סימון שבילים בישראל – המדריך השלם

סימון שבילים

היי חברים, בעקבות כמה שאלות שקיבלנו בעמוד הפייסבוק שלנו החלטנו לכתוב את הפוסט הבא, שיסביר את כל מה שצריך לדעת על סימון שבילים בישראל. היום נדבר על הסימונים השונים, איך לקרוא אותם (בשטח ובמפה) – אבל לפני כל זה נתחיל על השאלה הבסיסית – מי בכלל עושה (ומתחזק) את אותם סימנים?

התשובה היא אחת – הועדה לשבילי ישראל.

הועדה לשבילי ישראל

הועדה לשבילי ישראל, או בשמה הקודם הוועדה לסימון שבילים, היא ועדה שממומנת ומפוקחת על ידי המשרד להגנת הסביבה, והיא נושאת באחריות עבור סימון כל שבילי הטיולים בארץ. היא מפעילה צוות שמסמן וצובע את את כל השבילים ישראל, בצבעים הניתנים כתרומה על ידי חברת טמבור.

הסימון נעשה באמצעות מלבן באורך 20 ס”מ וברוחב 15 ס”מ, המורכב משלוש עמודות שכל אחת ברוחב 5 סנטימטר. ברוב המקרים, הצבע בעמודה המרכזית הוא צבע השביל (כחול, ירוק, אדום או שחור) – והוא יהיה תואם לצבע בו אותו השביל מסומן במפה.

הצבע בעמודות הצדדיות הוא לרוב לבן, ומטרתו להבליט את הצבע האמצעי. למרות כל מיני תיאוריות למיניהן, חשוב לדעת כי לצבעי סימון השבילים אין משמעות נוספות מלבד להוות אינדיקציה לזיהוי השביל עליו נמצאים, והצבע בו מסומן שביל נבחר – ברוב המקרים – רק כדי למנוע מצב בו שני שבילים באותו הצבע חוצים זה את זה.

סימון שבילים ריק
סימון שבילים ריק

באופן כללי הועדה מנסה להתאים את סימון השביל למסלול היפה, הבטוח והברור ביותר למטיילים. הסימונים נעשים בצורה כזו שיהיה קל לעקוב אחריהם, וברוב המקרים יימצאו על עצמים בולטים, בדרך כלל סלעים או עמודים.

סימון שבילים בישראל
סימון שביל ישראל ושביל שחור – תוהים מה זה? המשיכו לקרוא

סימון שבילים בישראל – מקרא

לסימון השבילים בישראל יש “היררכיה” ברורה. הנה העיקר שבה:

שבילי הליכה קצרים

שביל הליכה שאורכו עד כ-10 ק”מ יסומן באחד מארבעת הצבעים שחור, ירוק, כחול או אדום – ויופיע במפה כקו מקווקו באותו צבע. כמו שכבר אמרנו, אין משמעות לצבעים מלבד להבדיל בין השבילים השונים באותו אזור.

סימון מסלול הליכה
סימון מסלולי הליכה קצרים

שבילי הליכה ארוכים

שבילי הליכה ארוכים באורך של 60 עד 100 ק”מ – כאלו המיועדים לטיול של כמה ימים בתוואי יחסית רחב – יסומנו בצבעים כתום או סגול. כדי להימנע מסימון כפול, כאשר הם חוצים או משתלבים בתוואי של שביל אחר, הם יסומנו בתור נקודה סגולה או כתומה שנוספת לסימון השביל הרגיל.

סימון שבילים ארוכים
סימון שבילי הליכה ארוכים

דוגמה לשבילים ארוכים כאלו: שביל הר הנגב, שביל סובב רמון, שביל ישו, עמק המעיינות, שביל עמק יזרעאל, שביל רמות מנשה, שביל גליל תחתון ושביל השרון.

עוד על שבילים ארוכים בישראל.

שביל הגולן

שביל הגולן הוא מסלול הליכה ארוך באורך כ-130 ק”מ ברמת הגולן. השביל נחנך במאי 2007, לאחר מבצע סימון בן חמישה חודשים של הועדה לשבילי ישראל בחברה להגנת הטבע ביוזמת עמותת תיירות גולן. חלק מן הקטע הצפוני, מאזור עין קיניא, מהווה תוספת לשביל ישראל.

