שביל ישראל עם ילדים: איך עושים את זה נכון? (9 טיפים שווים)

שביל ישראל עם ילדים

אין ספק שטיול בטבע עם הילדים מציע המון יתרונות, העיקרי שבהם הוא היכולת לייצר קצת זמן איכות משפחתי, רחוק מהמסכים והסחות הדעת היומיומיות. מצד שני, הוא טומן בתוכו גם לא מעט אתגרים – לוגיסטיים, חינוכיים ותכנוניים. לדעתנו היתרונות עולים על החסרונות, ולכן אספנו פה כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לעשות את שביל ישראל עם ילדים בצורה בטוחה, מהנה ומספקת.

נתחיל.

1. בחרו מסלול מתאים

בפוסט קודם הצגנו את הממוצע שאומר שמבוגרים עושים את שביל ישראל בקצב של כ-20 ק”מ ביום. כמובן שעבור ילדים המרחק הזה לגמרי מוגזם. לפי כלל אצבע, ילד יכול ללכת ביום מסלול הליכה בשטח באורך הגיל שלו. זה אומר שילד בן 8, למשל, יוכל להסתדר עם מסלול באורך 8 ק”מ, וילד בן 5 עם מסלול באורך 5 ק”מ.

מצד שני, זה לא מספיק. חשוב שתקחו בחשבון עוד כמה משתנים, בהם הכושר הגופני של הילדים, ועד כמה הם מורגלים בהליכה בשטח. דברים שרק אתם יודעים.

בנוסף, חשוב שתצאו למסלול המתאים למזג האוויר, נגיש מבחינה תחבורתית, ורצוי אחד שלא מציע סכנות מיוחדות. למזלנו, מרבית מקטעי שביל ישראל מתאימים לילדים ומשפחות.

2. בחרו מסלול מעניין

יש אנשים שמאד נהנים מקטע מדברי ארוך ומונוטוני. ילדים לא. הקשב של הילדים – במיוחד היום – קצר, והם הולכים להשתעמם בקלות. לכן חשוב לוודא שהמסלול יהיה מספיק מעניין עבורם.

חפשו מסלול שאינו מישורי. אם בדרך יש עצים, סלעים או כל דבר אחר עליו הילד יוכל לטפס, זה מושלם. מסלולים הכוללים מים הם מצויינים. הילדים יוכלו להשתשכך, להקפיץ אבנים, להרטיב את הכובע… הבנתם את הרעיון.

תנו לסביבה הטבעית לעניין את הילדים. חפשו עקבות ועצמות של בעלי חיים, והצביעו על צמחים וציפורים מעניינים.

3. קחו את זה לאט

יש הרבה מטיילים (בעיקר צעירים אחרי הצבא) שנוטים למהר. חשוב להם להגיע כמה שיותר מהר מנקודה א’ לנקודה ב’, והם מציבים לעצמם יעדים. חשוב שנגיע לפסגה כי עוד מעט השקיעה וזו נקודת תצפית ממש טובה, או שאסור לעצור עכשיו כי עוד קילומטר יש אחלה של עץ, מושלם לעצירת קפה.

לילדים לא אכפת.

תלמדו לשחרר. תנו להם להתקדם בקצב שלהם, לשחק אם הם רוצים, להתעניין בסביבה. זה שווה פי אלף מאותם תכנונים שעשיתם בראש.

4. מצד שני, הציבו מטרות

ילדים אוהבים להשיג מטרות, ואוהבים להתגאות שהשיגו אותם. אין כמו לספר לחברים בבית הספר ש-“הגעתי לפסגת המירון”, או “סיימתי את שביל הנחש”.

שימו להם מטרה מגניבה, ויש סיכוי לא רע שהמוטיבציה שלהם תעלה.

