מבצר קלעת נמרוד: טיול יום מרשים ברמת הגולן

קלעת נמרוד

טוב, אז אנחנו מניחים שכבר שמתם לב שהתחדשנו. מעבר לעיצוב החדש וקצת תכנים נוספים, אחד מאותם החידושים זו הכוונה שלנו להרחיב את המידע באתר כך שיכלול מסלולי טיול קצרים יותר מאשר אותה רשימה סגורה של שבילים ארוכים בישראל. ומה אם אתם מאלו שרוצים לנסוע ולטייל ברמת הגולן אבל לא בנויים לטרק ארוך ולינה בשטח? אז בדיוק עבורכם, החלטנו לכתוב פוסט קצר על אחד האתרים המדהימים ביותר ברמת הגולן – מבצר קלעת נמרוד.

המבצר יושב על רכס בגובה של כ-800 מ’ מעל פני הים, למרגלות הר החרמון. מעבר לנוף מהמם, טיול ברחבי המבצר העתיק ישלב בתוכו היסטוריה מפוארת: האתר הארכיאולוגי, אשר הוקם בימי הביניים, הוא מהגנים הלאומיים הפופולאריים ביותר בישראל, ומתאים למשפחות, קבוצות, ומושלם למי שמחפש קצת אווירה של חוץ לארץ.

מבצר קלעת נמרוד
המבצר בבוקר מושלג

גן לאומי קלעת נמרוד

מסלול של כ-1 ק”מ – כשעה וחצי – רמת קושי קלה

למי שמחפש טיול יום קליל ומעניין, הסיור במבצר קלעת נמרוד הוא בחירה מצויינת. הסיבוב במבצר לוקח משהו כמו שעתיים, במהלכן ניתן לסייר בתוך המבצר עצמו וגם בחומת האבן ו-11 המגדלים המקיפים אותו. מכל פינה תוכלו להשקיף על נוף גלילי עוצר נשימה: ממרפסות הנוף הפונות לכיוון מערב, נוכל לראות את עמק החולה הנפלא אשר נפרש למרגלות ההר, וביום בהיר נראה אפילו את הקיבוצים דפנה ודן, ואת תחילת המקטע הראשון של שביל ישראל.

אם נביט לכיוון צפון, נוכל לראות את הכפר ר’גר, הגדה המצוקית של נחל הבניאס ואת גבול ישראל-לבנון. אגב, אותה קרבה לגדר הגבול והנוף הלבנוני שמסביב היו אחת הסיבות בגללן מבצר נמרוד שימש לצילומי הסרט “בופור”.

מבצר נמרוד
המבצר מבפנים

קצת היסטוריה

אוקיי, פה זה קצת מסתבך. תיאוריה אחת טוענת כי קלעת נמרוד היא מבצר צלבני שהוקם בסוף שנות העשרים של המאה ה-12, בזמן שהצלבנים שלטו בעיר בניאס הסמוכה. מצד שני, תיאוריה מתחרה גורסת כי המבצר נבנה רק כמאה שנים מאוחר יותר, בשנת 1228, כחלק מניסיונות ההתגוננות של השליטים האיוביים מפני מתקפה של קיסר גרמניה ורומא הקדושה, פרידריך השני. בתחילה היה מדובר על מבצר קטן יחסית ולא משמעותי, אך כאשר נכבש ע”י הכוחות הממלוכים בשנת 1260, בראשות השליט ביברס, המצודה הורחבה והפכה למפוארת יותר.

הסמל של ביברס, אריה צעיר המשחק ברגלו בעכבר, מעטר עדיין את המצודה, בנוסף לכתובת של ארבע שורות חקוקות על אבן שאורכה כשישה מטרים.

