שביל רמות מנשה: חורש ירוק, נופי עמק יזרעאל ומעיינות רבים

שביל רמות מנשה

שביל רמות מנשה הוא מסלול באורך של כ-65 ק”מ אשר סומן בשנת 2013, ומתפצל משביל ישראל מדרום למושב עופר וחובר אליו שוב בירידה מחוטם הכרמל ליד בנימינה. ניתן לטייל בשביל כמעט בכל ימות השנה, אך הוא מומלץ במיוחד בתקופת האביב.

שביל רמות מנשה – פרטים

אורך המסלול: כ-65 ק”מ (מומלץ לחלק ל-3 ימים, או 4 למי שרוצה לקחת את זה בקלות).

קושי: קל עד בינוני.

סימון שבילים: אדום.

נקודת התחלה: שער הכניסה הדרומי למושב עופר, קרוב לחיבור עם קטע 14 של שביל ישראל.

נקודת סיום: חיבור נחל תנינים עם בנימינה (“חוטם הכרמל”, חיבור לקטע 15 של שביל ישראל). למי שמעוניין לקצר, מומלץ לסיים ליד המושב אביאל.

שביל רמות מנשה – תיאור המסלול

נהוג לחלק את המסלול לשלושה ימי הליכה. כמובן שהחלוקה היא שרירותית, וניתן לבצע את המסלול בהתאם לנוחות והיכולות שלכם. מי שרוצה, יכול לחבר את המסלול הזה עם שביל ישראל, ובכך ליצור מסלול מעגלי של כ-5 ימים.

יום ראשון: מעופר למגידו

כאמור שביל רמות מנשה מתחיל בכניסה הדרומית למושב עופר. נתחיל בהליכה לכיוון השדות בדרך עפר הפונה לכיוון מזרח, ומהר מאד נבחין בסימון השבילים האדום – זהו השביל שלנו! נמשיך עם המסלול כברת דרך קצרה לצד גדר, נרד בירידה לבקעה קטנה מוקפת חורש, ונעלה לרכס המשקיף על בת שלמה.

מפה, נרד לבת שלמה באמצעות חציה של הגשר מעל כביש 70 (לצד הגשר יש מכולת, בה ניתן להצטייד). בת שלמה היא מושבה שהוקמה עוד בשנת 1889 במימון הברון רוטשילד, והיא קרויה על שם אמו של הברון רוטשילד, בטי דה רוטשילד, ואביה, סלומון (שלמה) מאיר רוטשילד. השביל עובר ברחוב המרכזי של המושבה, וניתן להתרשם מבית הכנסת העתיק וההיסטורי שבמרכזה.

בת שלמה
בית הכנסת בבת שלמה (קרדיט לתמונה: ויקיפדיה)

נמשיך ביציאה מהמושבה בירידה עד הטיפוס להר חורשן. חלקו של ההר נמצא בשטח אש ויש לתאם הליכה בו עם הצבא. מהר חורשן ממשיכים מזרחה לשמורת יער אלונה, ויורדים לעבר הגשר החוצה את כביש 6. חוצים את הכביש, ממשיכים מזרחה ומגיעים לעין מחוללים.

עין מחוללים הוא לא מעין קלאסי במובן שמימיו לא זורמים למאגר מסודר או לבריכה המיועדת לשחייה, אלא פשוט זורמים בערוץ נחל שלף ויוצרים פלג מים רדוד, יפהפה וארעי למראה. מומלץ ללכת בתוך המים, לשכשך בו רגליים או לשבת על גזע עץ האקלפיטוס הגדול שבמקום לאתנחתא קלה.

בהמשך העליה עוברים לצד כמה נביעות נוספות בנחל שלף. נחצה את כביש 672 ונמשיך כקילומטר עד שנגיע למתחם המועצה האזורית מגידו הנמצא בקיבוץ רמת השופט (במקום יש מכולת). לינת שטח מתאפשרת במורד השביל, כק”מ אחד ממתחם המועצה.

עין מחוללים

יום שני: ממגידו לקיבוץ דליה

ממתחם המועצה ברמת השופט יורדים מזרחה, במקביל לערוץ נחל השופט, לעבר עין נרדית. ממשיכים אל עמק השלום ועין פרור (ניתן להיכנס לכפר האקולוגי עמק השלום למילוי מים), ומשם לוקחים כיוון לצפון מזרח עד לאיזור קיבוץ הזורע.

בדרך, נחלוף על פני 2 שתי מערות ונטפס בשביל העולה במעלה ההר, מעל קיבוץ הזורע. יורדים דרומה דרך מספר מסלולי סינגל מוצלחים (מומלץ לאוהבי הרכיבה על אופניים), וחוצים את כביש הגישה לקיבוץ משמר העמק. בכניסה לקיבוץ יש מוסד חינוכי “שומריה” וליד מגרש הכדורגל שלו ישנן ברזי מים.

