טיול קליל בנחל אלכסנדר: פארק הצבים וחירבת סמארה

פארק הצבים

היום נדבר על מסלול לאורך נחל אלכסנדר אשר מתחיל בפארק הצבים, בו נוכל לראות את צבי הים הרכים, ממשיך לאורך הנחל אל ח’ירבת סמארה, ממנה נשקיף לנוף נפלא, ומסיים בשפך הנחל בחוף מכמורת. מסלול מוקף צמחיית נחלים פסטורלית ופריחות יפות המומלץ לכל המשפחה.

פרטים טכניים

אורך המסלול: כ-4 ק”מ.

משך המסלול: כשעתיים.

אופי הליכה: מסלול קליל המתאים למשפחות, עביר לאופניים.

עונות מומלצות: כל השנה.

נקודת התחלה וסיום

נקודת התחלה: פארק הצבים, מכביש החוף הישן (כביש 4) פונים לכפר ויתקין (כביש 5721). כ-500 מ’ אחרי שחוצים את הגשר שעל נחל אלכסנדר, ממש לפני פסי הרכבת, פונים צפונה (ימינה) בדרך הסלולה, נוסעים כקילומטר ומגיעים לרחבת החניה של הפארק.

נקודת סיום: שפך נחל אלכסנדר. במחלף ינאי (כביש 2) פונים לכיוון מכמורת, חוצים בכביש הגישה למכמורת את נחל אלכסנדר, ממשיכים עוד כחצי קילומטר ופונים שמאלה לדרך עפר המובילה לרחבת חניה שעל גדת הנחל.

תיאור המסלול

מה המקור של שמו של נחל אלכסנדר? גרסה אחת טוענת כי הוא נקרא על שם המלך החשמונאי הגדול אלכסנדר ינאי, שלתקופה מסוימת כבש את האזור. מנגד, גרסה פשוטה יותר מספרת כי מקור השם הוא בשמו הערבי של הנחל, “איסכאנדיר”, כנראה על שם איסכאנדיר אבו זבורה – סוחר אבטיחים נודע לו היה נמל פרטי בשפך נחל אלכסנדר, ממנו ייצא את האבטיחים למצרים ולבנון.

בכל מקרה, את המסלול של היום נסיים באותו שפך של נחל אלכסנדר אל הים התיכון – את האבטיחים תצטרכו להביא מהבית.

פארק הצבים

המסלול שלנו מתחיל בפארק הצבים (הנקרא גם “פארק איטליה”, על שם ידידי קק”ל באיטליה שתרמו להקמתו). בפארק יש מגדל תצפית מרשים המציע תצפית על מרחבי עמק חפר והישובים הסמוכים – גאולי תימן, כפר הרא”ה ואלישיב – סככות ופינות ישיבה. למרגלות המגדל משתרעת מדשאה רחבת ידיים ובה שולחנות פיקניק, עצי נוי ופרגולה, ובעורפה מתקן משחקים לילדים. מזח קטן, הצמוד לנחל, מעניק הזדמנות לצפות בצב הרך – אחת מאטרקציות הטבע המרשימות בישראל.

הצב הרך הוא הגדול והמרשים בצבי ישראל. בנחל אלכסנדר השתמרה האוכלוסייה הגדולה ביותר בישראל של הצבים הרכים, רובם מתרכז בקטע הנחל הסמוך לפארק הצבים (ולכן שמו). משקלם המרבי הוא 60 ק”ג ואורכם מגיע ל-1.2 מטרים. שריונם של הצבים שטוח וסגלגל, והוא פחות גרמי מאצל זני צבים אחרים ומכוסה בעור, ועל כן השריון גמיש ורך. צבעו אפרפר ירקרק, והוא מנומר לעיתים בנקודות לבנות או צהבהבות. הראש מוארך ובו נמצאות עיניים מוגבהות ואף דמוי חדק, המשמשים את הצב בעודו שוחה צמוד לפני המים, כאשר העיניים מבצבצות מעל פני המים והחדק משמש מעין שנורקל.

ככל הזוחלים, גם הצב הרך הוא בעל “דם קר”. בחורף, כשהטמפרטורות נמוכות, הצבים פעילים פחות ועל כן מומלץ לצפות בהם דווקא בקיץ, בעיקר בחודשים אפריל-דצמבר.  

הצב הרך ניזון מבעלי חיים קטנים שהוא לוכד. הוא יודע להסתדר לבדו ועל כן אין להאכילו.

