עין יבקא (מעיין הסוסים) בנחל ציפורי

עין יבקא מעיין הסוסים

עין יבקע (שנקרא גם “מעיין הסוסים”) הוא אחד המעיינות הגדולים והיפים לאורך נחל ציפורי, סמוך ליישוב כעביה-טבאש-חג’אג’רה. המעיין נובע בתוך בריכת מים קדומה, גדולה ורדודה המתוארכת לתקופה הרומית בארץ ישראל. מן הבריכה יוצא פלג קצר המתחבר למערכת הובלת המים לטחנת הנזירים במורד הנחל.

עין יבקע, הידוע גם כ”מעיין הסוסים”, הינו אחד משלוש קבוצות של מעיינות המזינים את נחל ציפורי – נחל איתן הזורם מהרי נצרת לנחל קישון. הנחל, שאורכו 32 ק”מ, מתחיל את דרכו ביישוב ריינה, עובר בגבעות יער אלונים הסמוכות לשפרעם, ומתנקז אל נחל קישון (שמתנקז בהמשך אל מפרץ חיפה על חוף הים התיכון).

מדובר על מעיין יחסי גדול ונגיש שנמצא בצמוד לדרך עפר העוברת בסמוך לנחל ציפורי. מי המעיין צלולים ונובעים מבריכת אבן גדולה ועתיקה. לאורך המעיין והנחל הזורם לצדו גדלה צמחיית מים.

מעיינות עין יבקע זורמים לבריכה אשר נבנתה על שרידי בריכה מהתקופה הרומית. עומק המים כמטר אחד והם צלולים ונעימים לשכשוך. חלקה של הבריכה שימש כבריכת הרמה להובלת מי המעיין דרך אמת מים. המטרה הייתה להפעיל באמצעות מים אלו את טחנת הקמח הסמוכה, הידועה גם בתור “טחנת הנזירים”.

טחנת הנזירים

טחנת הנזירים שוכנת במרחק של כשני קילומטרים מערבית למעיין עין יבקע, וגם היא נבנתה בתקופה העות’מאנית. הטחנה פעלה עד סוף שנות ה-20 של המאה ה-20 ולאחר מכן ננטשה.

טחנת הנזירים היא מבנה אבן גדול ומרשים שנבנה ע”י הנזירים הכרמליתים במתחם בו עבדה טחנת קמח גדולה. שער המבנה בדרך כלל סגור, אבל ניתן לנוח על הדשא לידו, לצד בריכה קטנה של מים צלולים. בסמוך לטחנה עושה הנחל סיבוב מיוחד במינו ומקיף מצפון את הגבעה עליה יושב הכפר ראס עלי. ליד הטחנה גשר אבן שלו שתי קשתות הנטוי מעל הנחל.

הגעה לעין יבקא (מעיין הסוסים)

עין יבקע הינו אתר פתוח ופופולרי אשר מארח עשרות אלפי מבקרים לאורך השנה. ניתן להגיע אליו באמצעות נסיעה קצרה דרך הכפר כעביה. ההגעה אל הכפר כעביה הינה דרך כביש 77 (שמחבר את צומת ישי בדרום עם צומת גולני בצפון). נחצה את חלקו הצפוני של הכפר ועם חציית נחל ציפורי נפנה שמאלה אל דרך עפר המתאימה לכל סוגי הרכב וממשיכה לכיוון עין יבקע.

מנקודה זו ניסע עוד כ- 700 מ’ לעבר המעיין. כ- 100 מ’ לפניו, נחלוף לצד בית הקברות הישן של הכפר כעביה. במקום יש חורשה יפה של עצי אלון התבור. רוב הקברים אינם מסומנים, למעט קברו של חייל צה”ל מוסא כעביה. הקטע האחרון של הנסיעה הינו על דרך עפר משובשת, סעו בזהירות. מי שרוצה יכול לעשות את ההליכה ברגל, מדובר במרחק קצר יחסית (כ-2 ק”מ).

המעיין נמצא על מסלול קטע 12 של שביל ישראל.

בוויז: “מעיין הסוסים”.

קחו בחשבון:

  • המקום אינו אתר רחצה מוסדר. הכניסה למים והרחצה בהם באחריות המטיילים בלבד.
  • המים במעיין הסוסים צלולים אך מומלץ שלא להסתמך עליהם כמי שתייה (ללא טיהור מים מתאים), לאור סמיכות המעיין לערוץ נחל ציפורי והפוטנציאל לזיהום מי התהום לאורך שנים ארוכות.
  • המקום נוטה להיות עמוס בסופי שבוע וחגים (בעיקר מוסלמים, לאור מיקומו סמוך לכפר כעביה). נסו להגיע מוקדם כדי ליהנות מקצת שקט.
  • אין במקום איסוף אשפה מסודר, אז הקפידו לקחת את האשפה שלכם בחזרה עמכם ולהשאיר את המעיין נקי.

לסיכום

עין יבקע / מעיין הסוסים הוא אחד מבין שלושת המעיינות שמזינים את נחל ציפורי הארוך. מדובר על אחד המעיינות המעניינים והמקסימים ביותר (לדעתו), בעיקר מכיוון שהוא נובע אל תוך בריכת מים גדולה הבנויה בחלקה מחומה עתיקה שהיא שריד מהתקופה הרומית. הביקור במעיין הסוסים הוא אטרקטיבי בעיקר בתקופת הקיץ, אך יש בו מים לאורך כל השנה והביקור במקום מומלץ בהחלט בכל שלב.