כלי בישול לשטח: המדריך השלם לבחירת ציוד בישול לקמפינג

כלי בישול שטח

על איזה ציוד בישול לקמפינג אתם ממליצים? איזה כלי בישול לשטח נדרשים על מנת לבשל את המתכונים שלכם? מאז שהתחלנו את סדרת “בישול שטח” שלנו, קיבלנו לא מעט שאלות בסגנון.

ואנחנו לגמרי מבינים את הקושי. העולם היום מלא בכל כך הרבה כלים וגאדג’טים שונים לשיפור חווית הבישול בשטח, שזה ממש קשה לדעת מה שווה ומה לא – ובמה שווה להשקיע. כדי לתת לכם התחלה קלה, ריכזנו פה רשימה פשוטה של ציוד בישול לשטח שאנחנו חושבים שכדאי לכם להכיר.

בעזרת הציוד הזה, לא רק שתוכלו לבשל את כל מתכוני השטח שאנחנו כותבים עליהם פה באתר, אלא שההנאה הכללית שלכם בחיק הטבע הולכת לגדול באופן דרמטי. אז אם אתם חדשים בעולם הקמפינג או מחפשים לשדרג את מטבח השטח שלכם – הגעתם למקום הנכון.

נתחיל.

קפצו לחלק ספציפי: כירת שטח | צידנית | ג’ריקן מים | מחבת ברזל יצוק | מחבת נון סטיק | סיר פויקה | כפפות עמידות בחום | סכינים וקרש חיתוך | עוד כמה דברים שווים

1. כירת שטח

אין ציוד בישול בסיסי יותר מאשר כירת שטח, אבל עם עשרות דגמים שקיימים בחוץ, מציאת הכיריים המושלמות זו משימה לא קלה.

אם אתם רק מתחילים, אנו ממליצים לכם להתרחק מהאפשרויות המתוחכמות מדי וללכת על כירה המבוססת על גז פרופן קלאסי בעלת 2 מבערים. מדובר על כיריים רב-תכליתיים, מותרים לשימוש בכל מקום (גם במקומות בהם אסור להדליק אש), המשתמשים בגז שזמין באופן נרחב ופועלים בדיוק כמו הכיריים שיש לכם בבית.

נכון, גזייה פשוטה וקלילה היא תמיד אופציה – אבל אם אתם צריכים לבשל שקשוקה ליותר משני אנשים, כנראה שהלהבה הקטנה והאיטית לא תספיק עבורכם.

כירת שטח מומלצת – Camp Chef Everest

ציוד בישול שטח

דגם “אוורסט” של קאמפ שף הוא בעל 2 מבערים בעלי עוצמה גבוהה, מאפשר שליטה מעולה ברתיחה, הגנת רוח מעולה ורגליים מתכווננות. הוא מייצר להבה אימתנית שיכולה להתגבר על כל טמפרטורה ומזג אוויר, ולכן מומלץ למי שמתכנן לצאת לטייל בחורף.

החיסרון – לא זול, וקצת כבד.

זמין ב: אמזון

הבחירה המשתלמת – כירת שטח של Eureka! SPRK

למי שמחפש בחירה זולה יותר (וקומפקטית), כירת השטח של Eureka היא אחת המומלצות בשוק, עם חצי מהעוצמה של ה-“אוורסט” (ולהבה אחת ולא שתיים), אבל מצד שני מאד קל לשימוש וקל אפילו יותר לניקוי.

זמין ב: אמזון

בישול שטח
גם על מדורה אפשר לבשל (למשל – תפוחי אדמה במדורה)

2. צידנית

יצאתי לקמפינג הרבה מאד פעמים בלי לקחת שום מכשיר לקירור, אבל מהרגע שהשקענו בצידנית איכותית לקמפינג האיכות והטריות של הארוחות שלנו השתפרו מאוד. אני לא חושב שיש ציוד בישול עם השפעה גדולה יותר, ובנוסף – בירה קרה. מי יכול להתווכח עם זה?

הצידנית המומלצת – דגם Tundra של YETI

במשך השנים חלו הרבה התקדמויות בטכנולוגיית הקירור בשטח, והחברה המובילה התחום היא ללא ספק YETI. דגם ה-Yeti Tundra 35 הוא המוצלח שלהם. הוא עמיד במיוחד, מבודד בטירוף, ומיוצר בגודל הנכון בדיוק לטיול קמפינג ארוך של סוף שבוע שלם. החסרון היחיד מבחינתנו הוא המחיר.

זמין ב: אמזון

מקרר נייד לרכב

היתרון העיקרי של מקרר על פני צידנית הוא ברור: אין צורך לתפוס חצי משטח הצידנית עם קרח, ואין את מי הקרח שמרטיבים הכל אחרי כמה שעות שחוץ. מקרר, כל עוד הוא מחובר לחשמל, הוא תמיד קר. מחפשים מקרר לרכב או לשטח? החברה המובילה ביותר בתחום היא Dometic – היכנסו לחנות שלהם על מנת לראות את הדגמים השונים.

