מה עושים כשרואים חזיר בר? כל מה שאתם צריכים לדעת

חזיר בר

אז מה עושים כשרואים חזיר בר? בגדול, כלום. באופן טבעי, חזירי הבר הם חיה שוחרת שלום (ויש שיגידו פחדנית), הנוטה להתרחק מבני אדם. יכול להיות שעם הזמן חזירי בר שהתרגלו להסתובב בסביבה עירונית עלולים לאבד את הפחד הטבעי שלהם מבני-האדם. עם זאת, בחינת המקרים של פגיעה פיזית מחזירים מהשנים האחרונות מעלה שהם מעטים מאוד, ואלו שקרו היו עקב ניסיון אינטרקציה שהלחיץ את החיה.

אבל זה לא נגמר פה. בפוסט הבא נפרט את כל מה שאתם צריכים לדעת על חזירי בר, מה לעשות אם פגשתם אחד בשטח או ברחוב ואיך לגרום להם לשמור מכם מרחק.

על חזירי הבר

חזיר הבר הוא יונק אוכל-כול שחי בעדרים. בישראל אין לו אויבים טבעיים, ויחד עם סקרנותו הטבעית ויכולתו להתמודד היטב עם השינויים בסביבה הוא הפך לאחד מיני הבר הנפוצים ביותר. כשהוא בטבע, הוא מצדיק את המוניטין שיצא לו וניזון כמעט מכל דבר – שורשים ופקעות, חרקים, זוחלים קטנים, גרגירים, בלוטים ואפילו נבלות. חלק קטן מהחזירים אפילו מצליחים לצוד משהו בעצמם.

באופן כללי החזירים פעילים ביום ובלילה, אך בגלל תנאי מזג האוויר בארץ והפעילות של בני האדם הם מעדיפים לצאת ולחפש מזון בעיקר בשעות הקרירות יותר – משעות הערב עד שעות הבוקר המוקדמות. בשעות היום הם מעדיפים להסתתר ולנוח במקומות מוצלים וקרירים.

מה שאומר שבמהלך החורף, כאשר הטמפרטורה נמוכה יותר, סביר להניח שנראה יותר חזירי בר פעילים.

ביישובים רבים ברחבי הארץ נרשמות כניסות של חזירי בר בחיפוש אחר מזון זמין וקל להשגה, והם מוצאים אותו בשפע – בריכוזי פסולת, בפחי אשפה פתוחים, בנקודות האכלה של חתולי רחוב ובכל מקור דומה בו יש מזון במיכל פתוח.

מה עושים כשרואים חזיר בר
חזיר בר

האם חזירי בר מסוכנים?

חזירי בר עלולים  להפחיד, אבל הם תוקפים בני אדם רק לעיתים רחוקות. הוטרינר העירוני של ראשון לציון, ד”ר תומר ניסימיאן אמר כי ככל שחזירי הבר מצליחים להשיג יותר אוכל, כך יופיעו יותר באותו האיזור: “החזיר הוא חיה חכמה, ברגע שהוא מבין שהוא יכול להשיג אוכל, למשל מפח אשפה, הוא מעביר את המסר לדורות הבאים בלהקה וכך יותר ויותר חזירים מצטרפים בגיחות הבאות”.

יחד עם זאת, מדגיש ניסימיאן “הם לרוב מפחדים מבני אדם והם אינם מהווים סכנה לציבור כאשר שומרים מהם מרחק ונמנעים ממגע עימם. יש להימנע מקרבתם ואין להתגרות בהם” (מקור).

מסקירה של כל המקרים בהם נגרמה לאדם פגיעה פיזית על ידי חזירי בר, ניכר כי כמעט ואין מקרים כאלו, וגם כשהם קרו, רובם המוחלט נגרם עקב התנהגות לא תקינה של האדם – ניסיון להבריח את חזיר הבר, ללכוד אותו או לפגוע בו בצורה כזו שגרמה לחיה להיכנס ללחץ. ברוב המקרים הפגיעה נגרמה בעיקר מכך שאנשים היו בדרך של החיה בעת שהיא ניסתה לברוח. בכל זאת, לא נעים להיתקל בחזיר ששוקל כ-150 ק”ג.

מה עושים כשרואים חזיר בר בשטח?

אז מה עושים כשרואים חזיר בר? באופן כללי מומלץ לא להתקרב אליו, לפנות לו את הדרך ולתת לו להמשיך לדרכו בשלום.

כאשר אנחנו עוברים, ברכב או באופניים, דרך שטחים טבעיים (כלומר קוטעים בתי-גידול של חיות בר), מומלץ תמיד להתקדם בזהירות ולשים לב אם בעלי-חיים חוצים את הכביש, על מנת להימנע מדריסתם ולמנוע תאונות.

חשוב לדעת – חזיר בר מוגדר בחוק “חיית בר מוגנת” ועל כן חל איסור חמור לצוד, לפגוע או ללכוד אותו. הגוף היחיד אשר מורשה ללכוד או להרוג חזירי בר הוא רשות הטבע והגנים, אשר מופקדת על שלומן של חיות הבר מתוקף החוק בישראל, ובפעולתה לשמירה על המגוון הביולוגי בישראל היא חותרת גם לצמצם את הפגיעה או את ההטרדה שגורמות חיות הבר לחקלאים ולתושבים.

משפחת חזירי בר
משפחת חזירי בר

איך נמנעים מחזירי בר?

ד”ר צחי צורי, וטרינר המועצה המקומית קרית טבעון, הסביר לגבי כמה פעולות שניתן לעשות על מנת להרחיק את חזירי הבר, בטבע או בשטח בנוי:

  • לא להשאיר כלי מים, שאריות מזון או שקיות אשפה חשופות.
  • לבעלי עצי פרי – איספו מדי יום את כל פירות ההדר ואת אגוזי הפקאן שנשרו מהעצים, הם מהווים מקור משיכה מרכזי לחזירים בסתיו ובחורף.
  • מתיחת גדר נמוכה (גובה של כ –60 ס”מ מספיק) ועליה ניילון שחור אמורה להספיק. על פי הטענה – בחושך,החזיר חושד שמדובר בתהום ונמנע מלעבור.
  • ישנו תרסיס להרחקת חיות בר אשר ניתן לקנות בחנויות לציוד חקלאות. החומר הפעיל בו דומה לחומר הצורב שנמצא בפלפל חריף, וריסוס שלו על הקרקע גורם לחזירי הבר להתרחק.
  • אותו טריק יכול לעבוד גם עם אקונומיקה.