העץ הבודד ושמורת בתרונות רוחמה (מתי כדאי להגיע ומה מותר ואסור)

בתרונות רוחמה

שמורת בתרונות רוחמה מוגדרת לעיתים בתור ה-“טוסקנה של ישראל”, ומציעה נופים מרהיבים של שטחים פתוחים ואינסופיים, רכסי כורכר ובתרונות (אזור בעל מדרונות תלולים שבותרו על ידי מים). בנוסף, בשמורה נמצא “העץ הבודד”, עץ מיוחד ומרשים הנחשב למוקד עלייה לרגל של צלמים רבים.

שמורת הטבע בתרונות רוחמה נמצאת בסמוך לקיבוץ רוחמה בנגב המערבי, ומציעה מגוון רחב של מסלולי טיול ברכב, אופניים או ברגל דרך מרחב מרהיב של שטחים פתוחים אינסופיים. המקום מומלץ במיוחד לטיול בעונות הפריחה שלאחר הגשמים (תקופת האביב ומועד פסטיבל “דרום אדום”), בה הוא מתמלא בפריחה מופלא של כלניות, נוריות וסביונים.

כאמור לשמורה יש שני חלקים – בהמשך נדבר על שניהם.

בתרונות רוחמה
הצד המזרחי של שמורת בתרונות רוחמה מהאוויר

בתרונות רוחמה

שמורת בתרונות רוחמה היא שמורת טבע באזור קיבוץ רוחמה בנגב המערבי. השטח שהוכרז כשמורת טבע כולל שני אזורים לא-רציפים, ממזרח וממערב לקיבוץ. החלק המזרחי של השמורה מתאפיין בנוף בתרונות (ומכאן שמה) – אזור בעל מדרונות תלולים אשר נחרצו ובותרו במשך אלפי שנים על ידי מים – ואילו חלקה המערבי מתאפיין ברכסי כורכר ונוף פתוח.

בשטח השמורה עוברים הנחלים רוחמה, דורות ויובלים נוספים של נחל שקמה. נחלי אכזב אלה התחפרו באדמת הלס ויצרו בתרונות באזור מישורי יחסית, מה שחושף את אדמת הכורכר שמתחת לשכבת הלס.

הצמחייה באזור אופיינית לאיזור הספר הים-תיכוני – במרבית ימי השנה השמורה צחיחה יחסית, ואולם בעונת החורף והאביב (ינואר – מרץ) היא מתמלאת בהמוני כלניות, נוריות, סביונים, ולעתים גם דבורניות וסחלבים, אירוסים ארץ-ישראלים ועיריות גדולות.

הגעה לשמורה – הצד המזרחי

כדי להגיע לשמורה עצמה, נוסעים בכביש 232 דרומה עד לצומת איבים. בצומת פונים שמאלה לכביש 334 (לכיוון רהט ובית קמה). ממשיכים בנסיעה עד להגעה לפניה שמאלה עם שילוט לבתרונות רוחמה (כקילומטר אחרי קיבוץ רוחמה). התנועה בתוך השמורה יכולה להיעשות ברכב, כאשר דרך העפר תלווה בסימון שבילים אדום.

בוויז: “בתרונות רוחמה”.

בתוך השמורה

אחרי שפנינו בכניסה לשמורה עם השביל המסומן אדום, נמשיך בנסיעה עמו כ-2.5 ק”מ עד ההגעה לחיבור עם שביל המסומן בסימון שבילים כחול. בעונת השנה הנכונה – תקופת האביב ופסטיבל “דרום אדום” – הנקודה הזו תציע לכם נוף מרהיב עם מרבדי כלניות מופלאים.

המשך נסיעה מהנקודה הזו למשך קילומטר אחד נוסף לכיוון צפון תוביל אותנו העץ הבודד.

העץ הבודד בתרונות רוחמה
השמורה בקיץ

העץ הבודד בתרונות רוחמה

אחד ממוקדי המשיכה הבולטים בשמורת בתרונות רוחמה הוא עץ הממוקם בלב הבתרונות, מרוחק מחבריו ולכן זכה לכינוי “העץ הבודד”. היופי המיוחד של המקום הפך אותו למוקד משיכה לצלמים חובבים ומקצוענים כאחד, לחובבי הסלפי ואפילו לצלמי רחפנים.

 אלל העץ הבודד ניתן להגיע בכמה מסלולים שונים (ברגל, ברכב או באופניים). למיקום מדויק ניתן לרשום בוויז: “העץ הבודד בתרונות רוחמה”.

מהנקודה הזו ניתן לחזור באותה הדרך ממנה באנו (חזרה אל הכביש הראשי), או להמשיך בנסיעה עם השביל המסומן כחול אל המשך דרך הנוף. בהמשך הדרך נמצא פינות ישיבה נעימות המציעות תצפית על השמורה, ולכן במידה ויש לכם זמן זה בהחלט מומלץ.

עד כמה זה מרשים? נראה לנו שהסרטון הקצר הבא מעביר את המסר:

הצד המערבי של בתרונות רוחמה

אל הצד המערבי של שמורת הטבע בתרונות רוחמה ניתן להיכנס בדרך עפר היוצאת משער הכניסה של קיבוץ רוחמה ומסומנת בסימון שבילים שחור. הדרך ממשיכה עד למעבר בקר ומשם מתחברת אל השביל האדום ועוברת דרך נוף המתחבר אל שמורת חרבת ג’ממה – שמורת טבע נוספת הנמצאת ממול לחלק המערבי של השמורה – בה ניתן לראות שרידי כפרים, בורות מים ואפילו רצפת פסיפס. אבל זה כבר יהיה נושא לפוסט נוסף…

בחלק הזה של השמורה קיימים מספר מסלולי סינגל לרוכבי אופניים ומסלולי רכב שמגיעים עד ל-“מגדל האש”, מגדל תצפית של קק”ל (שסגור לכניסת הציבור, אך גם למרגלותיו ניתן לראות תצפית יפה של השמורה והבתרונות).

הצד המערבי של השמורה. קרדיט לתמונה: Danny-w, ויקיפדיה

מתי להגיע, ומה עוד חשוב לדעת

כמו שכבר ציינו, הזמן הטוב ביותר לביקור בשמורה הוא בחודשי החורף והאביב – ינואר עד מרץ – בהם היא מלאה בפריחה נפלאה. בשאר ימות השנה השמורה צחיחה יחסית.

חשוב לשים לב ולקחת בחשבון כי אחרי גשמים הדרכים בשמורה עלולות להיות בוציות. אם אתם עם רכב שאינו 4X4 או שאינכם מיומנים בנסיעת שטח בוצית, לא מומלץ להגיע לשמורה ישירות לאחר הגשם.

כמו כן, חשוב להבהיר כי אסור לעשות פיקניק או קמפינג בתוך שמורות טבע (בטח לא על מרבדי הכלניות עצמם). מנגד, מותר לעשות פיקניק בשולי הדרכים, ויש לא מעט יערות וחניונים באיזור לשם כך.

רוצים להגיע מוכנים יותר? מוזמנים לפוסט שכתבנו בנושא כלי בישול לשטח.