שלפוחית בכף הרגל: גורמים, מניעה וטיפול (לפני ובמהלך הטיול)

שלפוחיות בכפות הרגליים

גם לכם נמאס לסבול משלפוחית בכף הרגל שמופיעות אחרי כמה קילומטרים של הליכה? אנחנו מבינים אתכם. ובדיוק בשביל זה, אספנו פה את כל מה שאתם צריכים לדעת על התופעה, איך למנוע אותן, ומה לעשות אחרי שהן מופיעות – גם אם אתם באמצע הטיול בשטח.

שלפוחיות – עצם שמיעת המילה מכאיבה לי ברגליים. מספיק אחד מהפצעים הגולמיים והכואבים הללו כדי להרוס כל טיול, ולמרות שבחירת נעליים נכונה וטיפול טוב בכף הרגל יכולים לעזור למנוע אותן, כדאי גם לדעת כיצד להתמודד איתן במידה והן מגיעות.

אבל לפני שניגש לזה – נתחיל בבסיס.

מה זה שלפוחיות בכף הרגל?

בזמן שאתם מטיילים, הנעליים והגרביים שלכם מתחככים בכפות הרגליים, ובעצם גורמים לשכבות החיצוניות העבות של העור לנוע יותר מאשר השכבות הפנימיות הרגישות, מה שגורם להן להתחיל להיפרד אחת מהשניה. זוהי מה שנקראת “נקודה חמה”. אם נתקדם בזמן דרך עוד עשר דקות של שפשוף – ככל הנראה נגלה שנוזל מילא את החלל בין שכבות העור.

מזל טוב, יש לנו שלפוחית בכף הרגל.

לחות (מזיעה או הליכה במים) מאיצה את התהליך הזה. לשם המחשה, דמיינו שאתם משפשפים אפרסק או כל פרי רך אחר בחוזקה. השכבה החיצונית תיפרד מהגוף די מהר, וזה בדיוק מה שקורה לנו בכף הרגל.

איך למנוע שלפוחיות בכף הרגל?

כמה דקות של הכנה מוקדמת ועוד קצת תחזוקה קלה במהלך השביל יכולות לשמור על הרגליים שלכם בסדר לאורך קילומטרים.

לפני היציאה לדרך:

  1. בחרו נעליים שבאמת נוחות ומתאימות עבורכם, ולא את הזוג שבדיוק היה במבצע או כאלו שהזמנתם מהאינטרנט או הדודה באמריקה.
  2. כנ”ל לגבי גרביים – בחרו אותן בחוכמה. הימנעו מגרבי כותנה שנועלות את הלחות בפנים ומעודדות את היווצרות השלפוחיות, ובחרו גרביים חלקות, ללא צפרים או קפלים. מצאו מה נוח עבורכם מבחינת עובי. ההמלצה שלי – גרביים מנדפות (כאלו שמשמשות לריצה).
  3. אם הרגל שלכם מחליקה בתוך הנעל, השתמשו במדרסים תומכים.
  4. זה כבר קצת קטנוני, אבל גזרו את ציפורני הרגליים – במקרים מסוימים זה עשוי למנוע לחץ בקדמת הנעל.

תוך כדי הליכה:

  1. שמרו על הרגליים שלכם יבשות. הביאו גרביים מנדפות נוספות להחלפה באמצע היום, ותלו את הזוג המיוזע על החלק החיצוני של תרמיל הגב שלכם, כך שהן יהיו יבשות ומוכנות להחלפה לקראת הערב.
  2. שטפו את כפות הרגליים במידת האפשר. כפות רגליים מלוכלכות לא רק מייצרות שלפוחיות מהר יותר, אלא שהן מגדילות את הסבירות לזיהום.
  3. הגעתם למקור מים? אין טוב יותר מאשר לחלוץ את הנעליים ולטבול רגליים – רק הקפידו לייבש את הרגליים לגמרי לבי לבישת הגרביים והנעליים בחזרה.
גרביים

התאימו את הנעליים

אם יש לכם זוג נעליים שגורם לשלפוחיות בכפות הרגליים, אל תמהרו לזרוק אותו. אם הבעיה היא נקודת לחץ – ולא התאמה או נוחות – אתם יכול לפתור אותה בדיוק כמו סנדלר. הטריק הדו-שלבי הזה גם מאפשר להתאים אישית את הנעליים.