צב רך מפארק הצבים
הצב הרך. בפארק הצבים תראו עשרות כאלו

פארק הצבים לחורבת סמארה

הגשר הסמוך ליד פארק הצבים זכה לכינוי “גשר הצבים”. הוא הוקם בשנות ה-30 על ידי ראשוני כפר ויתקין. בתחילה היה מדובר בגשר עץ מרשים, שהחזיק עשרות שנים עד סופה גדולה בשנת 1991. לאחריה הוא נבנה מחדש, הפעם מבטון. נחצה אותו ונמשיך עם דרך העפר (שימו לב, גם מכוניות עוברות עליו).

המשך המסלול עובר בשביל עפר, בצד הגדה הצפונית של הנחל, והוא חופף לקטע 17 של שביל ישראל המסומן בשלושת הפסים היחודיים בצבעי כחול-לבן-כתום. בסמוך לגדת הנחל נוכל לראות את מרפסת התצפית ממנה ניתן להביט אל משטח הטלה מגודר שנבנה במקום עבור הצבים הרכים.

גשר הצבים
גשר הצבים

נמשיך לאורך הנחל ונעבור מתחת לגשר רכבת. מיד לאחר הגשר נעזוב את גדת הנחל ונפנה ימינה בדרך עפר. לאחר כ-400 מטר, בסמוך למחסום, נפנה שמאלה ונמשיך בדרך העוברת בסמוך לתעלת מים. התעלה הזו מנקזת מים נקיים שמקורם במי התהום הגבוהים של אזור התעשייה עמק חפר, אך בעבר – כשהוקמה על ידי הבריטים – נועדה לנקז את עודפי המים מבריכת יער (בירכת עתא) – שלולית חורף גדולה שהיא שריד לביצות חדרה המפורסמות.

מכאן הדרך עוברת בין גבולו הדרומי של יער חדרה והאקליפטוסים שלו לבין נחל אלכסנדר. היער ניטע גם הוא כחלק מהניסיון לייבש את ביצות חדרה, אך האקליפטוסים לא סיפקו את הסחורה ולכן פנו לניקוז השטח בתעלות כדוגמת זו שצעדנו לצידה.

חירבת סמארה

לאחר קילומטר וחצי של הליכה נגיע לראש הגבעה שעליה שוכנת חירבת סמארה, ממנה נוכל ליהנות מתצפית מרהיבה על האזור. את המבנה הקים בסוף המאה ה-19 עבאדללה סמארה, שאדמות הסביבה היו שייכות לו. מאוחר יותר הפך המקום לתחנת מכס מטעם השלטונות העות’מניים, שנתנה שירות לאותו “נמל אבטיחים” שבחוף מכמורת. קק”ל רכשה את האדמות הללו בשנת 1940.

חירבת סמארה
חירבת סמארה

למרגלות הגבעה, בצל עצי אקליפטוס, נמצא חניון גדול ובו שולחנות פיקניק, ברזיות ושילוט הסבר. באביב מתכסה הגבעה בפריחה מרהיבה, בין השאר של כלנית מצויה, נורית וצבעוני, ומראשה יש תצפית נפלאה על הסביבה (כדאי להמשיך מהחורבה כמה מטרים צפונה כדי לזכות בתצפית מרהיבה לכיוון צפון).

מפה נמשיך עם השביל בגשר תחתי החוצה את כביש החוף עד שנגיע למזח קטן הבנוי על גדת הנחל, בסמוך לו נמצא צמחי פטל ועצי אשל רבים. זוהי נקודת תצפית יפה על שפך הנחל לים התיכון. מעניין לשים לב להבדלים בין שתי גדות הנחל – בעוד הגדה הדרומית בנויה מדיונות חול זהובות, הגדה הצפונית מכילה את אדמות הסחף של הנחל. זה קורה כי החול מגיע לחוף מכיוון דרום,”נבלע” בנחל, ואינו מגיע לגדה הצפונית.

נחל אלכסנדר
שפך נחל אלכסנדר אל הים

שפך הנחל

שפך הנחל הוא נקודה מושלמת לסיום הטיול. בחורף זורמים המים אל הים, אך בקיץ מכסים החולות את השפך, והמראה מקסים.

מפה נוכל להמשיך כחצי קילומטר נוסף צפונה לאורך החוף על מנת להגיע לחלקו הדרומי של תל מכמורת. על גבעת הכורכר הנמוכה שכן בעבר יישוב עתיק, וכיום נמצא בה בית הספר הימי מבואות ים.

מנגד, משפך הנחל ניתן להמשיך כקילומטר דרומה על מנת להגיע למחלף כביש החוף, בעברו השני מרכז הקניות “אם הדרך”. זוהי נקודה מוצלחת לחניה, תחבורה ציבורית, וכמובן… קניות.

מפת המסלול

להורדת מפת המסלול בקובץ pdf לחצו כאן (מתוך אתר e-yarok של הקרן הקיימת לישראל).