סחוניה דל מות: 9 טיפים לטיול מוצלח בימים חמים

טיול בימים חמים

סחוניה דל מות = במרוקאית, “חם שבא למות”, חום מוות.

כשמדובר על רוב המקומות, הקיץ הוא כנראה התקופה הטובה ביותר לטייל בה. השמים בהירים ושטופי שמש, היום ארוך יותר ושעות האור הארוכות מאפשרות יותר זמן על השביל. מצד שני, בארץ ישראל הנפלאה הקיץ יכול לעתים קרובות להרגיש כמו הזמן הגרוע ביותר לצאת לטייל החוצה, שלא לדבר על לטייל בשביל ישראל. זה לא אומר שאתם לא יכולים לטייל בזמן הזה – אבל זה כן אומר שכדאי לבוא מוכנים – וזו הסיבה שאספנו פה 9 כללים חשובים לטיול במזג אוויר חם.

את הכותרת לפוסט של היום אני רוצה להקדיש לחבר שלי, שעשה איתי את השבועיים הראשונים של השביל ובאחד הימים – יום שלעד ייקרא יום ה-“סחוניה דל מות” – כמעט והתעלף.

ובנימה פחות מבודחת, חשוב לי להבהיר – עומס חום הוא לא צחוק. במיוחד אם אתם מטיילים לבד – חשוב להישמר.

9 כללים לטיול במזג אוויר חם

1. התחילו מוקדם

התחילו מוקדם

תראו, אף אחד לא אוהב להתעורר מוקדם בבוקר, לא באמצע שבוע לעבודה ובטח לא בסוף השבוע או בימי החופש. אבל אם אתם רוצים שלא לסבול במהלך הטיול, התחלה מוקדמת זה המפתח. השעות שבין 11:00 עד 14:00 הן בדרך כלל הזמן בו הטמפרטורה מגיעה לשיא, וזה הזמן המושלם להפסקה, מסתור במקום מוצל ומנוחה. זה אומר שככל שתקדימו לצאת, כך תוכלו להספיק יותר עד אותה נקודת עצירה.

2. כסו עור חשוף

סחוניה דל מות - שרוול ארוך

זה אולי נוגד את האינטואיציה, אבל שרוולים ארוכים הם בעצם החברים הכי טובים שלכם. ככל שיותר חלקים מגופכם יהיו מוסתרים מהשמש, כך עדיף. שרוולים ומכנסיים ארוכים, יחד עם כובע רחב שוליים, הם חשובים ביותר בעת חשיפה ממושכת לשמש. בנוסף, הקפידו להגן על עיניכם בעזרת משקפי שמש חוסמי קרני UV ולשים קרם הגנה על כל החלקים שנשארו חשופים. כמו כן, אל תלבשו כותנה או בדים אטומים – חפשו בדים מנדפים, אחרת תתבשלו.

3. שתו הרבה מים

מטייל שותה מים

במהלך טיול ממוצע הגוף שלנו מאבד משהו כמו ליטר מים בכל שעה, ובמהלך טיולים מאומצים במזג אוויר חם, שלא לדבר על מזג אוויר “סחוניה דל מות” ישראלי, הכמות הזו יכולה להיות יותר מכפולה.

הקפידו לקחת אתכם יותר מים ממה שאתם חושבים שתצטרכו – וזכרו לשתות לעיתים קרובות. ברוב המקרים, גופכם יכול לספוג ביעילות רק כחצי ליטר מים בכל שעה, כך שיש להקפיד לשתות קצת בתדירות גבוהה ולא “לדחוף” הרבה מים ברגע אחד. זכרו – אם אתם צמאים, אתם כבר מיובשים.

4. החזירו מלחים

אוכל בטיול

זה לא מספיק להחליף את המים שהגוף שלכם מאבד – חשוב גם לשמור על רמה תקינה של אלקטרוליטים בגוף – נתרן ואשלגן הם העיקריים שבהם. נעשה את זה על ידי צריכה של מקורות המכילים פחמימות מורכבות במקום פשוטות – הפחמימות המורכבות יהיו קלות יותר על הבטן ויתנו לכם דחיפת אנרגיה גבוהה ומתמשכת יותר מאשר זו של סוכרים פשוטים. “תערובות שבילים” (Trail-Mix בלעז), תערובת של אגוזים, שקדים וצימוקים למיניהם היא הבחירה המושלמת לכך – וניתן אפילו לשלב אותה יחד עם פרי עמילני כמו תפוח.

