קרני חיטין, דרך הבשורה ותצפית לכנרת: מסלול יומי קצר

קרני חיטין

היום נכיר מסלול רגלי חביב באורך של כ-6 ק”מ המתחיל קרוב לצומת גולני, ממשיך במקביל לדרך הבשורה ומסתיים בתצפית מרהיבה על אגן הכנרת. בדרך, נוכל ללמוד על קרב קרני חיטין המפורסם בו הביסו כוחות מוסלמים בפיקודו של צלאח א-דין את צבא הצלבנים, וסימנו את תחילת שקיעתה של האימפריה הצלבנית בישראל.

המסלול עליו נספר היום מתחיל באתר טע-עץ של קק”ל, בשוליו הצפוניים של יער לביא (מצפון לכביש 77). המסלול עוקב אחר דרך הבשורה ומסתיים בתצפית מהר קרני חיטין, ממנה ניתן לראות את הכנרת, הגלעד, הגולן והגליל.

קרני חיטין הוא הר געש כבוי בגליל התחתון בקרבת הר ארבל. גובהו המרבי 326 מטר, והוא נמצא כ-5 ק”מ ממערב לטבריה. ההר קיבל את שמו בשל שתי פסגותיו שצורתן כשל קרניים, ככל הנראה פקקים געשיים שנוצרו עקב תהליך סחיפה. בשנת 2007 הוכרזה סביבת ההר כגן לאומי.

יער לביא, ששטחו כ-3,000 דונם, משתרע מדרום לכביש 77. קק”ל הקימה ביער סדרה של חניונים נעימים, במרכזי שבהם שולחנות פיקניק (ניתן לבשל בשטח) ומבנה שירותים שנגיש לאנשים עם מוגבלויות.

המסלול – ממוזיאון גולני לקרני חיטין

“דרך הבשורה” (לא לבלבל עם “שביל ישו” עליו כתבנו בעבר) היא דרך באורך של כ-62 ק”מ המתחילה בהר הקפיצה בנצרת, חוצה את יער לביא, עוברת למרגלות קרני חיטין ויורדת לכפר נחום על חופה הצפון-מערבי של הכנרת. המסלול הוכשר על ידי משרד התיירות והקרן הקיימת לישראל, ומיועד בעיקר לתיירים צליינים נוצרים.

אנו נתחבר למסלול ליד מוזיאון גולני ואתר טע-עץ של הקרן הקיימת. דרך הבשורה אינה מסומנת עם סימון שבילים רגיל אלא באמצעות מבנה של ארבע או חמש אבני בזלת המושחלות על מוט ברזל. אנו נמשיך צפונה בדרך עפר בעקבות הסימון.

לאחר כחצי ק”מ נעזוב את דרך הבשורה ונפנה שמאלה בגשרון ירוק החוצה גדר בקר. בתקופת האביב והחורף ניהנה פה מפריחה נפלאה. נמשיך כשני קילומטרים של הליכה נוחה במהלכה נחצה עצי חרוב גדולים, וניצמד למסלעה הצמודה לשדות המעובדים של קיבוץ לביא הסמוך, עד ההגעה לפיצול שבילים.

בפיצול, דרך הבשורה פונה שמאלה לעבר הכנרת, אך אנחנו נפנה ימינה לשביל המסומן בשחור לכיוון העלייה לפסגת קרני חיטין. מפה נוכל כבר לראות היטב את שתי הפסגות (“הקרניים”) שהעניקו להר את שמו.

קרני חיטין
קרני חיטין בשקיעה


נעבור בין שתי גדרות בקר ונתקדם עד למרגלות הר קרני חיטין, במקום בו שלט של רשות הטבע והגנים אשר מכריז על המקום כגן לאומי. הטיפוס לפסגת ההר אינו קשה במיוחד. היא עשויה כמעין מכתש עגול, שאינו אלא לוע של הר געש רדום שהיה פעיל לפני כ-3 או 4 מיליוני שנה, בתקופת הפליוקן. בבסיס ההר מצויה שכבה של גיר ימי, בדומה לזו הנמצאת בארבל. מעליו שכבה של טוף ירקרק, ומעליה שכבה של אגלומרט הכולל פצצות געשיות וגושי בזלת. דבר זה מעיד כי ההר התחיל את חייו בהתפרצויות מתונות שעוצמתן הלכה וגברה בהמשך.