3. ג’ריקן מים

היכולת לאחסן כמות גדולה של מים קרוב לאתר הקמפינג שלכם היא חובה. אז נכון, תמיד אפשר לסחוב איתכם שישיית מים מבקבוקים, ולאחר מכן למלא אותם אחד אחד. פתרון אחר הוא להשקיע בג’ריקן מים (מה שנקרא בצבא “תרמוקל”), שגם שומר על הטמפרטורה של המשקה, גם חוסך התעסקות עם בקבוקים קטנים וגם קל למילוי וסחיבה.

ג’ריקן מומלץ – ג’ריקן 20 ליטר של Igloo

במקרה הזה אנחנו לא ממליצים להשקיע יותר מדי, בטח לא בדגמי קלקר לא עמידים שהולכים להישבר ולדלוף תוך כמה שימושים. הדגם הכי משתלם ומומלץ ברשת הוא הג’ריקן הזה של Igloo – הם קשוחים ועמידים, לא דולפים, ובתור בונוס נוסף, שומרים על המים שלכם קרירים לאורך זמן.

זמין ב: אמזון

ציוד בישול שטח

4. מחבת ברזל יצוק

זהו ה-MVP של בישול בשטח. בעזרת מחבת ברזל יצוק טוב תוכלו לבשל כמעט את כל מתכוני השטח, והוא מתאים לשימוש על כיריים, מעל מדורה, או ממש על גחלי הפחם. יש לו משטח שאינו נדבק, הוא סופג ומחזיק את החום בצורה מושלמת והוא כמעט בלתי ניתן להריסה.

מותג מומלץ – המחבתות של Lodge

מה שאנחנו אוהבים במחבתות של לודג’ (שזמינות במגוון רחב של גדלים וצורות היא העובדה שהם מיוצרים באיכות גבוהה ומוצעים במחירים סבירים מאוד. מחבת 10 אינץ’ (בקישור) אידיאלית לשני אנשים, ומחבת 12 אינץ’ תתאים יותר ל-4 אנשים. חשוב לדעת כי ברוב המקרים המכסה של המחבת נמכר בנפרד, ואנחנו בהחלט ממליצים להוסיף אותו לסט – מכסה ברזל מאפשר ללכוד את החום בתוך המחבת (מה שמרחיב את האפשרויות – למשל אידוי ירקות או בישול אורז), ומאפשר לשים גחלים על המכסה על מנת לבשל עם עוד קצת אקסטרה חום.

זמין ב: אמזון (+ לינק לעמוד המוצר של המכסה)

סקוטש מיוחד לניקוי סיר ברזל

הרבה אנשים מתבאסים מתהליך הניקוי של מחבתות ברזל יצוק, אבל עם אחד ממגרדי הברזל האלו זה ממש פשוט – שפשפו את המחבת עם קצת מים חמים, יבשו לחלוטין, ושמנו מעט. וזהו, המחבת נקי. גם זה זמין באמזון.

5. מחבת נון סטיק

אפשר להתווכח על האם הפריט הזה נחשב בתור “כלי בישול לשטח”, פשוט כי אפשר לגמרי להסתדר בלעדיו. אבל אם אתם רוצים להכין ביצים מקושקשות, פנקייק, סלמון או כל דבר עדין אחר, אז אין תחליף למחבת טפלון טובה. ואם משלבים אותו עם מרית סיליקון או עץ מתאימה, היא יכולה להחזיק שנים.

מחבת מומלץ: סדרת Bugaboo של GSI

יצא לי לשרוף לא מעט מחבתות במהלך ימי חיי, אבל גם אני התרשמתי מהעמידות והמחיר הנגיש של הסדרה הזו. אני משתמש בה גם במטבח הביתי שלי, אבל יש לה ידית מתקפלת והיא ממש קלה לאריזה – מה שהופך אותה לבחירה הטבעית שלי ברגע שצריך לבחור את האחת שתבוא איתנו לשטח.

זמין ב: אמזון

6. סיר פויקה

היתרון הגדול של סיר פויקה זו העובדה שהברזל היצוק ממנו הוא מיוצר וצורתו הקמורה מאפשרת לו לפזר את החום בצורה אחידה בכל נקודה ונקודה בסיר, וזאת בניגוד לסירים רגילים בהם החום מרוכז אל התבשיל ממקור החום בלבד (תחתית הסיר). זה הופך אותו אידיאלי לבישול ארוך על מקור אש חשוף, כמו מדורה או גחלים לוחשות.

אני לא הולך להמליץ על סוג מסוים של סיר פויקה, כי בתכלס יש רק אחד גנרי, ואפשר לקנות אותו בכל מקום – אבל אם אין לכם, זה ממש שווה.