שביל ישראל עם ילדים

5. תנו להם אחריות

כאשר ילדיכם מתבגרים מעט, אתם יכולים לתת להם ציוד משלהם. הגדירו מראש מה הכללים, אבל כאשר הזמן יתאים, בקשו מהם עזרה. זה יכול להיות לפתוח קופסת שימורים, לעקוב אחרי סימוני השביל, או לאסוף עצים כשרוצים להדליק אש. אם יש לכם כלב, אתם יכולים להביא אותו ולהפקיד את אחד הילדים על הרצועה.

כל דבר שתוכלו לעשות על מנת לעזור לילד להרגיש אחראי וש-“סוכמים עליו”, בזמן הטיול או אפילו סתם בחיים, יהיה חיובי להתפתחות ולרמת המוטיבציה שלו.

6. הצבא צועד על קיבתו. או במילים אחרות: חטיפים

אולי אתם יכולים להסתדר יום שלם עם מים, בוטנים וטונה שרופה – הילדים לא. זכרו, ילד רעב זה ילד עצבני.

רצוי לנסות ולהקפיד על איזון בין חטיפים מזינים ונותני אנרגיה – כמו פירות, חטיפי גרנולה וכדומה. ולשתות, עשו עצירות שתיה יזומות ושימו לב שהילדים שותים כמה שיותר.

7. הכירו חברים

לחץ חברתי עובד מצוין, אז אם יש לכם הזדמנות להביא להם חברים, לכו על זה. בנוסף, במהלך הליכה על שביל ישראל עם ילדים קיים סיכוי סביר שתפגשו לא מעט אנשים. מניסיון, רובם מקסימים. נסו לחייך אליהם ולהיות חברותיים. מעבר לזה שתשמשו בתור דוגמה טובה לילדיכם, אם יהיה לכם מזל הם גם יקבלו קצת עידוד חיצוני להמשיך במסלול.

8. קחו אותם ברצינות

כולנו ראינו ילד שמתנהג כאילו כף הרגל שלו נפלה למרות שאין לו אפילו חתך קטן, אבל בכל זאת נסו לקחת את זה ברצינות ולהביא את ערכת העזרה הראשונה.

אה, וכן, חשוב שתהיה לכם ערכת עזרה ראשונה.

9. חזרו על התהליך

טיול בטבע הוא טוב לנשמה. אתם כנראה יודעים את זה, אחרת לא הייתם מגיעים לפוסט הזה, אבל זה לא משהו שאפשר להסביר לילדים – זה משהו שהם יצטרכו ללמוד לבד.

והדרך היחידה לעשות את זה היא דרך התנסות.

לכן, חשוב לטייל איתם כמה שיותר, בעיקר בתור התחלה. רוב הסיכויים שאחרי כמה פעמים הם כבר יבקשו מכם לעשות את זה שוב.

שביל ישראל עם ילדים

שביל ישראל עם ילדים – בחירת המסלול

אז אחרי כל הטיפים האלו, הדבר האחרון שנשאר הוא לבחור את המסלול המתאים עבורכם. לצורך כך, יש לנו כמה דרכים לעזור לכם:

עמודי המקטעים פה באתר – עבור כל קטע מהשביל כתבנו סיפור דרך מפורט, המכיל את האטרקציות המרכזיות בו, רמת הקושי שלו וכל מה שאתם צריכים לדעת לפני היציאה לטיול.

מפות ועזרים חינמיים לתכנון הטיול – אותם פירטנו בפוסט מיוחד.

ספר שביל ישראל – המהדורה החדשה של ספר שביל ישראל כוללת חלוקה של השביל לקטעים קצרים – 100 קטעים באורך ממוצע של כ-9 ק”מ בלבד. זה מאפשר תכנון גמיש של הדרך לפי העדפות אישיות ומצוין עבור תכנון טיול עם ילדים. ואגב, השגנו מההוצאה הנחה בלעדית של 10% על הספר, כך ששווה לכם להציץ.

וזהו. צריכים המלצות נוספות? יש שאלות? בעמוד הפייסבוק שלנו יש כ-10,000 חברים שישמחו לעזור!