5. זכרו לנוח

מנוחה בשביל

בזמן שאתם אוכלים את החטיפים האלו ושותים מהמים, למה שלא תמצאו קצת זמן להתיישב בצל? התקררות קלה בצל תתן לשרירים שלכם הזדמנות להתאושש, וגם תתן לזיעה שלכם קצת זמן להתאדות ולקרר את טמפרטורת גופך.

6. החליפו גרביים

החליפו גרביים

כשאני מטייל במזג אוויר חם, אני לוקח איתי שני זוגות גרביים. בדרך כלל אין לי בעיה עם שלפוחיות, אבל חשוב לזכור שגם כפות הרגליים שלנו מזיעות, וככל שחם בחוץ כך הן מזיעות יותר. כך שאתם אתם מרגישים התחממות בכפות הרגליים שלכם, זה מומלץ לעשות הפסקה קצרה ולהחליף גרביים. ניתן להפוך את הזוג הראשון כלפי חוץ ולקשור אותם על החלק החיצוני של התרמיל על מנת שיתייבשו. רק הקפידו ללכת בחלק האורי של הקבוצה, כדי שמי שמאחוריכם לא יצטרך לסבול את הריח.

7. הכירו את הסימנים למכת חום

מכת חום

פסימי? כן. חשוב? גם כן. כאשר טמפרטורת הגוף שלך גבוהה מדי, אתה עלול לסבול ממכת חום – מצב שעלול להיות קטלני. הסימנים המוקדמים הנפוצים ביותר הם:

  • כאב ראש פועם.
  • סחרחורת.
  • התכווצות שרירים.
  • בחילה.
  • חוסר התמצאות במרחב או בלבול.
  • חוסר הזעה, למרות טמפרטורות חמות.

אם יש לכם חשד שאתם או אחד מחבריכם לטיול עלול לסבול ממכת חום – הפסיקו לטייל, מצאו צל והתקררו בהקדם האפשרי. התחילו לתכנן את הירידה מהשביל, ואל תהססו להתקשר לגורמים הרלוונטיים.

8. בדקו את מזג האוויר לפני היציאה

הדרך הכי פשוטה להימנע ולהישמר מהליכה בעומס חום קיצוני היא פשוט לבדוק את תחזית מזג האוויר לפני היציאה. למרות שחלקנו נוטים להיות “גיבורים”, ולהתעלם מאזהרות – יש קרבות שיותר קל פשוט שלא להיכנס אליהם.

הטיפ הזה תקף גם לימים גשומים או קרים במיוחד, לא רק חמים.

9. בחרו את המסלול המתאים

סחוניה דל מות מדבר

נכון, אם אתם הולכים את שביל ישראל ברצף, אין לכם הרבה אפשרויות. אבל אם אתם עושים קטע ספציפי, קחו את מזל האוויר בחשבון, ובחרו מסלול שמתאים לעונת השנה.

כל עונה מספקת יתרון לטיול בחלק אחר של השביל. בחורף יהיה נוח יותר בחלקו הדרומי, ובקיץ בחלקו הצפוני. המטיילים שבוחרים ללכת את השביל ברציפות, עושים זאת בדרך כלל בשתי מגמות: “בורחים מהגשם” בתקופת הסתיו – כלומר עושים את השביל מצפון לדרום, כך שככל שהעונה מתקררת והופכת גשומה אתם תהיו במקטע דרומי יותר, או “בורחים מהחום” בתקופת האביב – קרי עושים את השביל מדרום לצפון, כך שככל שמזג האוויר מתחמם, אתם במקטע צפוני יותר.

צריכים עוד מידע על קטעי שביל ישראל? היכנסו לקישור.