בית מוסא שאהין על תל שלף

בית שאהין תל שלף

תל שלף נמצא ממערב לשכונת כפר גבירול, בתחום העיר רחובות, סמוך לכביש 411. במקום שרדו שני מבנים היסטוריים מרשימים (שהוגדרו כמבנים לשימור) עם קשתות בולטות העומדים בראש גבעת כורכר קטנה המשקיפה על פרדסי הסביבה. החורבה היפה, הנקראת בית מוסא שאהין, היא אתר פופולרי לצילומי חתונה, ואפילו כיכבה בכמה מפרקי הסדרה ״פאודה״.

הבתים על תל שלף הם בתיהם של מוסא וריפעת שאהין מהכפר קובייבה, ששכן במקום. עוד נספר עליהם ועל הבית המרשים שהם בנו, אבל קודם – חייבים לדבר על המקום עצמו.

תל שלף

תל שלף הוא מקומו של ישוב עתיק, והיה מי שזיהה אותו כאֶלְתֵקֵה, עיר לויים בנחלת שבט יהודה. אחרים שוללים זיהוי זה כי אלתקה רשומה יחד עם ערים הנמצאות בשפלה, מזרחה מכאן:

לְמַטֵּה בְנֵי דָן לְמִשְׁפְּחֹתָם יָצָא הַגּוֹרָל הַשְּׁבִיעִי: … וַיְהִי גְּבוּל נַחֲלָתָם צָרְעָה וְאֶשְׁתָּאוֹל וְעִיר שָׁמֶשׁ וְשַׁעֲלַבִּין וְאַיָּלוֹן וְיִתְלָה וְאֵילוֹן וְתִמְנָתָה וְעֶקְרוֹן וְאֶלְתְּקֵה ….

ספר יהושע, פרק י”ט, פסוקים מ’-מ”ד

מנגד, באתר נמצאו ממצאים מהתקופה הכנענית (ברונזה תיכונה) כולל חרסים ושבר משקוף עם הירוגליפים, ומהתקופה הישראלית (ברזל), אליה מיוחסים כלי חרס עם אותיות עבריות, ושרידי בנייה הכוללים חומה רחבה. אֶלְתְּקֵה חרבה כנראה בזמן מסע סַנְחֵרִיב, אך נושבה שוב בימי שיבת ציון, ובתל נמצאו ממצאים גם מהתקופה הפרסית. על גבעה נוספת במרחק של כ-600 מטר מצפון מערב לתל שָׁלָף (אולי פרבר או עיר בת של אֶלְתְּקֵה) נמצאו ממצאים נוספים מתקופת הברונזה והברזל.

עד שנסלל כאן כביש 411 החדש תל שלף היה פינה נסתרת ליודעי דבר, אך כעת כל מי שעובר בכביש – ממש בכניסה לרחובות – יכול להבחין במבנה דו-קומתי יפה שנבנה בשנות העשרים של המאה הקודמת. בחזיתו, שפונה מערבה, בנויה מרפסת ענקית שמקושטת בקשתות ובעמודים. בעבר חלש המבנה הזה על הסביבה כולה, ובכל זאת היה נסתר ומבודד.

תל שלף
תל שלף. ברקע ניתן לראות את בית מוסא שאהין

אל-קובייבה ובית מוסא שאהין

אל-קובייבה (בערבית: القبيبة; מילולית: “כיפה קטנה”) היה יישוב ערבי בנפת רמלה, כ-10.5 קילומטרים דרומית-מערבית לרמלה. במהלך מלחמת העולם הראשונה, ב-14 בנובמבר 1917, התחולל על הגבעות הסמוכות לו אחד הקרבות המכריעים בין הצבא הבריטי לצבא העות’מאני, ולאחר שזה הוכרע לטובת הבריטים נסללה הדרך לכיבוש נס ציונה.

לפי סקר הכפרים בארץ ישראל שנערך ב-1945, הוערך מספר תושבי הכפר בכ-1,720 איש, והוא השתרע על שטח של כעשרת אלפים דונם. במהלך מלחמת העצמאות כפר ננטש ופונה לאחר שנכבש בידי חטיבת גבעתי (חטיבה 5) כחלק מהשלב השני של מבצע ברק.

משפחת שאהין הייתה אחת המשפחות המכובדות והידועות ביותר לא רק בכפר קובייבה אלא באזור כולו, עד כדי כך שהייתה אמרה שמי שזכה להתחתן עם אחד מבני משפחת שאהין – כאילו התחתן עם המלוכה. המשפחה עשתה את הונה בענף הפרדסים (שהיה מאד רווחי באותה התקופה) וצברה נכסים רבים, משרתים, סוסים ובריכת שחיה פרטית. שני ראשי המשפחה, מוסא וריפעת, החליטו להקים את בתיהם בראש גבעה מחוץ לכפר קובייבה – ממנה יוכלו להשקיף על שטחיהם הנרחבים וליהנות מהבריזה הנעימה שמגיעה מכיוון הים. תל שלף היה הבחירה האידיאלית.

בית שאהין
בית שאהין

בבית היו שבעה חדרים וחדר מגורים רחב ידיים, מטבח ושני חדרי שירותים. המקום היה מוקף בבוסתן מלא בעצי פרי שנעקרו במשך השנים. שנים רבות התגוררו במקום פולשים מכפר גבירול.

האחים החליטו להקים את שני בתיהם כך שיהיו זהים, וכך הם ניצבים להם עד היום. מלחמת העצמאות שמה קץ לעושרה של משפחת שאהין ופירקה אותה: ריפעת נמלט מביתו יחד עם שניים מבניו ושלושת בנותיו לעזה. לאחר מכן התפזרו כולם בין ארצות ערב.

לאחר המלחמה הוקם במקום הכפר גבירול, בו שוכנו בתחילת שנות החמישים עולים חדשים מבולגריה. לכפר הגיעו גם ראשוני “כפר הנגיד”, ששהו במקום עד שעברו לאתר הקבע הנוכחי. כעבור כשלוש שנים עברו העולים מבולגריה לכפר הנגיד והמקום אוכלס בעולים מתימן. בשנת 1955 הכפר סופח לעיר רחובות, והפך לשכונת “אבן גבירול”.

בית שאהין, תל שלף (תמונה: ישראל פרקר, מתוך אתר פיקיויקי)

הביקור בבית שאהין מומלץ גם מכיוון שהוא קל ונגיש לתושבי המרכז והשפלה, ובעיקר בזכות המיקום המרשים, הבוסתן ששרידיו עדיין נטועים מאחורי הבית והתצפית היפה על האזור כולו. באזור תל שלף כמה שבילים חביבים שעליהם אפשר לנסוע, לרכב באופניים או לצעוד בדרך אל כפר גבירול והשדות שמקיפים אותו.

איך מגיעים: מצפון ליבנה (על כביש 42) פונים לכביש 411 אשר מאגף את רחובות מדרום ומתחבר לצומת ברנר. כאשר מגיעים לכיכר שליד קריית משה פונים ימינה אל דרך עפר ואיתה עולים אל בית שאהין.

עוד מסלולים נחמדים באזור השפלה: