עין לבן – מעיין נגיש בהרי ירושלים עם זוג בריכות קרירות

עין לבן

עין לבן הוא מעיין שכבה בהרי ירושלים הממוקם כקילומטר אחד דרומית למושב עמינדב ומתחת לגבעת משואה. המעיין נובע אל ניקבה קצרה דרך תעלה אל בריכה גדולה ויפה מעשה ידי אדם, שגודלה כ-30 מ”ר ועומקה כמטר וחצי. המעיין מוקף עצי תאנה, תות, שקד, חרוב ואלה ארץ ישראלית. בימים חמים מדובר במקום מושלם לרחצה מרעננת, ומכיוון שהוא קרוב מאוד לגן החיות התנכ”י, כיף לשלב את הביקור בשניהם ביחד.

איך מגיעים לעין לבן

התחלת המסלול היא בחניה של גן החיות התנ”כי (אפשר לשים בווייז). ממנה יוצאת דרך עפר המסומנת בסימון שבילים בצבע כחול (זוהי “דרך נדב”, עליה נספר בהמשך), עמה יש להמשיך בנסיעה עם הרכב או בהליכה קצרה של כ-20 דקות, עד ההגעה למדרגות המטפסות אל המעיין. העלייה משולטת וברורה.

ניתן לוותר על ההליכה ולהגיע עם הרכב ישירות עד לבריכות המעיין, יש לשים בווייז “חניון עין לבן”.

למי מתאים

מתאים לקבוצות קטנות, למשפחות עם ילדים ולזוגות, ובגדול כמעט לכולם. לצערנו לאור המדרגות העולות למעיין הוא אינו נגיש לנכים.

מרחק ואופי ההליכה

למי שמתחיל מהחניה של גן החיות התנ”כי, הליכה נינוחה וקצרה של כקילומטר וחצי עד ההגעה למעיין, וחזרה באותו המסלול.

למי שמגיע עם הרכב ישירות עד המעין, אין הליכה כלל. אין צורך בציוד מיוחד, אך מומלץ לבוא עם נעליים נוחות להליכה במים (ההמלצה שלנו: סנדלי צ’אקו או דומיהם).

עוד פרטים

כניסה למקום ללא תשלום וללא הגבלת שעות. יכול להיות עמוס מאד בימי חופש.

שלט הכניסה לעין לבן
שלט הכניסה לעין לבן

על עין לבן

עין לבן הוא אחד מתוך כמאה מעיינות שכבה הנמצאים בהרי יהודה וירושלים, השוכן כקילומטר דרומית לישובים אורה ועמינדב. המעיין שימש את תושבי הכפר וואלג’ה, ששכן בגדה הזו של נחל רפאים עד 1948 ושתושביו עזבו אותו לאחר שנכבש במבצע יקב, כחלק ממלחמת העצמאות. כיום המעיין נקרא על שם רכס לבן שממנו הוא נובע.

רכס לבן עצמו בנוי מסלע קירטון בהיר ורך, ומכאן שמו, הוא חלק מרכס שורק – אחת השלוחות הנשלחות מערבה מירושלים אל השפלה. באזור המעיין נמצאו גם מערכות קבורה וממצאים נוספים שתוארכו לתקופת הברזל ובית שני, והם כוללים אבני פסיפס מרובות ושברי רעפים המעידים על מבנה ציבורי, שברי כלי חרס שתוארכו ברובם לתקופות הביזנטית והמוסלמית המוקדמת ומיעוטם לתקופת הברזל, ושישה מטבעות.

עין לבן עבר שינויים רבים בשנים האחרונות כחלק מתהליך שיקום ארוך. בשנת 2015 המעיין עבר שיפוץ ובריכות המים נבנו ושוקמו על ידי עיריית ירושלים ורשות הטבע והגנים כחלק מפרויקט פארק ירושלים. המקום הוכרז כחלק מגן לאומי נחל רפאים ומאז שוקמו בו הבריכות, ניטעו עצי פרי וסודרו דרכי הגישה.

במקום חורש טבעי של עצי אלון, אלה וחרובים, ואף בוסתן ובו נטיעות של תושביו הקדומים של האיזור – עצי שקד, אגוז ותאנה. לצד הבריכות יש משטח עפר גדול ומוצל המתאים לפיקניקים, אך אין בו שולחנות. הבאים ברכב שטח יכולים להמשיך בדרך העפר מהחניון לעין אל בלאד או ליד קנדי. זהו גם מסלול מצוין גם לרוכבים על אופניים.

המעיין נובע מנקבה חצובה המזינה שתי בריכות, האחת רדודה, והשנייה עמוקה יותר ומגיעה לעמוק של כ-160 ס”מ. דרך סלולה באורך של כ-1.5 ק”מ מובילה מחניון גן החיות התנ”כי למעיין. הדרך קרויה דרך נדב על שם נדב אלעד, לוחם בפלוגת הנדסה של חטיבת הצנחנים שנפל בפעילות מבצעית בחברון. משפחתו וחבריו ליחידה תרמו ועזרו לשיקום המקום ולטיפוחו.

דרך נדב בעין לבן
דרך נדב

האם ניתן להתרחץ במים?

אחת השאלות הנפוצות בנוגע לעין לבן היא לגבי איכות המים במעיין. אז חשוב להגיד, במים של עין לבן אין שום זיהום – למרות שהמים נראים ירוקים הם נקיים לחלוטין ואין חשש להתרחץ בהם. הבריכה עברה שיפוץ יסודי וניתן להיכנס אליה יחפים מאחר שבתחתיתה יש רצפה נעימה ונוחה לעמידה.

לילדים צעירים, שאינם יכולים להיכנס לבריכה העמוקה, יש במקום בריכה רדודה נוספת הניזונה גם היא ממימי הנביעה.