לקריאה נוספת: איך מכינים פויקה: המדריך השלם

איך מכינים פויקה

7. כפפות עמידות בחום

אם אתם מתכננים לעשות כל סוג של בישול על מדורה, אנו ממליצים בחום להשקיע פעם אחת בכפפות עמידות בחום. הן ממש יקלו על החיים שלכם כאשר תרצו להרים את המחבת ברזל יצוק או סיר פויקה שלכם, לשים סורגי גריל על האש או אפילו רק כדי לסדר את בולי העץ.

המלצה: כפפות עמידות בחום של Grill Armor

בעבר השתמשנו בכפפות גינון רגילות או אפילו באלתור עם מגבת קטנה, אבל אין משהו שמשתווה לכפפות האלה. הגנת החום שהן מציעות היא מטורפת (לפי היצרן עד 500 מעלות צלזיוס) והן תוכננו עם שילוב של קבלר ו-Nomex (חומר נוגד אש) בצורה שמאפשרת טווח תנועה מקסימלי.

זמין ב: אמזון

8. סכין וקרש חיתוך

גם את הסעיף הזה לא הייתי מגדיר בתור פריט חובה במסגרת הרשימה שלנו של כלי בישול לשטח, אבל אין ספק שסט סכינים טוב וקרש חיתוך איכותי יכולים לעזור למלאכת הבישול בשטח. בדיוק כמו במטבח הביתי שלנו, איכות הציוד היא חשובה, הן לבישול עצמו והן לבטיחות השימוש – אז מומלץ להשקיע כמה שקלים בסט סכינים טוב להרפתקת הקמפינג הבאה שלכם.

מוצר שאהבנו: סט סכינים צבעוני של Cuisinart 

אם יש לכם את המקום, למה שלא תיקחו אתיכם סט סכינים שלם? הסט הזה מגיע במארז נוח לאריזה, הסכינים עמידות במיוחד ומתאימות לבישול שטח, וכל היופי הזה במחיר ממש נגיש.

זמין ב: אמזון

פיטה על סאג'
סאג’, הידוע לפעמים בתור “טאבון” , הוא עוד אופציה לשדרוג החוויה

9. ועוד כמה דברים

אוקיי, עכשיו הגענו לחלק שהוא לגמרי Nice to Have. מה זה אומר? שאמנם לא היינו מגדירים אף אחת מההצעות הבאות בתור משהו חיוני, זה בכל זאת נחמד שיש אותן. זה תלוי בסוג הבישול שאתם מתכננים לעשות בשטח, אבל שווה להכיר ולשקול.

וכמובן, לצד כל הפינוקים והמוצרים השווים, אסור לשכוח לקחת את הדברים הבסיסיים:

  • מלקחיים
  • מרית
  • מצקת
  • פותחן שימורים
  • פותחן בקבוקים / יין
  • שיפודי עץ
  • קרש חיתוך
  • צלחות, כוסות וכו’ – ממליצים לא ללכת על חד פעמי אלא דווקא על סט זול רב פעמי מפלסטיק. יש לנו כדור ארץ אחד!

כלי בישול לשטח – לסיכום

טיפ קטן אחרון – קניית סט חדש של “כלי בישול לשטח” המכיל את כל הדברים הבסיסיים (פותחן, צלחות וסכו”ם וכו’) ואריזה שלו בתיק ייעודי הייתה אחד הדברים החכמים שעשיתי. כל כך הרבה יותר קל לאחסן את הציוד הייעודי במקום אחד במקום להפוך כל פעם את המטבח ולנסות למצוא את הכל לפני היציאה לשטח. וזה באמת מפחית את הסיכון להגיע לאתר הקמפינג ולהבין שחסר לך איזה פריט קריטי.

ציוד בישול שטח

למה כל הקישורים הם לאמזון?

האמת, כשכתבנו את הפוסט בהתחלה מצאנו את הפריטים גם באתרים נוספים (בעיקר האתרים הספציפיים של היצרנים השונים של המוצרים) – אבל רובם לא עושים משלוחים לישראל, ואלו שכן, השהו את המשלוחים מחוץ לארצות המקור שלהם בגלל הקורונה. ולכן, מזל שיש לנו את אמזון, שמציע אפשרות לקנות מוצרים של מיליוני יצרנים שונים במחירי יצרן, או אפילו בזול יותר.

וכמובן, אנחנו נתמכים על ידי הקוראים שלנו, מה שאומר שאנחנו מרוויחים עמלה קטנה על כל קניה – זה לא בא על חשבונכם אלא משולם על ידי אמזון, וזה בשום צורה לא משפיע על ההמלצה שלנו.

בכל מקרה, במידה ומצאתם אתר נוסף שמוכר את אותם המוצרים עם משלוח לישראל, או שבא לכם להגיב על ההמלצות שלנו ואפילו להמליץ על מוצר נוסף – נשמח לשמוע מכם בתגובות, ונעדכן את הפוסט בהתאם!