השביל מסומן בשלושה צבעים: לבן (מסמל את החרמון), כחול (מסמל את הכנרת) וירוק (הגולן). הצבע הלבן יהיה תמיד מימין, אם פניכם דרומה או צפונה. במפה יופיע בצבע תכלת.

סימון שביל הגולן
סימון שביל הגולן

שביל ירושלים

שביל ירושלים הוא נתיב הליכה לאורך העיר ירושלים באורך 38 ק”מ. השביל מתחיל בחניון עין חנדק, ממשיך מזרחה לכיוון ירושלים, מקיף את העיר העתיקה וחוזר מערבה עד לסיומו בסטף. השביל מתחבר לשביל ישראל בתחילתו ובסיומו, ומהווה השלמה לשביל ישראל שאינו עובר בירושלים עצמה.

בשטח הבנוי בתוך העיר, השביל משולט בסימון שבילים מיוחד בצבעים כחול-זהב-כחול. מחוץ לעיר השביל מסומן גם בסימון שבילים רגיל, בעיקר כחול אך גם שחור וירוק.

סימון שביל ירושלים
סימון שביל ירושלים

שביל ישראל

שביל ישראל הוא שביל לאורך מדינת ישראל באורך 1,050 ק”מ, המתחיל בקיבוץ דן שבצפון ומסתיים מסתיים בבית ספר שדה אילת, על חוף מפרץ אילת. אבל אתם כבר יודעים את זה, לא?

שביל ישראל מסומן בסימון הייחודי והמוכר בצבעים לבן-כחול-כתום. הסימון יופיע לרוב בצורה מדורגת כאשר הצבע העליון מצביע על כיוון ההליכה: לבן צפונה וכתום דרומה, כאשר הלבן מייצג את החרמון בצפון והכתום את המדבר בדרום.

סימון שביל ישראל
סימון שביל ישראל

פניות ומפגשים בשביל

עד עכשיו דיברנו על הצבעים של הסימון עצמו – עכשיו נדבר על צורת הסימון, ומה היא מסמלת.

סימון כניסה לשביל

יסומן כסימון אופקי (בניגוד לסימונים האופקיים לכל אורך הדרך.

סימון כניסה לשביל
סימון כניסה לשביל

פניה, צומת שבילים

עוד סימון יחסית אינטואטיבי – פניה תסומן בתור, ובכן, פניה. וחיבור בין שני שבילים יסומן בהתאם (בדוגמה למטה, חיבור וחציה של שביל אדום ושחור).

חיבור שבילים ופניה
חיבור שבילים ופניה

סימון סוף שביל

זהו סימון יחסית נדיר שיסמן את סופו של השביל, יופיע בדרך כלל לאחר הגעה לנקודת ציון מסוימת, תצפית או “אטרקציה” מסוימת אליה נגיע – נתרשם -ונצטרך לחזור על דרכנו.

סימון סוף שביל
סימון סוף שביל

סימון שביל שקוף

סימון שקוף (אחד בו יסומנו שני הצדדים הלבנים, אבל ללא צבע במרכז) מסמל שביל מקומי קטן המפנה אותנו לנקודת עניין כלשהי שאינה נמצאת על השביל, אך מהווה סטיה לא גדולה ממנו (עד 150 מטר). לאור קנה המידה הקטן של הקטע, הוא יופיע בשטח בלבד, אך לא במפה.

סימון שביל שקוף
סימון שביל שקוף
צומת שבילים
צומת שבילים

סימון שבילים בישראל – סיכום

כמו שהבטחנו – זה לא היה כל כך מסובך, נכון?

אם עדיין יש לכם שאלות, מוזמנים לשאול אותנו בתגובות פה למטה, או בעמוד הפייסבוק שלנו (אגב, שווה לעקוב).

רוצים לשדרג את יכולת הניווט שלכם בשבילי ישראל ולהעלות אותה מדרגה נוספת? למדו איך לנווט גם במקומות בהם אין סימון שבילים – וקראו את הפוסט שלנו המסביר איך קוראים מפה טופוגרפית.