עין שוירח / עין שריר – פנינת טבע במורדות הדרומיים של רמת הגולן

עין שוירח

עין שוירח (שנקרא בעבר “עין שריר”) הוא מעיין הנמצא במצוקי האון, על המורדות הדרומיים של רמת הגולן, בסמוך לדרך העולה מקיבוץ האון ומאנדרטת הטייסים הטורקים לתאופיק (ומסומנת בסימון שבילים ירוק). מי המעיין נאגרים בבריכת בטון ארוכה שאורכה כ-12 מטרים, רוחבה כמטר וחצי, ועומקה כ-60 ס”מ. היא צופה לנוף מרשים של הכנרת, מוצלת על ידי עצי אקליפטוס ומהווה פינה מופלאה לקפה ופיקניק של צהריים.

הבריכה נבנתה במקור בשנת 1944 על ידי פרסים בהאים מהכפר סמרה (במיקום קיבוץ האון כיום) כדי לשמש להשקיה. היא הייתה די נטושה ומוזנחת עד שנת 2000, בה היא שופצה על ידי ירח פארן, תושב קיבוץ האון, שעל שמו נקרא כיום המעיין (שילוב השמות “שריר”, השם המקורי של המעין, ו-“ירח”).

ירח , שהכיר את המקום מתקופת שירותו הצבאי, החליט לשפץ ולהפוך את המעין לפנינת טבע פתוחה לכולם. בעבודת כפיים קשה הוא נטע עצים, בנה את חומת הבטון לאגירת המים, הקים גדר בקר שתמנע כניסה של בעלי חיים וסיים את הכל בשלט אבן מרשים המציין את המוטו: “תהנה ואל תשנה!”

איך מגיעים לעין שוירח

מצומת צמח פונים מזרחה לכביש 92 שהופך לכביש 98 הממשיך לכיוון חמת גדר. נמשיך עם הכביש כ-12 ק”מ עד שנגיע לפנייה משולטת שמאלה ל-“עין תאופיק”. נפנה בה, ונתחיל בירידה בדרך עפר רחבה בתוך חורשה. נעבור את עין תאופיק ונמשיך בדרך העפר, ולאחר נסיעה של כ-500 מטר מהכביש נתחבר למסלול המסומן בסימון שבילים ירוק ונמשיך בירידה לכיוון הכנרת.

או למי שאוהב את זה פשוט – פשוט שימו בווייז “עין שוירח”.

ההגעה למעיין דורשת נסיעה בדרך העבירה לרכבי 4X4 גבוהים בלבד – בעלי רכב רגיל מוזמנים לנסוע עד הנקודה בה הדרך כבר לא עבירה, ושם להחנות ולהמשיך ברגל. נמשיך ברגל עם המסלול המסומן ירוק בירידה של כ-200 מטר, עד שנגיע לעיקול קל ובו גדר עם מעין שער סלעים. נעבור בו ונמשיך כ-150 מטרים נוספים עד שנגיע למעין, שייראה מרחוק בעזרת העצים והצמחייה הרבה במקום.

עוד כמה טיפים חשובים:

הקפידו לא לסטות מהדרך – כולנו מכירים את שדות המוקשים של הגולן (ואפילו את עין מוקש שנקראת על שמם), הישארו על הדרכים המסומנות בלבד ושימו לב לשילוט וגדרות (וכבדו אותן). בנוסף, אם אתם עם רכב רגיל (ולא רכב שטח), חצו בזהירות (ובאיטיות) את מעברי הבקר שנמצאים באיזור.

שימו לב שהדרך אינה מוצלת, ולכן הצטיידו בהתאם לטיול בימים חמים. ההליכה למעיין אמנם קצרה יחסית אך כולה במגמת ירידה יחסית תלולה (והדרך חזור בעליה), לכן כדאי לנעול נעלי הליכה מתאימות על מנת למנוע החלקה.

רוצים עוד מסלולים באיזור? היכנסו לקרוא על שביל הגולן

הייתם במקום? בא לכם לתרום לנו מנסיונכם, לספר חוויות או לתת כמה המלצות? נשמח לשמוע מכם בתגובות!