אגם מעלה השחר (שפך נחל דליות)

אגם מעלה השחר

אגם מעלה השחר (הנקרא לפעמים גם שפך נחל דליות) אוגר את מימיו של נחל דליות, ממש לפני שהוא מתנקז אל הכנרת. האגם מוקף בצמחיית קנה ועצי אשל ויש בו מספר מקומות דרכם אפשר להיכנס אל המים (יחסית עמוקים), לשבת לפיקניק וליהנות מנוף הרי הגולן.  

נַחַל דָּלִיּוֹת הוא הנחל הגדול העובר מדרום לגמלא העתיקה. מקורותיו של הנחל דליות הם במעיינות ברדלה ומנסורה שמצפון מערב לגבעת אורחה. משם, הנחל זורם מערבה ויוצר קניון עמוק (הכולל מפל גבוה ומרשים) על יד חניון דליות. בדרך, נשפכים אליו נחל בזלת, ובהמשך גם נחל גמלא, שמוסיפים לו כמות נכבדה של מים.

חלקו האחרון של נחל דליות, בסמוך למקום בו הוא נשפך אל הכנרת, קיבל את השם “המג’רסה” – ככל הנראה בעקבות טחנות הקמח שהיו במקום – ויש בו מסלול מים נעים שהוכרז כשמורת טבע.

אגם מעלה השחר

האגם נמצא באזור מחצבה לא פעילה, הוא מוקף בצמחי קנה עם מספר כניסות שבהן ניתן להתקרב למים. האגם נמצא ממש בצמוד לכביש 92 ויש לידו חניית עפר גדולה ונוחה ממנה ההליכה לשפת האגם היא קצרה במיוחד. זה הופך את האגם למקום רחצה מומלץ למשפחות או לחובבי פיקניק ובישול שטח – אך חשוב לציין כי מי האגם עמוקים ויש בהם לא מעט סלעים נסתרים מתחת לפני המים, אז לא מומלץ לקפוץ והרחצה לא מתאימה לילדים קטנים.

סביב האגם יש מעט נקודות מוצלות, ובסופי שבוע וימי חופש הן עשויות להיות עמוסות, כך שרצוי להגיע מוקדם.

במקום אין שירותי הצלה, כך שכניסה למים היא באחריות הרוחצים בלבד. ולא נעים לציין אך חשוב, במקום אין שירותי ניקיון – אז אספו את הזבל אחריכם והשאירו את הטבע נקי בבקשה.

אגם מעלה השחר
נחל דליות במורד לכיוון הכנרת. תצפית מגמלא העתיקה

איך מגיעים

כדי להגיע לאגם מעלה השחר יש לבוא מכביש 92 לכיוון צפון-מזרח. ממש אחרי שחולפים על צומת מעלה גמלא נראה שביל עפר היורד לצידו הימני של הכביש, יש לרדת בו ולהמשיך עד ההגעה לחניית עפר גדולה ונוחה. מהחניה יש הליכה קצרה של דקה עד ההגעה לאגם.

מהכביש עצמו לא רואים את האגם, אבל אל תיבהלו – הוא שם!

בוויז: אגם מעלה השחר.

 אגם מעלה השחר שוכן באזור הכנרת, למרגלות הרי רמת הגולן. עוד מסלולים ארוכים שעוברים באזור –