  1. הסירו את השרוכים ומשכו את הלשון לאחור. מרחו מעט שמן מינק (שנמצא ברוב חנויות הציוד והנעליים) על העור הפנימי במקום שמציק לכם, ועסו אותו פנימה עד שהשמן נספג לריכוך העור.
  2. לושו את האזור הבעייתי באמצעות אובייקט קשה, חלק וקהה כמו קצה מקל מטאטא או אולר סגור. השתמשו בתנועה מעגלית או קדימה ואחורה ובמעט כוח. המרחב הנוסף שהלחץ הזה ייצר אמור לעזור ולפתור את הבעיה.
נעלי הליכה

האם כדאי לפוצץ שלפוחיות ברגליים?

אם הייתם בצופים, חוגי סיירות או בכל מסגרת טיולים כלשהי, אולי אתם מכירים את כלל האצבע שאומר שלא לפוצץ שלפוחיות בכף הרגל, כי זה עלול להוביל לזיהום.

אז למרות שטכנית זה בהחלט נכון – לפעמים היתרונות עולים על הסיכונים. אם אתם עמוק בתוך השטח ולא מוכנים לוותר על ההליכה, ניקוז זהיר של השלפוחית עשוי להיות האופציה היחידה שלכם.

איך לטפל בשלפוחיות

זה תלוי.

אם מדובר רק בשפשוף

  1. עצרו את ההליכה, מצאו מקום לשבת, חלצו את הנעל והגרב וצרו נגישות למקום הפגוע.
  2. אם תפסתם את המקום לפני שנוצרה בו שלפוחית במלואה, שימו פלסטר על האיזור ועטפו אותו בכמה שכבות של סרט דביק (מה שנקרא duct tape), מה שיפחית את החיכוך בין כף הרגל לנעל. את אצבעות הרגליים צריך לעטוף בנפרד משאר כף הרגל, וגם זה רק אם הן יוצרות חיכוך. אם העור שלכם אדום ורגיש בצורה ניכרת, נסו לשים עליו משחה אנטיביוטית – שבטוח לקחתם בערכת העזרה הראשונה שלכם – לפני ה-“עטיפה”.
  3. השאירו את הסרט הדביק במקום עד שתחזרו הביתה (או למקום העצירה הלילי). הסרה עלולה להיות כואבת, ולא מומלץ להחמיר את המצב באזור להחלפת סרט דביק כשאתם על השביל.
שלפוחיות בכף הרגל

אם מדובר כבר בשלפוחית ​​לגמרי

  1. נקו את השלפוחית ​​והעור שמסביבה במים וסבון, אלכוג’ל או מגבון חיטוי.
  2. עשו סטריליזציה לסיכה או סכין קטנה עם אלכוהול, מים רותחים או אש.
  3. חוררו חור קטן בתחתית השלפוחית. התחילו בחלק העליון של השלפוחית ​​ועסו בעדינות את הנוזל כלפי מטה והחוצה.
  4. כסו את הפצע במשחה אנטיביוטית כדי למנוע זיהום.
  5. שימו פלסטר או פד (כמו זה למשל) בגודל של חצי סנטימטר גדול יותר מהשלפוחית, וחתכו בו חור באמצע (כמו דונאט) גדול יותר מהשלפוחית.
  6. הניחו את הפלסטר מסביב לשלפוחית, וכסו בשכבה נוספת ש-“תסגור” את המכסה.
  7. עטפו את כל הסיפור הזה בסרט דביק, כדי לשמור שלא יתקלף או יפול.

הידעתם? למרות שיש מיתוס כזה, שימוש בדאודורנט על כפות הרגליים לא מונע שלפוחיות. דאודורנט אכן מפחית את ההזעה, אך לעיתים קרובות דווקא מגביר את הגירוי בין כף הרגל והגרב, ומגדיל את הסבירות לשלפוחיות.

איך ממשיכים מפה?

זה לא נעים להמשיך ולטייל עם שלפוחיות בכפות הרגליים, אבל זה אפשרי. הנה כמה טיפים:

  1. הסיחו את הדעת. נסו לא לחשוב על זה כל כך הרבה, דברו עם החברים או הקשיבו למוזיקה.
  2. אל תוותרו על כל מה שפירטנו לגבי מניעת שלפוחיות נוספות. המשיכו להחליף את הגרביים שלכם באופן קבוע ושמרו על הרגליים נקיות.
  3. תתנחמו בעובדה שזה כנראה לא יימשך לזמן רב. העור שלכם אמור להתחיל להתאושש תוך שש שעות, להתקשות בחזרה תוך יום-יומיים, ובדרך כלל להחלים לחלוטין תוך פחות משבוע.