עין טורבינה (בריכת הצ’רקסים): בריכה יפה למרגלות טורבינות הרוח

עין טורבינה

עין טורבינה, הידועה בתור “בריכת הצ’רקסים” היא בריכת מים יפה ומלבנית הנמצאת למרגלות הר בני רסן. היא בנויה אבני בזלת שחורות, ותענוג לשחות לאורכה או לשפת על שפתה, להביט על הנוף הייחודי והנפלא ולהינות מאוויר ההרים הנעים.

על עין טורבינה

מזרח רמת הגולן הוא אזור מרוחק ופסטורלי. האוויר בו צלול ונקי והנוף מסביב ירוק במשך רוב ימות השנה. אחד המאפיינים הבולטים בנוף הוא קו התלים הישראלי – רצף הרי געש כבויים אשר מתחיל בהר רם בצפון וממשיך עד תל סאקי בדרום. גובהם של הרי הגעש נע בין 594 מ’ מעל פני הים (תל סאקי) לבין 1,226 מ’ מעל פני הים (הר ורדה), והם מתבלטים על פני הרמה השטוחה.

אחד מאותם הרים הוא הר בני רסן, עליו הוקמה חוות טורבינות לייצור חשמל (אחת משתי חוות כאלו הקיימות בארץ). למרות היתרונות הכלכליים בהקמת טורבינות רוח בהיקף נרחב על אתרים שונים לאורך קו התלים, התנגדות מערכת הביטחון (בשל טענות לשיבוש מערכות צבאיות אלקטרו-מגנטיות) וגם זו של החברה להגנת הטבע (שטענה שהטורבינות יביאו להרג נשרים המקננים באזור) מנעו את הרחבת האתר – ולכן נוף הטורבינות המרשים הוא אחד המקומות הייחודיים בארץ.

הטורבינות נראות כמו עשרה מאוורריי ענק, שכל אחד מהם מתנשא לגובה של בניין רב קומות. אפשר לראות אותן בקלות מהכביש וגם ממקומות רחוקים יותר – והן אלו שנתנו לבריכה הזו את שמה: “עין טורבינה”, מכיוון שהנוף הייחודי הזה משקיף ממש עליה.

הר בני רסן
חוות הטורבינות על הר בני רסן

למרגלות הר בני רסן וחוות הטורבינות שוכנת הבריכה, הידועה גם בתור “בריכת הצ’רקסים”. היא קיבלה את שמה עקב העובדה שהיא נבנתה על ידי צ’רקסים מהכפר מומסיה בתחילת המאה ה-20 סביב נביעה שופעת ואיתנה שהייתה קיימת במקום.

כדי להגיע אליה צריך ללכת כ-150 מטר בדרך עפר עמוסה בצמחיה ולא מסומנת, אבל הניווט אליה לא מסובך. הבריכה עצמה היא גדולה ועמוקה מאוד, נעימה לרחצה ומסותתת באבנים יפות. אורכה של הבריכה כ-10 מטרים ורוחבה כ-4 מטרים, והמים בה נקיים וטובים לרחצה.

איך מגיעים לעין טורבינה?

מהיישוב אלוני הבשן, כביש 98 (מזרח רמת הגולן), ממשיכים כ-4 ק”מ צפונה עד שמגיעים (ולא פונים) לפנייה ימינה לכיוון הר בני רסן ולחוות הטורבינות.

כאשר הטורבינות מאחורינו, נפנה שמאלה לדרך עפר, נתקדם קצת ונחנה את הרכב. מפה נמשיך ברגל עם השביל עד לפיצול – ימינה לחורשת אורנים, וישר לכיוון הבריכה.

נמשיך עם השביל כ-150 מטרים (בדרך הוא יתעקל שמאלה ואז חזרה ימינה) עד שנראה עץ יחיד בולט. ממש מאחוריו תימצא הבריכה, ובמקום יש שילוט של רשות הטבע והגנים.

מה עוד?

  • ליד הבריכה אבנים היכולות להיות חלקות, מומלץ לבוא עם נעליים המתאימות להליכה במים (בסגנון סנדלי צ’אקו).
  • כידוע לגבי רמת הגולן, גם באיזור הזה יש שדות מוקשים ישנים – אסור לרדת מהשביל המסומן!