מושב חזון והר חזון

מושב חזון והר חזון

משוב חזון נוסד בשנת 1969 על ידי חברי המושבים בגליל. המושב שוכן על מורדותיו הצפון-מערביים של הר חזון בגליל התחתון, בגובה של כ-440 מטר מעל פני הים, ומשם קיבל את שמו. המושב שוכן בסמוך למסלולי טיול רבים וחלק גדול מ-300 תושביו עוסקים בתחום התיירות (יש לא מעט צימרים במושב).

חזון הינו מושב סמוך לכרמיאל ומשתייך למועצה האזורית מרום הגליל. המושב נמצא במרחק של 15 דק’ נסיעה מכרמיאל המתפתחת, בלב הטבע ובקרבתו מרחבי טבע ייחודיים בהם מאגר צלמון, בקעת בית נטופה, הר כרמון ועוד. במושב ניתן למצוא מגוון שירותים קהילתיים כמו צרכנייה – לצד בית עם, מועדון נוער, מועדון לקשיש, בית כנסת מרוקאי, בית כנסת טריפוליטאי, מקווה נשים, מגרש כדורגל ומרפאה.

במושב חזון ניתן למצוא היצע רחב של צימרים למשפחות או זוגות.  באזור טיולי סוסים, אופניים, טרקטורונים, ג´יפים ושיט. המושב יכול להוות נקודת מוצא טובה לטיולים יומיים בשל מיקומו בסמוך לאתרי טבע מגוונים כמו הר חזון, מאגר צלמון ובקעת בית נטופה.

הר חזון

הר חזון הוא אחת משתי הפסגות של רכס ההרים הרי שגור שנמצאים בגליל התחתון. כביש הגישה אל ראש ההר נמצא ממערב לכביש אלמע’אר, והפסגה, בגובה של 584 מ’, היא אחד המצפורים היפים בגליל. בפסגת ההר גם נמצא מבצר שבנה יוסף בן מתתיהו בתחילת המרד הגדול נגד הרומאים. המבצר ממוקם בנקודה אסטרטגית ויש ממנו תצפית רחבה על הסביבה.

ההר בנוי בעיקרו סלעי חור מתקופת הקרטיקון התחתון (תקופה גיאולוגית מלפני 145 מיליוני שנים עד לפני 100 מיליוני שנים). במקומות אחדים , כגון על הפסגה , מוגנים סלעים אלה מפני בליה בשכבת סלעי דולומיט מגיל הקנומן התחתון – סלעים מגיל זה נמצאים בישראל ביהודה ושומרון, בצפון הנגב, בים המלח ובהרי אילת, ברובם סלעי משקע ימיים כגון גיר ודולומיט הנוצרים על ידי שקיעתם של קונכיות ושלדים של בעלי חיים ימיים, המעידים על כך שהים כיסה אז את האזור.

הר חזון
הר כמון מימין (מערב) הר חזון משמאל (מזרח) בשעת זריחה. הצל הגדול הוא של רכס הר מירון. תמונה: Eliran t, ויקיפדיה

מסלול ממושב חזון לנחל צלמון

למי שמעוניין להפוך את הטיפוס לפסגת הר חזון לטיול חד יומי, ישנו מסלול באורך של כ-11 ק”מ שמגיע מהמושב אל פסגת ההר, ומשם יורד לכיוון מע’ר דרך נחל צלמון.

ממושב חזון עולים בשביל לפסגת הר חזון. מהפסגה יורדים חזרה כ-8 ק”מ עד שרואים דרך שיורדת דרומה, לכיוון מע’ר. הולכים בה לשכונה המערבית ומשם יוצאים על דרך לכיוון צפון מערב הממשיכה לכיוון היער. הולכים בה כקילומטר נוסף ומתחברים לדרך מפותלת שיורדת לנחל צלמון ומסומנת עם סימון שבילים כחול. מגיעים לנחל צלמון ועולים בו עוד כ-1.5 קילומטרים נוספים עד לנקודת הסיום.

עוד אטרקציות בסביבה

עין חרדלית הוא טיול קצר ואידיאלי למשפחות עם ילדים קטנים או תינוקות, לאור העובדה שהכניסה לשמורה נמצאת כ-100 מטר מחניית הרכבים. הליכה של אותם מאה מטרים מוצלים תוביל אותנו לקבוצת בריכות שכשוך רדודות ונעימות, המוקפות בעצי דולב ענקיים שמעניקים צל רחב, עצי תאנה שמניבים פרי ומצוקים מרשימים שנישאים ממעל.

עין יבקע (שנקרא גם “מעיין הסוסים”) הוא אחד המעיינות הגדולים והיפים לאורך נחל ציפורי, סמוך ליישוב כעביה-טבאש-חג’אג’רה. המעיין נובע בתוך בריכת מים קדומה, גדולה ורדודה המתוארכת לתקופה הרומית בארץ ישראל. מן הבריכה יוצא פלג קצר המתחבר למערכת הובלת המים לטחנת הנזירים במורד הנחל.