שביל הגולן קטע 13: מחורשת גבעת יואב לאמפי גולן

שביל הגולן

שביל הגולן קטע 13 לוקח אותנו במורדות “מיצר” הגולן לכיוון הכנרת – בדרך נעבור בעיר מקראית היסטורית מימי דוד המלך.

נקודת מוצא:
חורשת גבעת יואב.
הוראות הגעה: נוסעים על הגדר ההיקפית של מושב גבעת יואב, יוצאים מהשער המערבי ונוסעים חצי ק”מ על דרך עפר עד לחורשה – בכניסה אליה שלט שביל הגולן.

נקודת סיום:
אמפי גולן.
הוראות הגעה: מגיעים מכיוון כביש 98 ופונים מערבה לחניית עפר הנמצאת 2.2 ק”מ דרומית לצומת פיק.

אורך המסלול:
כ-6 ק”מ.

דרגת קושי:
קל עד בינוני.

מים במהלך המסלול:
גבעת יואב, הלולים בנאות גולן.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
גבעת יואב, בני יהודה.

לקריאה נוספת על שאר קטעי שביל הגולן

שביל הגולן קטע 13: תיאור המסלול

אנו מתחילים את המסלול בחניון הלילה בחורשה הסמוכה למושב גבעת יואב, או למי שבחר להמשיך מעט ביום הקודם, במצפה אופיר. מפה, שביל הגולן ממשיך בירידה אל העמק הגדול של נחל עין גב. במקום  כרם זיתים ועצי בוסתן. 

נחל עין גב הוא נחל קצר במיוחד, שישה קילומטרים אורכו. הנחל מתחיל מצפון לקיבוץ אפיק, ומשם הוא נמשך לכיוון דרום-מערב. בהמשך פונה הנחל מערבה, עובר מצפון לסוסיתא, ונשפך לכנרת מצפון לקיבוץ עין גב. שביל הגולן חוצה אותו במקום שבו צומחים עצי זית עתיקים ועצי בוסתן. הזרוע הצפונית של הנחל, העולה לעבר נאות גולן, נקראה בעבר על שמם של עצי הזית האלה – ואדי א-זיתון.

עין גב שביל הגולן
מבט מסוסיתא לעבר קרן עין גב. אפיק נחל עין גב בקדמת התמונה.

אנו ממשיכים להתקדם כשמולנו משתקפת הכנרת והרי הגליל. בדרך נחלוף על פני תל סורג. התל הוא גבעת קירטון שבעבר שכן בה כפר חקלאי אשר תושביו עיבדו את האדמות הפוריות באזור. בתקופת הברזל השנייה נבנתה במקום מצודה, שתפקידה ככל הנראה היה להגן על הדרך מן הרמה אל הכנרת. במקום נתגלו כלי חרס וכלי נשק מתקופות שונות.

מקובל לזהות את תל סורג עם העיר המקראית אפק. כאן, ככל הנראה, נערך הקרב בו אחאב מלך ישראל הביס את בן-הדד מלך ארם בשנת 853 לפנה”ס (מלכים א’, כ’, 34-26). בתל פזורים שרידי מבנים וביצורים הכוללים חומה כפולה, שמתוארכים מהמאה התשיעית לפנה”ס. הממצאים הארכיאולוגיים תואמים מבחינת זמנם את התקופה המתוארת במקרא.

במכתבים שנמצאו בעיר המצרית הקדומה אל-עמארנה (המאה ה-14 לפנה”ס) נזכרת ברית ערים שישבה כנראה בדרום הגולן, ושמה ערי הגשורי. ברית זו הפכה כנראה לממלכה, וייתכן שבירתה שכנה במקום שבו נמצאו שרידי בית צידה (כיום בתחומי פארק הירדן). בתחום הממלכה נכללו הערים המבוצרות תל הדר ועין גב שבחוף הכנרת, וכן היישוב תל סורג.

ממלכת גשור המשיכה לשמור על עצמאותה גם בימי דוד המלך וכוננה ברית שלום עם ממלכת ישראל. הדבר בא לידי ביטוי בנישואי דוד למעכה, בתו של תלמי מלך גשור ולהולדת אבשלום ותמר (שמואל ב’, פרק ג). בעקבות רצח אמנון, ברח אבשלום לארמון סבו תלמי בממלכת גשור ושם שהה שלוש שנים (שמואל ב’, פרק י”ג).

תל סורג
תל סורג

המסלול של הקטע מסתיים באמפי גולן שנמצא ב-“מיצר” – אותן “מותניים” צרות של הגולן שרוחבן כקילומטר בין נחל מיצר ומורדות הגולן לכיוון הכנרת.

ערוץ נחל מיצר הוא עולם ומלואו. הפלג שזורם כאן מקיים צמחיית נחלים עשירה, כמו ערבה מחודדת, פטל קדוש, קנה מצוי, עבקנה שכיח, סוף מצוי והרדוף הנחלים. אבל עיקר תפארתו של נחל מיצר, לפחות בעיני המטיילים, היא פריחת האביב המרשימה. החל מפברואר ועד אפריל הנחל מתמלא בשלל צבעים של פריחה ססגונית. יש כאן כלניות בלי סוף, רקפות וגם צמחים נדירים כמו גביעונית הלבנון ופרגת ארם צובא – הפורחת בחודש מרץ.

אמפי גולן הוא אמפיתאטרון פתוח שפותח על ידי המועצה האזורית גולן במחצבה נטושה, ששימשה בעבר אתר פינוי פסולת. האמפיתאטרון משקיף על הכנרת והגליל. הוא כולל 1,500 מקומות ישיבה ונערכים בו מופעים ואירועים. לידו הקימה קק”ל חניון לילה עם שולחנות, פחים, מחסות ללינה ובור בישול. אין בחניון מים זורמים והוא מסוג “חניון שלט” , חניון חסר תשתיות. יתרונו של החניון הוא סמיכותו לכביש ראשי (על כביש 98), ומנגד זהו גם חסרונו העיקרי.

לא רחוק מפה – עין שוקו (עין א-תינה) – מעיין קריר מול נוף מרהיב של הכנרת והרי הגליל

חשוב לזכור כשמטיילים ברמת הגולן

חשוב לזכור כי רמת הגולן מלאה שדות מוקשים ושטחי אש צה”ליים –חלקם קרובים לתוואי המסלול – לכן חשוב להישאר על המסלול המסומן ולהימנע מחצייה של גדרות. בהתאם, רצוי ללון בחניוני לילה בלבד, ולא להקים אוהל באמצע השטח החשוף או במקומות שאינם מוסדרים לכך.

במהלך הטיול יכול להיות שתאלצו לחצות גדרות בקר. הקפידו לעבור רק במקומות המיועדים לכך, ובמידה והשער היה סגור, הקפידו לסגור אותו מאחוריכם. בכל מקרה, כמובן שאסור לטפס על גדרות, גם משיקולי בטיחות וגם כדי לא לפגוע בחקלאים המקומיים.

היזהרו במיוחד בחצייה ובהליכה על כבישים, והקפידו לאסוף אחריכם את האשפה ולהשאיר את הטבע נקי.