שביל ישראל קטע 32: מפארק ערד למצד תמר

מצד תמר

עדכון (סוף 2019) – תוואי שביל ישראל קטע 32 בין ערד למכתש הקטן בנגב השתנה ומעתה הוא עובר דרך מדבר יהודה – מערד למצדה, עין בוקק, נחל פרצים, מעלה צורים, נחל צפית ולמכתש הקטן במעלה חצרה. אורך התוואי החדש במדבר יהודה כ-90 ק”מ. התוואי הישן, מערד למכתש הקטן דרך באר אפעה ומיצד תמר, יישאר מסומן ועדיין ניתן יהיה לטייל בו למשך כשנתיים. שלטי הכוונה מכוונים את המטיילים אל שתי האפשרויות. 

העמוד הנוכחי מתייחס לקטע הישן – מוזמנים לקרוא את תיאור הקטע החדש של שביל ישראל העובר בים המלח ומדבר יהודה.

קטע 32 הישן:

נקודת מוצא:
פארק ערד, על כביש 31, כ-4 ק”מ ממערב לערד.

נקודת סיום:
מצד תמר, סמוך לק”מ ה-118 בכביש 25.

אורך המסלול:
כ-41 ק”מ.

תחבורה ציבורית:

בכניסה לפארק ערד עוצרים קווי אוטובוס 385 ו-388 (ערד – ב”ש).
בצומת הערבה, כ-6 ק”מ ממזרח לנקודת הסיום, עוצרים אוטובוסים 394 (ת”א – אילת) ו-397 (ב”ש – אילת).

מים במהלך המסלול:
רק בעיר ערד.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
רק בעיר ערד.

שביל ישראל קטע 32 – תיאור המסלול

אנו נתחיל את היום בערד, נקודת הסיום של הקטע הקודם. נתחבר לשביל עם הסימון האדום, ולאחר כ-500 מטרים של הליכה נמשיך על תוואי נחל יעלים, במקביל לכביש 31. לאחר כ-3.5 ק”מ נוספים נגיע למאגורות יעלים – בריכה מלאכותית לאיסוף מי הגשמים.

הליכה של קילומטר נוסף תביא אותנו לפיצול, בו נפנה ימינה לכיוון השביל בסימון הירוק. עליה קלה של כ-400 מטר תוביל אותנו למצד זהר – מבנה שתוארך לתקופה הצלבנית והממלוכית.

מצד זהר
מצד זהר “הרומי”

מהמצד נמשיך בעליה של כ-500 מטר עד שנגיע לראש זוהר, לאנדרטה ולתצפית מדהימה לכיוון מזרח על כל אזור ים המלח, מדבר יהודה והרי אדום בירדן. בירידה מהתצפית נגיע לפיצול שבילים בו נפנה ימינה (לשביל הכחול), עולים ונמשיך כקילומטר נוסף עד הפיצול הבא, בו נמשיך עם השביל המסומן כחול בהליכה ישרה על דרך כורכר.

בפיצול הבא נמשיך ימינה על השביל השחור ולאחר כ-500 מטר נוספים נגיע לפיצול נוסף. נישאר עם השביל השחור ונתחיל בירידה אל נחל כנפן. לאחר כחצי קילומטר נוסף נסיים את הירידה ונמשיך עם תוואי נחל כנפן למשך כ-7 ק”מ נוספים, עד פיצול נחלים: כנפן וכמריר ולפיצול שבילים: שחור וכחול. פה אנו ניקח את המסלול הכחול.

נמשיך עם התוואי הזה לעוד כ-4 ק”מ (בדרך נחצה דרך ג’יפים סלולה), עד שנגיע לחניון הלילה באר אפעה. מכיוון שהקטע ארוך, נהוג לחלקו לשני ימי הליכה, וזו נקודה מושלמת לחניית לילה.

נמשיך.  מהיציאה מחניון הלילה נמשיך עם כביש האספלט המשובש הצמוד לחניון כ-300 מטר עד שנראה את סימון שביל ישראל, ונמשיך עמו. יש לציין מראש, מדובר על יום הליכה פשוט, ללא “אטרקציות” – אפשר פשוט ליהנות מההליכה ומהמרחבים המדבריים מסביב.

לאורך כ- ק”מ נוספים נמצא את עצמנו הולכים ויורדים באוכף לכיוון נחל גמלים, עוברים לדרך כורכר המסומנת בסימון שבילים ירוק ולאחר מכן ממשיכים בדרך ג’יפים המסומנת בסימון שבילים אדום. בסופו של התהליך נמצא את עצמנו בתצפית יפה על נחל עמיעז.

מהתצפית נמשיך בירידה קלה עד שנחצה את נחל עמיעז. לאחר חציית הנחל נמשיך כ-3 ק”מ נוספים בדרך ג’יפים עד פיצול שבילים, בו נפנה שמאלה לשביל המסומן בשחור ונמשיך עליו עוד כ-3.3 ק”מ בתוך בקעת צבאים.בנקודה זו נגיע לפיצול נוסף: שביל ישראל ימשיך ישר עם השביל המסומן שחור, אבל סטייה ימינה עם השביל הירוק תיקח אותנו לתצפית מראש הר צבאים.

קילומטר נוסף של הליכה יביא אותנו למסוע צפע – מסוע באורך 18 ק”מ שמוביל אשלג ממפעלי ים המלח למפעלי תעשייה בצומת צפית.

מסוע האשלג
מסוע האשלג – תמונה מתוך אתר כיל

הליכה של כשני קילומטר נוספים ונגיע למצד תמר, נקודת הסיום של הקטע.