ממשמר העמק נמשיך עם המסלול לכיוון דרום מערב, ואחרי עליה קצרה נגיע לאנדרטת הקיבוצים – אנדרטה לזכר חברי הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל. הרעיון להקמת האנדרטה נתקל בהתנגדויות רבות, כאשר הדילמה העיקרית הייתה נחיצות הקמתה – היות שבמקומות רבים בארץ יש אנדרטאות לחברי הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל. לבסוף נתקבלה ההחלטה ונבחר המקום – בזכות היותו צופה על עמק יזרעאל, ערש ההתיישבות, וקרבתו לג’וערה ולמערת הפלמ”ח בקיבוץ משמר העמק.

כפי שניתן להבין, במקום נוף נפלא, ומומלץ לתכנן מספיק זמן במקום על מנת להינות ממנו בכיף.

אנדרטת הקיבוצים בשביל רמות מנשה
אנדרטת הקיבוצים

מן האנדרטה, שביל רמות מנשה ממשיך עד לכביש 672, במרחק של כ-2 ק”מ מקיבוץ דליה (בקיבוץ יש מכולת).

יום שלישי: מדליה לבנימינה

את היום הזה אנחנו מתחילים מכביש 672 שמדרום לקיבוץ דליה, ממנו נלך מערבה לכיוון מאגר המים “רז” היפה. נמשיך ונחצה את נחל תנינים, ונגיע לאיזור עשיר בכרמים ומטעים, מה שנתן לו את הכינוי “טוסקנה הקטנה”. השביל עובר ליד מושב גבעת ניל”י, וניתן לבצע סטיה קטנה על מנת להגיע לעין ני”לי, מעיין קטן ונעים (בעונה המתאימה ניתן להיכנס אליו).

ממשיכים בעליה וחוצים את כביש 6 לצידו המערבי. מפה עולים באוכף לנקודה בה תצפית יפה על מישור החוף, ויורדים בירידה מתונה עד לבית הקברות “אלונה” וכביש 6533 (במקום רז למילוי מים).

מפה, לאחר חציית כביש 6533 , נמשיך לעבר סכר גדול בנחל תנינים (שרוב הזמן יבש, תלוי בתקופה). מפה השביל ממשיך לאורך תוואי הנחל בדרך די מונוטונית עד בנימינה. למי שעייף, ניתן לוותר על החלק הזה.

נקודות מים לאורך המסלול

• עופר
  • בת שלמה
  • עין מחוללים (מי שטח, נדרש לטהר את המים)
  • עין שלף – צינור במעיין (לא אומת)
  • מועצה אזורית מגידו (מבנה משרדים מערבי בצלע הדרומית שלו).
  • “עמק השלום”
  • הזורע (סטייה מהמסלול)
  • מוסד חינוכי “שומריה”
  • בית הקברות משמר העמק
  • בית הקברות אלונה.

מפה

ניתן למצוא מפה חופשית לשימוש של המסלול באתר Israel Hiking Map. בנוסף, השביל מסומן במפת סימון שבילים מס’ 4 (2014 ואילך).

תיאור דרך מפורט של שביל רמת מנשה נמצא במדריך האדום לשבילים ארוכים בישראל:

מדריך “שבילים ארוכים בישראל”

מדריך שבילים ארוכים ושביל  רמות מנשה

המדריך מהווה חוליה נוספת בסדרת המדריכים האדומים לשבילים בישראל, והוא מכיל – בנוסף למסלול שביל רמות מנשה המלא וחיבור שלו למסלול שביל ישראל – עוד עשרות מסלולים ארוכים בארץ (ביניהם: מסע מים לים, שביל הגולן, שביל המעיינות, שביל הבשורה, סובב ירושלים ועוד רבים אחרים).

במדריך יש תיאורי דרך מפורטים בצרוף לפרופיל שימושי של גבהים ומרחקים. כמו כן יש בו מפות טופוגרפיות מעודכנות של סימון השבילים בקנה מידה של 1:50,000 שנותנות מענה מלא ומדויק לכל צרכי הניווט על השבילים, וכן מפות דרכים בקנה מידה של 1:250,000.

לפרטים נוספים על המדריך (וקוד הנחה)

לסיכום – שביל רמות מנשה

שביל רמות מנשה הוא שביל יפיפה, נמצא ב-“צפון הקרוב”, ובעל תוואי נוח יחסית להליכה. לאורכו של המסלול ישובים רבים, כך שאין צורך לסבול עם ציוד תרמילאים כבד או להילחץ מבעיות הצטיידות או מילוי מים.

לאורכו של השביל נמצאים מעיינות רבים, שאינם מלאים בקיץ ובתחילת הסתיו, ובנוסף חלקים גדולים שלו חשופים לשמש. על כן, להנאה מקסימלית, המלצתנו היא לטייל בו בעיקר בתקופת החורף או האביב.

למי שמעוניין לקצר את המסלול במעט – סיום המסלול באביאל זו החלטה נבונה, מכיוון שהמשך המסלול עד בנימינה הוא לא משהו שתספרו עליו לנכדים.