כתובת ביברס, בכניסה למבצר – זוהי הכתובת הממלוכית הגדולה והמפוארת ביותר שהתגלתה עד כה בישראל

עם גירושם של הצלבנים מארץ ישראל במאה ה-13 לספירה, איבדה המצודה מחשיבותה האסטרטגית, והחל מהמאה ה-15 שימשה בתור מעין בית כלא לאצילים שמרדו בשלטון. בתקופת השלטון העות’מאני המבצר איבד את מעמדו, עד שננטש סופית. הוא עמד ריק ומוזנח במשך מאות שנים ושימש כמחסה מזדמן לרועי צאן ועוברי אורח אשר ביקשו מקלט זמני מפני פגעי הטבע.

בעת ביקורו בארץ ישראל בשנת 1867, תיאר הסופר מארק טוויין את המבצר במילים: “זהו ככל הנראה תל החורבות הנהדר מסוגו בעולם”. ערב מלחמת ששת הימים שימש המבצר כעמדת תצפית למטווחי התותחים הסורים, ועם שחרור הגולן והחרמון בידי ישראל הוא הוכרז כגן לאומי.

בתוך המבצר

הסיור מתחיל בשער המרשים של המבצר (1). לאחר פניה ימינה לאורך חומת המבצר, ניתן להבחין בגוש אבן גדול ועליו כתובת המספרת על בניית המבצר, זוהי כתובת ביברס (בתמונה לעיל). נמשיך לאורך מגדלי השמירה ומאגרי המים עד שנגיע למגדל העוז של המבצר, בו נשמרו עד היום שרידי אולמות מפוארים, בריכות מים וחדרים רבים. (14, מגדל עוז הוא בעצם “מבצר בתוך מבצר”, שנועד להעניק קו הגנה שני במקרה שהחלק התחתון של המבצר נכבש. מראש המגדל נשקפת תצפית מרהיבה). המשך לאורך החומה הצפונית של המבצר תוביל אותנו אל “מעבר הסתרים”, דרכו ניתן לצאת מהמבצר מבלי להתגלות לאויב שנמצא מחוץ אליו. גובה החלל של המעבר מרשים, והוא הולם יותר כניסה מלכותית מפוארת מאשר מעבר סתרים.

1. המגדל הדרום-מערבי. מגדל זה מהווה את שער הכניסה למבצר כיום; 2. מגדל מגן על הכניסה המערבית; 3. מגדל הכניסה המערבית; 4. המגדל הצפון-מערבי; 5. המגדל הבודד בחומה הצפונית; 6. המגדל הצפון-מזרחי, שימש להגנה על הכניסה למגדל העוז; 7. המגדל המזרחי; 8. מגדל מגן לשער המתחם העליון (הרוס ברובו); 9. מגדל שער הכניסה למתחם העליון (הרוס ברובו); 10. מגדל עגול (הרוס בחלקו); 11. “המגדל היפה” אשר הגן על השער הדרומי למתחם התחתון; 12. מגדל השער הדרומי למתחם התחתון; 13. שער הכניסה למגדל העוז; 14. מתחם מגדל העוז; 15. אולם הטקסים

הוראות הגעה

המבצר נמצא על כביש 989 בין קריית שמונה לחרמון. כ-30 דקות נסיעה מקריית שמונה.

כתבו בוויז: גן לאומי מבצר נמרוד (קלעת נמרוד)

קלעת נמרוד – שעות פתיחה ומחירים

שעות פעילות:

  • קיץ: 8:00-17:00
  • בימי שישי וערבי חג 8:00-16:00
  • חורף: 8:00-16:00
  • בימי שישי וערבי חג 8:00-15:00

מחירים:

  • מבוגר: 22 שקלים.
  • ילד: 9 שקלים.
  • אזרח ותיק: 11 שקלים.

בימי הקיץ מקיימת רשות הטבע והגנים סיורים מודרכים ביום וסיורי עששיות עם חשיכה.

לבירורים: 04-6949277 / אתר הפארק ברשות הטבע והגנים

רוצים להרחיב את המסלול? בידקו את מסלול שביל הגולן.