נחצה את הפסגה אל שוליה המזרחיים. מפה נזכה לנוף מרהיב: למרגלותינו מזדקר צוק הארבל המרשים, ומולו הר ניתאי. בין הר ארבל לקרני חיטין משתרעת בקעת ארבל הפורייה, מעובדת כולה. ברקע נוכל לראות את הכנרת למרגלות רמת הגולן והרחק מאחוריה את החרמון הלבן.

נמשיך אל הצד הדרומי של ההר הפונה אל הרי הגליל, ונרד בשביל המסומן בכחול אל המישור שלמרגלות קרני חיטין. נצעד בשביל המסומן בכחול עוד כקילומטר, אל קבוצת עצי אקליפטוס בה מקום חניה מאולתר. זוהי נקודת הסיום של הקטע החביב.

קרני חיטין
פסגת קרני חיטין מהאוויר

קרב קרני חיטין

אולי האירוע ההיסטורי הכי מפורסם שקרה במקום הוא קרב קרני חיטין – קרב גורלי שהתרחש ב-4 ביולי 1187 בין צבא ממלכת ירושלים הצלבני-נוצרי בראשות גי דה ליזיניאן ששלט על חלקים ניכרים של ארץ ישראל, לבין הכוחות המוסלמים של השושלת האיובית בראשות הסולטן צאלח א-דין ששלטו על חליפות שהשתרעה מעיראק, דרך סוריה ועד למצרים ואפריקה.

הקרב והמסע התרחשו ב-3-4 ביולי, והתקיימו במטרה של כוחות הצלבנים לשחרר את טבריה ממצור המוסלמים. הקרב התנהל בשטח מישורי למרגלות הר קרני חיטין ועל ההר עצמו, כאשר השטח שהיה אפוף דלקות אש ועשן שהיקשו על פעולות הצלבנים, שלא הצליחו להתבצר למרגלות ההר ולא הצליחו לברוח מזרחה לכיוון הכנרת. בסופו של דבר, הכוחות המוסלמים הנחילו תבוסה מוחצת לצלבנים, שצבאם הושמד כמעט לחלוטין.

תבוסת הצלבנים הייתה נקודת השבר המכרעת של הממלכה הנוצרית, שהוקמה בארץ ישראל בעקבות מסע הצלב הראשון. התבוסה הייתה כה קשה וצבאם של הצלבנים נשאר במצב כל כך נורא, שרוב היישובים והמבצרים הצלבניים בארץ ישראל המשיכו ונכנעו לצלאח א-דין. זמן קצר לאחר מכן ממלכת ירושלים הצלבנית חדלה להוות גורם משמעותי בלבנט.

קרב קרני חיטין
ציור הקרב בקרני חיטין מכתב יד לא מזוהה מימי הביניים.

איך מגיעים

לנקודת המוצא – מוזיאון גולני

ממחלף גולני נוסעים כחצי ק”מ מזרחה, בכיוון טבריה (כביש 77). ליד תחנת הדלק נכנסים למעבר תת-קרקעי שחוצה את כביש 77 לכיוון צפון. כ-400 מ’ מהכביש מגיעים לצומת. פניה שמאלה תוביל אותנו למוזאון גולני, אך אנו נמשיך ימינה על דרך עפר ונמשיך לכיוון אתר טע-עץ של קק”ל (יש שילוט) בנסיעה של כקילומטר וחצי.

לנקודת הסיום – קרני חיטין

נוסעים מצומת פוריה מערבה (כביש 77) כ-2 ק”מ ופונים ימינה על פי השילוט לגן לאומי קרני חיטין. מיד לאחר הפנייה נפנה ימינה לדרך עפר (עם סימון שבילים כחול). נמשיך עם הדרך בעיקול שמאלה כ-200 מטרים עד פניה ימינה, ונמשיך כ-350 מטרים נוספים עד פניה שמאלה לעבר עצי האקליפטוס הבולטים. זוהי נקודת החניה המומלצת, אך ניתן להמשיך ולהתקרב לפסגת ההר בדרך משובשת.  

לקריאה נוספת

מחפשים עוד מסלולים מעניינים באיזור? הנה ההמלצות שלנו: