל אביב).

מים במהלך המסלול:
נווה שלום – בבתי הישוב.
חניון מסילה – תחנת דלק.

מלאכי שביל במהלך המסלול:

ירושלים אירוח בשבת ובימי חול, עזרה לוגיסטית ומידע, לינה, מקלחת, אוכל חם וכשר, סופרמרקט קרוב, ניתן להגיע באוטובוס אחד ישירות מאזור בי”ח הדסה, הגעה בתיאום מראש. נא לא להתקשר בשבת!
עזרא וציפי רבינוביץ –  052-5613499, 052-5638988

צור הדסה – לינה באחד מגני הילדים במקום, שירותים ומקלחת, ניתן לבשל מחוץ למבנה. מתאים גם לקבוצות עד 30 איש. בתיאום מראש.
אירית הורוביץ – 054-7726308

שביל ישראל קטע 22 – תיאור המסלול

שביל ישראל קטע 22 מתחיל בנקודת הסיום של הקטע הקודם בצומת חטיבה 7 וממשיך מזרחה לאורך הגדר הדרומית של מנזר לטרון, הקרוי גם “מנזר השתקנים“. זוהי נקודה יפה בה ניתן למלא מים, לבקר בכנסייה שבמקום ואפילו לקנות בקבוקי יין מקומי. עוד בנקודה זו שוכנים שרידי מבצר צלבני ששמו הצרפתי “לה-טורון-דה-שבאלייה”, מה הפך עם השנים ללטרון. מומלץ ליהנות מהנוף, אך יש לזכור שהמקום אינו מוסדר וההליכה על גבי המבנים עלולה להיות מסוכנת.

מנזר השתקנים בלטרון
מנזר השתקנים בלטרון

מן המנזר, השביל יורד מזרחה לעמק קטן, סמוך למקום בו ערך רוג’ר ווטרס את הופעתו המפורסמת, ועולה לצדו הצפוני של הישוב נווה שלום (וואחת אל סאלם), יישוב שהוקם בשנת 1969 על ידי הנזיר הדומיניקני ברונו הוסאר, שנולד כיהודי במצרים, כמימוש חזונו לקיום ישוב של דו-קיום בין יהודים לערבים.

מכאן נמשיך מזרחה על דרכי עפר, עד שנגיע לישוב מסילת ציון. כקילומטר מזרחה לישוב השביל פונה דרומה ועושה לולאה המאריכה מעט את הדרך. ניתן לקצר אבל אז מוותרים על הסיפור המרתק ביותר של “דרך בורמה”- דרך הנסללה במהלך מלחמת העצמאות מאחר שהכביש מהשפלה לירושלים נחסם בלטרון ובשער הגיא, כדרך עוקפת אשר שימשה כוחות צבא ואספקה. היא נקראה על שם דרך בורמה ההיסטורית המקורית, שהייתה ציר אספקה בין בורמה לסין במלחמת סין–יפן.

דרך בורמה
דמויות תש”ח לצד דרך הגבורה

אחרי הלולאה נמשיך עם השביל עוד כ-3 ק”מ מזרחה, רובם ביער אורנים נטוע, עד שנגיע לשער הגיא: הכביש הממשיך לכיוון בית שמש ותחנת פז הסמוכה. חציית הכביש מסוכנת מאד, ויש להמשיך עם המחלף ולחצות אך ורק דרכו. המעבר מתחת לכביש יביא אותנו אל חניון מח”ל, בו מספר פינות פיקניק וברזים עם מים. מומלץ להמשיך דקה נוספת אל האנדרטה לזכר חללי מח”ל אשר הוקמה לכבוד מתנדבי חוץ לארץ במלחמת העצמאות.